Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Stichting Balls (ISH Dance Collective) is een dansgezelschap op het gebied van urban arts uit Amsterdam, onder artistieke leiding van Marco Gerris. Naast het maken van producties fungeert het gezelschap als producent van verschillende kunstenaars die collectief onder zijn leiding opereren. Tegelijkertijd is ISH Dance Collective ook een broedplaats voor aankomende makers en performers uit de urban scene. In de periode 2017-2020 werd het artistieke team versterkt met dramaturg en muzikaal leider Arnout Lems. ISH speelt in theaters door het hele land en in het buitenland.
De commissie is positief over het vakmanschap van het werk dat onder de vlag van ISH wordt geproduceerd. De producties kennen een hoge uitvoeringskwaliteit door de inzet van technisch begaafde dansers, waarmee de grenzen van het urban idioom worden verkend. De commissie plaatst een kritische kanttekening bij de dramatische opbouw van het werk, die niet in alle gevallen even sterk is. Zo was er in de productie ‘Modern Samurai’ sprake van een sterke uitvoering van parkour en freerunning, maar de commissie vond de choreografische structuur waarbinnen dit een plaats kreeg weinig samenhangend.
De commissie vindt het werk van ISH getuigen van oorspronkelijkheid. De signatuur van het gezelschap komt goed tot uitdrukking in de coproducties die ISH samen met de Junior Company van het Nationale Ballet maakte, zoals ‘Grimm’, waarin de werelden van het klassieke ballet en de urban dance op fantasierijke manier samenkwamen. De ruimte die ISH binnen zijn producties biedt aan nieuwe makers, sluit goed aan op de signatuur van het gezelschap. Als voorbeeld noemt zij ‘Aghori’. In deze coproductie met Korzo Producties combineerde gastchoreograaf Shailesh Bahoran op bijzondere wijze hiphop met elementen uit de Hindoestaanse cultuur.
De commissie vindt dat de voorstellingen van ISH getuigen van zeggingskracht, maar is daarnaast kritisch. Coproducties als ‘Grimm’ hebben naar haar mening veel zeggingskracht, door de bijzondere combinatie van twee schijnbaar tegengestelde dansstijlen waarbinnen de inbreng van ISH tot de verbeelding sprak. Daarnaast weten groots opgezette producties zoals ‘Modern Samurai’ en ‘Elements of Freestyle’ met hun spectaculaire bewegingsmateriaal indruk te maken op het publiek. De commissie is kritisch over de soms letterlijke manier waarop verhaallijnen binnen de producties worden verbeeld. Dit doet naar haar mening afbreuk aan de beleving van het publiek.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
Met de plannen voor de periode 2021-2024 bouwt ISH volgens de commissie voort op de artistieke koers die eerder is ingezet. Uit de aanvraag spreekt volgens haar een oprechte artistieke bevlogenheid om vanuit de urban dans voorstellingen te produceren voor een breed publiek. De commissie heeft daarbij veel vertrouwen in het vakmanschap van het stevige artistieke team en de samenwerkingspartners waarmee de komende jaren wordt gewerkt.
De commissie constateert dat ISH de komende jaren werkt vanuit de overkoepelende gedachte: pay it forward. De thematiek die daarnaast in de voorstellingen centraal staat is het “individu ten opzichte van het collectief en het belang van compassie en empathie”. De commissie herkent de artistieke signatuur van ISH in dit overkoepelende kader, maar vindt dit in het plan summier uitgewerkt. Dit geldt in de eerste plaats voor de ambities die ISH in het plan beschrijft. Zo ziet ISH nog veel meer mogelijkheden in de kruisbestuiving tussen urban arts en traditionele kunstvormen. Op zich vindt de commissie het interessant dat de organisatie daarmee op de ingezette koers wil voortbouwen. Er ontbreekt echter een beschrijving van de manier waarop de aanvrager deze mogelijkheden verder wil onderzoeken, waardoor de commissie weinig zicht krijgt op de artistieke ontwikkeling die het gezelschap beoogt. Daarnaast mist zij in het plan een reflectie op de sterke ontwikkeling die de urban dans de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, en op de positie die het gezelschap hierin voor zichzelf ziet.
Hoewel de commissie de overkoepelende artistieke lijn een weinig oorspronkelijke indruk vindt maken, is zij wel positief over de aansprekende uitwerking van de beoogde activiteiten. De samenstelling van het activiteitenprogramma is in lijn met eerdere jaren. Daarnaast is er sprake van een goede balans tussen grotezaal- en kleinezaalvoorstellingen en grootschalige producties voor specifieke locaties. De voorstellingen vindt de commissie concreet beschreven met betrekking tot de thematische uitgangspunten, de theatrale vorm en de samenwerkingspartners. Er worden volgens de commissie in de producties interessante verbindingen gelegd tussen uiteenlopende urbandansstijlen en kunstvormen. De manier waarop ISH in deze producties de grenzen tussen traditionele kunstvormen en urban arts op diverse manieren wil doen vervagen, zal volgens haar bijdragen aan de zeggingskracht van het werk.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zeer goed.
Zij constateert uit de plannen dat ISH in de komende periode voorstellingen wil produceren waarin wordt uitgegaan van de urban arts. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod groot is. Zij stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod klein is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat ISH zich goed bewust is van zijn positie in het danslandschap en dat het gezelschap de afgelopen jaren veel heeft gedaan om zijn publiek op uiteenlopende locaties te bereiken zoals in de theaters, festivals, sportevents of tijdens commerciële presentaties. Hierdoor heeft het gezelschap een groot en divers publiek kunnen bereiken.
Het begrote aantal voorstellingen en bezoekers voor de komende vier jaar zijn naar mening van de commissie in lijn met eerdere jaren en realistisch ingeschat. Om die reden heeft zij er vertrouwen in dat ISH het grote publiek dat in de afgelopen jaren is bereikt, op zijn minst zal weten te handhaven.
Uit de beschrijving van de producties blijkt dat ISH heldere doelgroepen voor ogen heeft. ISH stelt dat zijn publiek zich steeds meer beweegt richting events en festivals. De commissie vindt het positief dat het gezelschap zich ook hier met voorstellingen wil presenteren om dit publiek te kunnen bedienen. Zij verwacht dat door de naamsbekendheid van ISH en de verbindingen die worden aangegaan met andere disciplines de beoogde publieksgroepen zullen worden bereikt.
De commissie constateert dat ISH een bijzondere bijdrage levert aan publieksdiversificatie, onder meer door de hiervoor genoemde uiteenlopende speelplekken waar ISH zijn aanbod toont. Uit het plan blijkt dat ISH zijn publiek verder wil verbreden door zich de komende periode te richten op kinderen als nieuwe publieksgroep. De commissie heeft er op basis van de plannen vertrouwen in dat de ambities op dit vlak worden gerealiseerd.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
Zij is van mening dat er sprake is van betekenis op vorm. De commissie stelt vast dat ISH in zijn activiteiten urban arts combineert met diverse traditionele kunstvormen. De manier waarop ISH deze genres met elkaar laat samenvloeien, leidt volgens de commissie tot een opvallende verschijningsvorm.
Verder is er volgens de commissie sprake van betekenis op effect. ISH vervult een ontwikkelfunctie door het geven van opdrachten en het bieden van mogelijkheden aan jonge makers. Zo heeft ISH het voornemen om samen met BackBone en Solid Ground Movement ‘The Cypher’ op te zetten om meer ontwikkelruimte voor dansers en makers te realiseren, wat kan bijdragen aan de positie van urban dans. Daarnaast wil het gezelschap minimaal twee makers intensief begeleiden en wordt er met Jong NBE een traject opgezet waar jonge dansmakers en componisten het gemeenschappelijk speelveld tussen livemuziek en eigentijdse dans kunnen onderzoeken en uitproberen.
De activiteiten van ISH hebben eveneens betekenis op effect vanwege de bijdrage aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten. De commissie constateert dat het gezelschap deel uitmaakt van internationale netwerken, regelmatig voorstellingen speelt in het buitenland en coproduceert met buitenlandse partners.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij constateert dat ISH stevig is ingebed in het culturele leven van Amsterdam. Zo werkt het structureel samen met een groot aantal podiumkunstinstellingen in de stad, zoals Jong NBE, BackBone, Solid Ground Movement, Het Nationale Ballet en Amsterdam Sinfonietta.
Daarnaast heeft de commissie waardering voor het uitgebreide educatieprogramma dat ISH ontwikkelt. Zij stelt vast dat ISH jaarlijks tussen de 40 en 65 workshops organiseert in samenwerking met amateurscholen, middelbare scholen en culturele instellingen. Verder is de commissie positief over de residenties waar jongeren gedurende een langere periode kunnen werken aan het maken van voorstellingen. ISH heeft naar mening van de commissie met deze projecten veel ervaring opgedaan op het gebied van educatie. Zij is positief dat ISH zich hierin blijft ontwikkelen door nieuwe projecten op het gebied van educatie te realiseren zoals de samenwerking met uitgeverij Follow a Muse.
De commissie stelt verder vast dat er in het plan geen maatschappelijk gedreven samenwerkingsverbanden worden beschreven
Tot slot is de commissie positief dat ISH structureel wordt ondersteund door de gemeente Amsterdam. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.