Adviezen
Meerjarige festivalsubsidies
Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Aanvragen en toekenningen
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
75.000
75.000
200.000
- landsdeel
- Midden
- festivallocatie
- Utrecht
- programmeringsbijdrage geadviseerd per editie
- 75.000
- programmeringsbijdrage toegekend per editie
- 75.000
- organisatiebijdrage toegekend
- Ja
- totaalbedrag toegekend per editie (na correctie o.b.v. verwachte bijdrage gemeente en provincie)
- 200.000
Artistieke positie
De commissie beoordeelt de artistieke positie als goed.
Gaudeamus Muziekweek is een jaarlijks terugkerend zesdaags muziekfestival in september in de stad Utrecht. Het festival presenteert nieuw gecomponeerde werken in de hedendaagse muziek. Daarnaast vinden er onder de vlag van Gaudeamus Muziekweek gedurende het jaar series zoals Gaudeamus Sessies in Muziekhuis Utrecht en Club Fluxus in TivoliVredenburg en andere activiteiten plaats.
De commissie is van mening dat het festival een heldere missie en visie heeft beschreven: het presenteren, stimuleren en ondersteunen van de nieuwste muziek van jonge muziekpioniers. Zij is hierover positief en is van mening dat het festival hiermee ook een duidelijke positie inneemt in het Nederlandse muzikale landschap.
De commissie erkent de rol die Gaudeamus Muziekweek speelt in het bieden van een podium aan nieuw compositietalent om te experimenteren en door te breken. Daarnaast toont het festival volgens haar nieuwe stromingen binnen de hedendaagse muziek. Vernieuwing is naar haar mening een rode draad in de programmering van het festival. De commissie waardeert het dat de organisatie het avontuur hierbij niet schuwt. Zij ziet dit terug in zowel het programma-aanbod als de presentatievormen.
De commissie vindt dat Gaudeamus Muziekweek op overtuigende wijze de visie van het festival naar de programmering vertaalt. Zij is van mening dat er een heldere structuur is in het programma, waarbij de Gaudeamus Award en concerten van de genomineerden op herkenbare wijze centraal staan. De commissie had wel graag meer willen lezen over de werkwijze van de jury, om zo een beter beeld te vormen van de keuzes die ten grondslag liggen aan de selectie. De succesvolle carrières van eerdere laureaten en genomineerden geven volgens haar echter blijk van de kennis en expertise van de jury. Dit geeft de commissie vertrouwen in de jaarlijkse selectie. Zij is daarnaast positief over de wijze waarop genomineerden en winnaars van de Gaudeamus Award ook in latere edities van het festival terugkeren. Zo ontstaan er volgens haar duurzame relaties en een gelaagde programmering.
De andere vaste onderdelen in het programma, Gaudeamus Saturday Night en het contextprogramma sluiten volgens de commissie aan bij de missie van het festival om nieuwe vormen en ontwikkelingen in de muziek te tonen. De commissie is positief over de concrete invulling van deze programmaonderdelen. Zij is van mening dat hierin vooruitstrevende keuzes worden gemaakt en ziet dit onder meer terug in de samenwerking met Het Huis Utrecht voor Senses Working Overtime. De commissie waardeert ook de verschillende samenwerkingen die Gaudeamus Muziekweek op internationaal vlak aangaat. Zo vindt zij deSingel Antwerpen en Onassis Foundation Griekenland interessante artistieke partners. Verder is de commissie te spreken over de coproducties die zullen voortkomen uit het Ulysses Network en de residenties van diverse ensembles tijdens het festival. De commissie is eveneens positief over de inspanningen op het vlak van talentontwikkeling met lokale en landelijke partners Standplaats Midden en Rizoom.
Publieksfunctie
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij is positief over de vaste schare trouw publiek op wie het festival kan rekenen. De commissie is van mening dat het festival het publiek van geïnteresseerden en liefhebbers goed weet te bereiken. De doelgroepen die het festival beschrijft, waaronder de kritische hedendaagse muziekkenners, jonge componisten & musici en muziekprogrammeurs & partnerorganisaties, sluiten volgens de commissie logisch aan op de artistieke positie. De commissie is echter ook kritisch over het publieksbereik van het festival. Zij vindt de overige doelgroepen breed geformuleerd en mist een reflectie op het publieksbereik van de afgelopen jaren. Ook is de commissie van mening dat een analyse van de publieksgegevens over bezoekers uit Utrecht en omgeving ontbreekt. Hierdoor schetst het festival volgens haar geen volledig beeld van het publiek in de eigen omgeving en daarbuiten als uitgangspunt voor de publieksontwikkeling.
De commissie is gematigd positief over de wijze waarop het festival de programmering verbindt aan het beoogde publiek. Zij waardeert de keuze om het festival compacter op te bouwen; zij is van mening dat dit in positieve zin zal bijdragen aan de beleving voor het publiek. De commissie vindt dat het festival de eerder genoemde trouwe fans met het programma goed bedient. Zij constateert echter dat Gaudeamus Muziekweek daarnaast een aantal ambities ten aanzien van andere publieksgroepen heeft. De commissie waardeert de ambitie van het festival om het aantal bezoekers onder de 35 jaar in de komende jaren te laten stijgen. Tegelijkertijd is het festival zich bewust van het heersende imago waar een festival met een aanbod in hedendaagse klassieke en abstracte muziek doorheen moet breken. Hoewel de commissie positief is over het aantrekken van jongere en nieuwe bezoekers middels nieuwe programmaonderdelen zoals Gaudeamus Saturday Night, ontbreekt volgens de commissie een toelichting op de programmering van deze zaterdagavondprogrammering en de strategie waarmee het festival de komende jaren meer jong publiek wil trekken. Hierdoor is zij er niet op voorhand van overtuigd dat het festival deze ambitie zal weten te realiseren. Het festival heeft tevens als doelstelling om het aantal verkochte kaarten per bezoeker te laten stijgen. Ook hiervoor ontbreekt volgens de commissie een strategische aanpak in het plan.
Tot slot is de commissie positief over het feit dat Gaudeamus Muziekweek de jaarprogrammering in de aanvraag heeft betrokken. Het betreft activiteiten die op partnerlocaties plaatsvinden zoals Gaudeamus Sessies en Club Fluxus. Het bedienen van de achterban gedurende het jaar zorgt volgens de commissie voor meer zichtbaarheid en heeft de potentie om het publiek beter te verbinden aan het festival.
Inbedding
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Zij constateert dat Gaudeamus Muziekweek zich redelijk heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur. De organisatie gaat langdurige samenwerkingen aan met verschillende presentatieplekken uit de omgeving, zoals TivoliVredenburg en Het Huis Utrecht. Ook vindt de commissie het positief dat Gaudeamus Muziekweek in de komende periode samenwerkt met Standplaats Midden. Verder constateert de commissie in positieve zin dat de aanvrager is aangesloten bij het Utrechtse Muziek Overleg en het Utrechts Festival Overleg.
De commissie treft in het plan geen strategie aan voor samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Uit het plan blijkt niet dat er structureel wordt samengewerkt met lokale onderwijsinstellingen. Dat beschouwt de commissie als een gemis. Volgens haar biedt de programmering van het festival meer mogelijkheden tot samenwerking op het gebied van educatie.
De mate waarin Gaudeamus Muziekweek samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie beperkt. Uit het plan blijkt dat Gaudeamus Muziekweek verbindingen heeft met de Armoedecoalitie en De Tussenvoorziening in het kader van ‘Geef een Toegift’. Volgens de commissie is dit echter geen substantiële samenwerking op maatschappelijk vlak, omdat het gaat om slechts tientallen kaartjes per festivaleditie. Het verleden geeft de commissie ook niet het vertrouwen dat er andere substantiële en structurele samenwerkingsverbanden worden aangegaan, aangezien die in de afgelopen periode ook niet tot stand zijn gekomen.
De commissie vindt het tot slot positief dat Gaudeamus Muziekweek structureel wordt ondersteund door de gemeente en de provincie. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen.
125.000
75.000
75.000
325.000
loading...
150.000
50.000
50.000
300.000
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Midden
In landsdeel Midden gaven vijf festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen de volgende vier festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage:
1. Le Guess Who? – heeft een voorbeeldstellende positie in het presenteren van een weinig getoond internationaal muziekaanbod. Het festival laat jaarlijks een veelheid van onbekende muziekacts en verrassende cross-overs zien. Daarnaast heeft het zich ontwikkeld tot een belangrijke ontmoetingsplaats voor artiesten, kunstenaars en professionals uit binnen- en buitenland. Le Guess Who? vergroot de internationale zichtbaarheid van opkomende Nederlandse artiesten door hen een podium te bieden.
2. SPRING Performing Arts Festival – draagt bij aan de ontwikkeling van hedendaagse theater en dans door de nieuwste ontwikkelingen uit het internationale podiumkunstenveld te presenteren. Met het bijzondere en unieke aanbod neemt het een voorhoedepositie in op nationaal niveau en trekt het een internationaal publiek van professionals en liefhebbers. Het festival speelt een belangrijke rol in de vernieuwing van het genre door te coproduceren met internationale partners en nieuw talent een podium te bieden.
3. Gaudeamus Muziekweek – draagt bij aan de ontwikkeling van de hedendaagse nieuw gecomponeerde muziek, zowel in Nederland als het buitenland. Daarnaast speelt het festival een belangrijke rol op het vlak van talentontwikkeling en vernieuwing binnen het genre door de vele ontwikkelingsplekken die worden geboden, opdrachten die worden verleend en met de Gaudeamus Award.
4. Festival Amersfoort Jazz – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door nationaal en internationaal jazztalent een podium te bieden. De samenwerking met Jazz NL voor de World Jazz Conference biedt een uitgebreid context- en reflectieprogramma. Hiermee draagt het festival bij aan het gesprek over de nieuwste ontwikkelingen binnen de jazz. Dit maakt Amersfoort Jazz een belangrijke ontmoetingsplek voor Nederlandse en buitenlandse jazzartiesten en -professionals.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
250.000
75.000
75.000
325.000
loading...
125.000
100.000
100.000
130.000
loading...
150.000
37.500
37.500
127.840
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
125.000
50.000
50.000
175.000
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Noord
In landsdeel Noord gaven zes festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze zes festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Eurosonic Noorderslag – speelt een unieke rol in het (inter)nationale popmuziekveld. Het festival draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het tonen van toonaangevend talent uit Europa en Nederland en is daarmee een belangwekkende springplank binnen de internationale popmuziek. Daarnaast heeft het festival een belangrijke functie voor het professionele veld; jaarlijks komen muziekindustrieprofessionals, muzikanten en pers uit binnen- en buitenland op het festival af.
2. Jonge Harten Theaterfestival – levert een belangrijke bijdrage aan talentontwikkeling voor nieuwe theater- en dansmakers op nationaal en internationaal niveau door het ontwikkelen en presenteren van nieuwe producties. Het festival neemt een voorbeeldstellende positie in ten aanzien van de ontwikkeling van specifiek aanbod voor een publiek van jongeren en jongvolwassenen.
3. Welcome to The Village – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het presenteren van internationale popmuziek acts en performances die in Nederland zelden te zien zijn. Tevens is het festival internationaal voorbeeldstellend als het gaat om het betrekken van een grote groep inwoners, professionals, makers en studenten in het realiseren van een duurzaam en inclusief festival.
4. Oranjewoud Festival – levert een bijdrage aan de ontwikkeling van de klassieke muziek door middel van het verstrekken van compositieopdrachten aan Nederlandse componisten en het initiëren van coproducties met nationale en internationale gezelschappen. Ook presenteert het festival kwaliteitsaanbod op een toegankelijke manier. Hiermee is Oranjewoud voorbeeldstellend als het gaat om publieksopbouw en –verbreding van het genre.
5. Into The Great Wide Open – heeft een unieke positie als popmuziekfestival op Vlieland, met een breed en vernieuwend aanbod binnen het genre. Het festival draagt bij aan talentontwikkeling voor opkomende artiesten door hen een podium te bieden. Het festival vervult daarnaast een voorhoedepositie in Nederland en Europa op het gebied van het realiseren van een duurzaam en circulair festival.
6. Explore the North – levert een bijzondere bijdrage aan de ontwikkeling van een cross-overaanbod waarin literatuur en podiumkunsten samenkomen. Het festival toont in dat kader internationaal aanbod dat beperkt op andere podia en festivals in Nederland te zien is. Met het productieplatform creëert het festival daarnaast aanbod op het snijvlak van de twee disciplines van met name jonge makers.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
125.000
75.000
75.000
200.000
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Oost
In landsdeel Oost gaven twee festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze twee festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Deventer op Stelten - draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door internationaal straattheaterfestivalaanbod te presenteren dat verder weinig te zien is in Nederland. Het festival participeert bovendien in diverse internationale netwerken in het straat- en buitentheater en vervult een belangrijke functie als springplank voor Nederlands werk in het buitenland.
2. International Music Meeting Festival – draagt als belangrijke schakel binnen een groot aantal internationale artistieke samenwerkingen in de niche van het eclectische muziekaanbod bij aan de ontwikkeling van de discipline.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
125.000
100.000
100.000
250.000
loading...
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
150.000
50.000
50.000
175.000
loading...
125.000
100.000
100.000
350.000
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
100.000
100.000
135.910
loading...
150.000
50.000
50.000
175.000
loading...
250.000
75.000
75.000
200.000
loading...
125.000
37.500
37.500
162.500
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel West
In landsdeel West gaven 20 festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Vanwege dit grote aantal heeft de commissie een voorselectie gemaakt. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze tien festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Summer Dance Forever – speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de urban arts door het tonen van bijzondere internationale producties en biedt daarnaast een uitgebreid programma met workshops en masterclasses waar veel professionals, beoefenaars en liefhebbers uit het buitenland op af komen.
2. Circusstad Festival – presenteert jaarlijks een state-of-the-art programmering waarin de laatste ontwikkelingen in het nieuwe circus worden getoond. Daarnaast draagt het festival bij aan de ontwikkeling van het genre circustheater door zich in te zetten voor talentontwikkeling en binnen het programma aandacht te vestigen op de artistieke ontwikkeling, bijvoorbeeld op het vlak van dramaturgie. Circusstad heeft een grote aantrekkingskracht op buitenlandse programmeurs.
3. Nederlands Theater Festival & Amsterdam Fringe Festival – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het tonen van de meest belangwekkende voorstellingen van het afgelopen seizoen. Met een uitgebreid context- en reflectieprogramma draagt het festival tevens bij aan het gesprek over de nieuwste ontwikkelingen, zowel binnen de sector zelf als binnen de samenleving.
4. Rewire - toont als vooraanstaand en innovatief festival op het gebied van (elektronische) hedendaagse muziek bijzondere en vaak nog onbekende internationale acts die weinig in Nederland te zien zijn. Daarmee vervult het festival een belangrijke rol in het duiden van de laatste ontwikkelingen in het genre en vertaalt die naar het Nederlandse veld. Het festival voorziet die ontwikkelingen bovendien van een context met een uitgebreid randprogramma. Rewire heeft een groeiende aantrekkingskracht op professionals en publiek uit binnen- en buitenland.
5. Holland Dance Festival – draagt bij aan de ontwikkeling in de discipline door het tonen van internationaal dansaanbod dat verder weinig te zien is en speelt daarnaast een spilfunctie in het ontwikkelen en tonen van dansaanbod door en voor mensen met een fysieke beperking en ouderen. Hierin neemt het festival een voortrekkersrol in. Daarnaast organiseert Holland Dance Festival tournees langs theaters door het hele land. Op grond van het voorgaande speelt het festival een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de dans in Nederland.
6. Motel Mozaïque (MOMO) – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door jaarlijks een vooruitstrevende line-up te tonen van opkomende Nederlandse en internationale acts in zowel muziek als performance. Tevens is het festival voortrekker als het gaat om het betrekken van diverse grootstedelijke subculturen in het programma.
7. Wonderfeel – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door met name klassieke muziek op een popfestivalmanier te presenteren. Hiermee laat het festival zien dat het mogelijk is voor dit genre een laagdrempelig evenement te creëren, zonder in te leveren op de kwaliteit van het aanbod. Het festival trekt ook in internationaal opzicht de aandacht, wat blijkt uit verzoeken uit het buitenland om de organisatie te betrekken bij het opzetten van vergelijkbare festivals.
8. Flamenco Biënnale – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline door het creëren van een nationaal podium voor de flamenco. Met een uitgebreide randprogrammering met onder andere workshops en masterclasses heeft de Flamenco Biënnale tevens een rol van betekenis voor de flamenco in Nederland.
9. Cello Biënnale – laat succesvol zien dat het mogelijk is een festival te organiseren waarin alle aspecten van een specifiek instrument worden belicht. Het aanbod van zowel de internationale top als aanstormende talenten heeft klassieke muziek als kern, maar het festival schuwt niet om daarnaast de verbinding met andere muziekgenres en kunstdisciplines op te zoeken. Met het in het festival opgenomen concours met internationale deelnemers draagt de Cello Biënnale bij aan de ontwikkeling van talentvolle uitvoerende musici.
10. Julidans - draagt bij aan de ontwikkeling van de moderne/hedendaagse dans door het tonen van een state-of-the-art internationaal dansaanbod dat verder weinig te zien is in Nederland. Daarnaast speelt Julidans een belangrijke rol in de ontwikkeling van midcareer dansmakers. Het festival is een aanjager in het creëren van nieuw werk van zowel Nederlandse als buitenlandse dansmakers.
Festival
toegekend
2017-2020 per editie
geadviseerd
2021-2024 per editie
toegekend
2021-2024 per editie
totaal toegekend
'21-'24 **
300.000
100.000
100.000
350.000
loading...
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
150.000
37.500
37.500
162.500
loading...
150.000
37.500
37.500
37.500
loading...
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
150.000
50.000
50.000
175.000
loading...
300.000
100.000
100.000
350.000
loading...
Aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024.
** Toegekend bedrag per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
Toelichting op de organisatiebijdrage
Voordrachten organisatiebijdrage landsdeel Zuid
In landsdeel Zuid gaven negen festivals aan in aanmerking te willen komen voor een organisatiebijdrage. Bij de voordracht van festivals voor de organisatiebijdrage heeft de commissie gekeken naar de mate waarin een festival een rol speelt in de nationale infrastructuur. Dat kan op verschillende manieren tot uiting komen.
1 – Een festival kan een belangrijke rol spelen op het gebied van talentontwikkeling of in de ontwikkeling van een genre of discipline.
2 – Een festival is voorbeeldstellend in de manier van presenteren.
3 – Een festival heeft een internationaal belang vanwege de aantrekkingskracht op programmeurs en/of publiek van buiten Nederland.
De commissie heeft de festivals die zij wil voordragen vervolgens in een volgorde geplaatst naar de mate waarin het festival voldoet aan het criterium, voor het geval er onvoldoende budget zou zijn om alle voordrachten te kunnen honoreren. De commissie heeft er uiteindelijk voor gekozen deze vijf festivals voor te dragen voor de organisatiebijdrage.
1. Theaterfestival Boulevard – draagt bij aan de ontwikkeling van de discipline met een multidisciplinair internationaal programma waarin de focus ligt op een combinatie van kwaliteit en engagement. Het festival trekt met een uitgebreid internationaal bezoekersprogramma buitenlandse programmeurs aan en is daarmee een belangrijke springplank voor aanbod van vernieuwende en gevestigde Nederlandse en Vlaamse namen in de podiumkunsten naar het internationale podium.
2. Festival Cement – is een belangrijk presentatie- en productieplatform voor beginnende makers in de podiumkunsten uit Nederland en België. Hiermee vervult het festival een belangrijke landelijke rol bij de doorstroom van talentvolle makers van een opleiding naar het werkveld. Deze rol wordt versterkt omdat er naast het presenteren van nieuw werk tijdens Festival Cement met makers en andere professionals uit de sector op diverse manieren wordt gereflecteerd op ontwikkelingen in de podiumkunsten.
3. Cultura Nova - presenteert een locatietheateraanbod dat zelden te zien is in Nederland en draagt daarmee bij aan de ontwikkeling van dit aanbod. Daarnaast draagt het festival bij aan de ontwikkeling van grootschalig theater door middel van coproducties met nationale en internationale makers. Cultura Nova is landelijk voorbeeldstellend in het inhoudelijk verwerken van zowel de historie als de actualiteit van de omgeving in de programmering van het festival.
4. Festival Circolo - draagt bij aan de ontwikkeling van het nieuwe circustheater door het presenteren van nationale en internationale ontwikkelingen binnen het genre. Daarnaast vervult het festival een rol in de keten op het gebied van talentontwikkeling voor nieuwe makers door hen een podium te bieden. Circolo is verder een relevante ontmoetingsplek voor internationale programmeurs en draagt daarmee bij aan het zichtbaar maken van nieuwe Nederlandse werken en makers.
5. schrit_tmacher: Just Dance! – draagt bij aan de ontwikkeling van de dans door het verlenen van choreografieopdrachten en het ontwikkelen en presenteren van nieuwe producties in samenwerking met zowel jonge als gevestigde makers. Het festival presenteert een internationaal en vernieuwend dansaanbod dat deels weinig te zien is in Nederland, waarmee schrit_tmacher landelijke aandacht weet te genereren.