Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Stichting Theaterproductiehuis Zeelandia is een theaterproductiehuis dat wisselende professionele (jonge) makers uit Nederland en Vlaanderen kansen biedt om voorstellingen te maken die zijn geïnspireerd op Zeeland. De artistiek leider is Alex Mallems. De voorstellingen spelen op verschillende locaties in Zeeland tijdens Zeeland Nazomerfestival en in theaters in Nederland.
De commissie vindt het vakmanschap van Zeelandia gedegen. Naar haar mening worden de voorstellingen vakmatig goed gemaakt. Ook weet Zeelandia vaak goede toneelauteurs en acteurs aan zich te binden. Zij constateert dat de voorstellingen van Zeelandia een toneelmatige theaterbenadering hebben die tot degelijke voorstellingen leidt. De commissie plaatst een kanttekening bij de teksten en de dramaturgie in de producties, die zij niet altijd even sterk vindt. Zij vindt ‘Norway.Today’ een uitzondering daarop door de hoge kwaliteit van spel en de vormgeving.
De commissie is gematigd positief over de oorspronkelijkheid van de producties. Zij stelt vast dat de locatievoorstellingen met de vaak specifiek Zeeuwse thematiek herkenbaar zijn voor vooral de lokale bevolking. Ook de inbedding van deze thematieken op de locaties dragen bij aan een herkenbare artistieke signatuur. De commissie constateert dat de typerende herkenbaarheid minder sterk wordt als de producties worden verplaatst naar reguliere theaters. Met het wegvallen van de locaties verdwijnt volgens haar een belangrijk deel van de signatuur van Zeelandia, wat bijvoorbeeld het geval was bij ‘Uit de tijd vallen’.
De commissie is gematigd positief over de zeggingskracht van de producties. Zij ziet vooral zeggingskracht bij de producties die in Zeeland op locatie worden gespeeld. Daar spreken ze een publiek aan met thema’s die dicht bij diens ervaringswereld liggen. De commissie vindt dat de landelijke tournees minder aansprekend zijn voor een breed publiek. Dit ligt volgens haar aan de specifieke thema’s die niet voor iedereen even aansprekend zijn, en aan de weinig uitdagende vorm van de producties. De coproductie van Zeelandia met NTGent ‘Wie is Bang’ kent met ‘inclusiviteit in het theater’ een hedendaags thema, maar door de regiekeuze waarin vooral het spel van de acteurs werd uitgelicht, bleef de voorstelling inhoudelijk op afstand.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen voor de commissie een interessant vervolg op het werk dat Zeelandia in de afgelopen jaren liet zien. De aanvraag bevat een heldere reflectie op de afgelopen jaren waaruit met het beleidsplan ‘Parels in de Klei’ conclusies zijn getrokken voor de toekomst. De commissie vindt het nieuwe beleid een positieve ontwikkeling voor productiehuis Zeelandia.
De commissie merkt op dat de nieuwe beleidsprioriteiten verjonging en diversiteit helder onderbouwd zijn en op interessante wijze zijn vertaald naar artistieke projecten voor de komende jaren. Zij vindt de geplande activiteiten in lijn met ‘Parels in de Klei’ en tegelijkertijd in de meeste gevallen trouw blijven aan de kern van Zeelandia, namelijk het maken en tonen van locatievoorstellingen gelieerd aan Zeeuwse onderwerpen. Hierdoor ziet zij de artistieke signatuur van Zeelandia in positieve zin behouden. Zij vindt het een intrigerend uitgangspunt dat makers met een persoonlijke band met Zeeland uitgenodigd worden om met hun opgedane kennis en ervaring voorstellingen te maken die een nieuw perspectief op de regio kunnen brengen. De commissie is positief over de expliciete keuze hierbij voor jonge makers, zoals Timen Jan Veenstra en Eva Line de Boer. Ook de keuze voor diversiteit ziet zij terug in projecten als ‘Zwart als inkt’. Ook ‘Tsjechov Land/Kersentuin’ en ‘Braakland’ vindt zij aansprekende concepten met relevante thema’s, zoals het klimaat en de toekomst van de agrarische sector. Het palet aan projecten ziet er bovendien veelzijdig uit, met muziektheater, teksttheater, beeldende performances, schrijfresidenties, een locatie-event en ervaringstheater. De commissie vindt het spannende plannen en verwacht dat de beschreven vernieuwingen een positieve invloed zullen hebben op de oorspronkelijkheid van de producties van Zeelandia.
De commissie is in principe positief over de verwachte zeggingskracht van de producties in 2021-2024. Zij mist echter in sommige projecten de link met Zeeland, zoals in ‘Swipe Island’ en in de reisproducties, waardoor zij verwacht dat deze minder aansprekend zullen zijn voor het publiek. Om die redenen plaatst zij een kanttekening bij de zeggingskracht van deze producties.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert in de plannen dat Zeelandia in 2021-2024 als productiehuis verdergaat met het initiëren en faciliteren van met name tekstgebaseerde theatervoorstellingen, op locatie en in theaters. Zij stelt vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod groot is, maar dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod eveneens groot is. Daarmee is volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Zeelandia in de afgelopen jaren een voor dit soort aanbod beperkt publieksbereik realiseerde. Hierop heeft het productiehuis gereageerd door te kiezen voor een nieuwe artistieke koers waarmee nieuwe, jongere publieksgroepen kunnen worden aangesproken en het publieksbereik weer op peil gebracht kan worden. De commissie vindt dat Zeelandia met de artistiek-inhoudelijke plannen voor 2021-2024 in potentie een goede basis legt om deze ambities te realiseren. Zij is er op basis van de beschrijving van de publieksbenadering in het plan echter niet van overtuigd dat dit ook daadwerkelijk gaat lukken. Zij constateert in het plan dat Zeelandia het bestaande publiek in Zeeland en omgeving goed kent en dit ook weet te bereiken. Hiertoe ziet zij een gedegen marketingopzet die door de jarenlange ervaring met deze doelgroep vertrouwenwekkend is. Maar deze opzet sluit naar haar mening niet aan op de gewenste verbreding van het publiek. Zo worden jongeren niet onderscheiden als doelgroep in het plan. De marketingmiddelen passen evenmin bij de speerpunten om jongere mensen te trekken. Ook de paragraaf etno- en interessemarketing overtuigt niet. De commissie ziet potentie op het gebied van publieksfunctie in de aangescherpte artistieke koers, maar ziet deze niet vertaald in een publieksbenaderingswijze die jonge mensen en groepen met diverse culturele achtergronden kan aanspreken. Op grond van het genoemde verwacht de commissie dat Zeelandia het bestaande publiek zal weten te bereiken, maar er niet in zal slagen meer en ander publiek te bereiken. Zij heeft daarmee weinig vertrouwen in de beoogde publieksaantallen en de bijbehorende verbreding van het publiek.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als ruim voldoende.
De commissie is van mening dat de activiteiten van Zeelandia een bijzondere betekenis hebben op effect. Zeelandia is van grote betekenis voor de culturele infrastructuur in de provincie Zeeland en omstreken, omdat in die regio het productieklimaat voor podiumkunsten verder tamelijk sober is. Daarnaast krijgen veel makers bij Zeelandia de gelegenheid om nieuw werk te maken, waarmee het productiehuis op het gebied van talentontwikkeling en doorstroom van (jonge) makers van betekenis is.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op het gebied van inhoud, omdat Zeelandia geen aanbod brengt dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia en vanuit dat perspectief een voorbeeldfunctie kan hebben. Ook verwacht de commissie op basis van het plan geen bijzondere betekenis van de activiteiten op het gebied van vorm, omdat het geen activiteiten betreffen die op andere wijze tot stand komen of een andere verschijningsvorm hebben dan gebruikelijk in de podiumkunsten
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij constateert dat Zeelandia stevig is ingebed in de provincie Zeeland. Zo trekt het productiehuis samen op met collega-instellingen in het Zeeuws Cultuur Overleg over het gezamenlijke cultuurbeleid in de provincie. Met poppodium De Spot en Zeeland Theaters wordt samengewerkt op het gebied van productie en promotie, aldus het plan. Daarnaast leest de commissie dat Theaterproductiehuis Zeelandia samenwerkt met lokale maatschappelijke organisaties zoals zorg- en welzijnsinstellingen en Staatsbosbeheer, maar de commissie plaatst een kanttekening bij de samenwerkingsverbanden vanwege de beperkte uitwerking.
De commissie is positief over de inbedding van Zeelandia in de onderwijsstructuur van de regio. Zo stelt zij vast dat er een medewerker educatie wordt ingezet als theaterdocent die voor de middelbare scholen items verzorgt rond producties van Zeelandia. Ook wordt er samengewerkt met HZ University of Applied Sciences Zeeland, University College Rooseveld en met het middelbaar en voortgezet onderwijs.
Tot slot is de commissie positief over de structurele subsidie die Zeelandia ontvangt van de gemeente Middelburg en de provincie Zeeland. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen.
De commissie vindt de in de aanvraag gestelde substantiële groei in inkomsten onvoldoende overtuigend. Het gevraagde bedrag is hoog gezien in relatie tot de resultaten in de periode 2017-2019. De beoogde, aanzienlijke groei in publieksinkomsten - ongeveer een verdubbeling ten opzichte van de afgelopen meerjarige subsidieperiode - wordt in de aanvraag onvoldoende onderbouwd, temeer omdat de verwachte groei in publieksaantallen veel kleiner is. Mede gezien de aard en omvang van de activiteiten van Zeelandia acht de commissie een dergelijke stijging aan publieksinkomsten niet realistisch. Bovendien bestaan de beoogde inkomsten voor een aanzienlijk deel uit een provinciale subsidie. Daargelaten of dit bedrag ook zal worden toegekend, zou het betrekken van deze inkomsten leiden tot een onevenredig groot aandeel aan publieke middelen. In het licht van de strekking van de regeling kan in een geval waarin publieke middelen een aanzienlijk deel van de beoogde inkomstenstijging uitmaken, van een aanvrager worden verwacht dat deze meer dan de vereiste minimale verdubbeling van het gevraagde subsidiebedrag zal realiseren. De commissie is van mening dat Productiehuis Zeelandia dit onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt. De commissie adviseert een subsidiebedrag van 600.000 euro.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.