Bedragen onder toegekend/ geadviseerd 2021-2024, hebben betrekking op de programmeringsbijdrage per editie.
**Bedragen onder totaal toegekend 2021-2024 zijn per editie, inclusief organisatiebijdrage - rekening houdend met de verwachte bijdragen van de lokale overheden.
De commissie beoordeelt de artistieke positie als ruim voldoende.
Amersfoort Jazz is een jaarlijks, vierdaags muziekfestival in het voorjaar op verschillende locaties in Amersfoort. Het festival presenteert nationale en internationale world-jazzartiesten en aanverwante muziekstijlen.
De commissie constateert dat Amersfoort Jazz een nieuwe koers gaat varen en dat de daarbijbehorende transitie reeds is ingezet. Uit de beschreven strategie voor de toekomst maakt de commissie op dat het festival ernaar streeft om een initiërende rol te spelen in een internationaal ecosysteem, waarin artistiek talent tot wasdom komt en waarin world-jazzmusici een volgende stap in hun carrière kunnen zetten. De commissie is van mening dat dit een heldere overkoepelende artistieke visie is op het festival. Zij vindt het positief dat het festival nieuw (Nederlands) jazztalent een podium biedt en uitwisseling met buitenlandse musici faciliteert.
De commissie vindt de structuur van het festival helder, met programma’s zoals Sena Performers International Jazz Laureate Festival, Next Generation, Living Legends en het focuslandenprogramma. Deze programma’s sluiten volgens haar duidelijk aan op de visie van het festival om een initiërende rol te spelen in worldjazz en om nieuw talent een podium te bieden.
De commissie is echter kritisch over wat de koerswijziging concreet betekent voor de invulling van het programma. Zij constateert dat Amersfoort Jazz minder publiekstrekkers gaat programmeren, dat het festival een nieuwe profilering krijgt en dat de capaciteit wordt verkleind. De commissie vindt dat er hiermee weliswaar sprake is van gedurfde keuzes, maar zij mist een overtuigende artistiek inhoudelijke uitwerking van de gevolgen van deze keuzes in de aanvraag. Wat de nieuwe profilering behelst is niet toegelicht in het plan. Zo ontbreekt volgens haar informatie over hoe de programmering tot stand komt. Zij vindt bijvoorbeeld de keuze voor een focusland op zich helder, maar mist de criteria op basis waarvan een focusland wordt geselecteerd. Zij is verder van mening dat er informatie ontbreekt over de totstandkoming en de concrete invulling van andere programmaonderdelen. Verder ziet de commissie in het beoogde Living Legends-programma veel bekende namen staan. Het is haar niet duidelijk hoe dit zich verhoudt tot de ambitie om minder publiekstrekkers te programmeren.
Volgens de commissie biedt het festival met het laureatenprogramma en The Next Generation veel ruimte aan jong talent. De commissie vindt de werkwijze binnen het talentenprogramma helder. Zij mist in dit verband wel een meer algemene visie op de ontwikkelingen in de jazz en bij nieuw jazztalent. Daarnaast mist zij aanknopingspunten bij de wijze waarop dit programma wordt samengesteld.
De commissie is positief over de samenwerking met Stichting Jazz NL. Het feit dat de World Jazz Conference parallel aan Amersfoort Jazz plaatsvindt, versterkt volgens haar de positie van het festival als platform. Ook het feit dat er nieuwe samenwerkingen tussen musici ontstaan tijdens het festival, vindt de commissie interessant. Het is haar echter niet duidelijk wat dit het festival en de musici verder oplevert.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij is van mening dat Amersfoort Jazz na de fusie met Global Village in 2012 een sterk en herkenbaar merk voor het publiek is geworden. Volgens de commissie brengt de organisatie met het laagdrempelige en aansprekende programma steeds veel publiek in aanraking met zowel nieuw talent als bekende namen uit de jazz en wereldmuziek. Zij is positief over de grote publieksaantallen die Amersfoort Jazz in de afgelopen jaren heeft weten te realiseren. De commissie waardeert dat de organisatie tweejaarlijks publieksonderzoek uitvoert en dat een deel van de resultaten hiervan in het plan zijn gedeeld. Op grond hiervan is zij van mening dat Amersfoort Jazz het huidige publiek redelijk goed kent en dit ziet zij ook terug in de beschreven doelgroepsegmentatie.
De commissie is echter kritisch over de strategie ten aanzien van het publieksbereik voor de komende periode. Zij mist in het plan een toelichting op wat de inhoudelijke koerswijziging betekent voor het bereiken van publiek. Zij constateert dat het festival minder bezoekers verwacht vanwege de inhoudelijke koerswijziging. De commissie vindt dat Amersfoort Jazz echter nauwelijks heeft onderbouwd wat hier de reden van is en wat dit betekent voor de samenstelling van het publiek. Het is de commissie niet duidelijk op welk publiek het festival zich met de nieuwe profilering wil richten. Zo vindt zij de omschrijving van de beoogde ‘World Jazz community’ als gemeenschap van betrokken liefhebbers en fijnproevers erg algemeen. Zij mist een nadere duiding van deze doelgroep en cijfermatige doelstellingen in het bereiken van deze bezoekers voor de komende jaren. Ook vindt de commissie dat het festival niet duidelijk heeft toegelicht welk deel van het publiek het festival niet meer zal bedienen. De commissie mist een visie op het beoogde (nieuwe) publiek en waarom het programma hierop aansluit. Op basis van het plan is het haar niet duidelijk welke programmaonderdelen voor welk publiek worden geprogrammeerd.
De commissie constateert dat Amersfoort Jazz voornemens is om voor meer programma’s toegangsprijzen te heffen, terwijl het festival voorheen overwegend gratis toegankelijk was. Hoewel zij deze keuze in financieel opzicht begrijpt, vindt de commissie deze keuze vanuit het perspectief van het publiek weinig gemotiveerd en uitgewerkt. Zij mist een duidelijke toelichting op wat deze wijzigingen concreet betekenen voor de bezoekersaantallen.
De commissie is ook kritisch ten aanzien van de publieksbenadering. Hoewel zij leest dat met de koerswijziging ook de communicatie aan verandering onderhevig is, is het haar niet duidelijk wat dit precies inhoudt. Hoe het festival zich nu gaat profileren, vindt zij niet helder omschreven. Ook vindt zij de online communicatiestrategie summier toegelicht. Het is de commissie niet duidelijk waarin het festival eerder zelfbenoemde kansen precies heeft laten liggen en zij mist hier een reflectie. De commissie vindt ook de verhouding tussen inzet op lokaal, regionaal en nationaal publiek matig onderbouwd. Zij leest een inzet die enerzijds is gericht op landelijke media en anderzijds op meer zichtbaarheid in de regio. De commissie vindt het niet helder welk publiek het festival met deze aanpak beoogt te bereiken. Ondanks de grote bezoekersaantallen in het verleden en het sterke merk dat Amersfoort Jazz is, overtuigt het plan haar er niet van dat de beoogde ambities ten aanzien van het publiek zullen worden gerealiseerd.
De commissie beoordeelt de inbedding als voldoende.
De commissie constateert dat Amersfoort Jazz tijdens het festival programma’s vertoont in Theater de Lieve Vrouw en Theater Flint. Het gaat hier volgens haar echter om presentatieplekken en niet om artistiek inhoudelijke samenwerkingen. Wel constateert zij dat de organisatie in opmaat naar het festival samenwerkt met Jazz aan de Amer. Zij constateert daarnaast in positieve zin dat Amersfoort Jazz is aangesloten bij het Utrechts Festival Overleg. Op grond van het plan vindt de commissie dat festival Amersfoort Jazz zich enigszins heeft geworteld in de lokale culturele infrastructuur.
De commissie mist een strategie voor samenwerkingsverbanden op het gebied van educatie. Uit het plan blijkt niet dat er structurele samenwerkingsverbanden worden aangegaan met lokale onderwijsinstellingen. Er wordt door Amersfoort Jazz wel gesproken over nauwer samenwerken met opleidingen in de stad, regio en met scholen, maar dit is nog niet concreet gemaakt. Het plan gaat bovendien nauwelijks in op de mogelijke betekenis van dergelijke samenwerkingsverbanden voor de positie van het festival in de omgeving. Volgens de commissie biedt de programmering van het festival meer mogelijkheden tot samenwerking met onderwijsinstellingen.
De mate waarin Amersfoort Jazz samenwerkt met maatschappelijke partners is volgens de commissie beperkt. Uit het plan blijkt wel dat het festival kan rekenen op een groep trouwe vrijwilligers. Hieruit blijkt volgens de commissie dat er enig draagvlak is bij lokale inwoners. Daarnaast schrijft het festival te gaan samenwerken met organisaties voor amateurkunst, maar een toelichting hierop ontbreekt. Het wordt hierdoor niet duidelijk wat Amersfoort Jazz beoogt te bereiken met deze samenwerking. Het verleden geeft de commissie ook niet het vertrouwen dat andere substantiële en structurele samenwerkingsverbanden in het maatschappelijke domein zullen worden aangegaan, aangezien die in de afgelopen periode ook niet tot stand zijn gekomen.
De commissie vindt het positief dat Amersfoort Jazz structureel wordt ondersteund door de gemeente en de provincie. Ook is de commissie positief over de lokale sponsor Rabobank, die zich aan het festival heeft verbonden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.