Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Oorkaan is een productiehuis op het gebied van klassieke muziek voor een jong publiek. Voor elke productie wordt er samengewerkt met een bestaand ensemble. Oorkaan is ontstaan in 2001 en staat momenteel onder artistieke leiding van regisseur Caecilia Thunnissen. De muziekensembles die meewerken aan de producties worden gecoacht en krijgen begeleiding in het werken in theatrale vorm. De voorstellingen spelen in het circuit van middelgrote en grote concert- en theaterzalen van Nederland. Ook toeren meerdere producties internationaal.
De commissie vindt het vakmanschap van de ensembles die aan de producties van Oorkaan meewerken over het algemeen groot. Zij is van mening dat veel van de musici wordt gevraagd aangezien zij tegelijkertijd ingewikkelde partituren uit het hoofd spelen en acteren. Zij constateert enerzijds dat dit het samenspel nauwelijks beïnvloedt. Anderzijds vindt zij het niveau van acteren niet hoog genoeg. Hierdoor ontstaat er volgens haar een disbalans in het vakmanschap van de uitvoeringen.
De commissie vindt dat de programma’s van Oorkaan oorspronkelijk zijn. Zij is positief over de werkwijze, waarbij er geen concessies worden gedaan aan de authenticiteit van de klassieke werken. Er worden volgens haar relatief ingewikkelde muzikale programma’s samengesteld. Dit kwam bijvoorbeeld goed naar voren in de productie ‘Kwartetten met Beethoven’ waarbij het Dudok Quartet Amsterdam het jonge publiek aan de hand nam door een strijkkwartet van Beethoven.
Kritischer is de commissie over de zeggingskracht van de gepresenteerde producties. De decors zijn vaak simpel, maar doeltreffend en de theatrale vondsten worden gewaardeerd. Door de focus op het muzikale programma is de uitwerking van de verhaallijn echter vaak te abstract. Het acteerwerk van de musici vindt de commissie bovendien niet altijd even goed waardoor de aandacht van het jonge publiek niet vasthouden wordt. De commissie constateert tegelijkertijd dat er voorstellingen zijn waarin muziek en vertelling wel goed samenkomen. Zo vond zij dat in ‘Cellokrijgers’ het verhaal van de rivaliserende cellisten met veel gevoel voor humor werd uitgebeeld.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie deels een voortzetting van het werk dat Oorkaan in de afgelopen jaren heeft laten zien. Ook ziet zij een nieuwe stap in de vorm van de oprichting van een eigen ensemble, waarmee Oorkaan de klassieke canon verder wil openbreken.
De commissie is van mening dat Oorkaan goed reflecteert op zijn positie in het muziekveld en een heldere beschrijving geeft van zijn artistieke uitgangspunten en manier van werken. Zij vindt dat Oorkaan goed is verankerd in de praktijk van de muziekeducatie.
De commissie kan de keuze van Oorkaan volgen om een eigen ensemble op te richten. Door de systematische inzet van dit ensemble kunnen de producties van Oorkaan aan verdere herkenbaarheid winnen. Bovendien kan op deze manier een vaste groep musici getraind worden in de manier van werken van Oorkaan. De commissie vindt dit in aanzet positief, maar zet kritische kanttekeningen bij dit voornemen. Zij is kritisch over het feit dat de instrumentale bezetting van dit ensemble nog niet definitief is bepaald. Hierdoor is niet duidelijk hoe het ensemble moet gaan klinken. Daarnaast mist de commissie een toelichting op grond waarvan de musici geselecteerd worden. Ook het repertoire dat het ensemble gaat spelen, is grotendeels onduidelijk. Verder merkt zij op dat het Oorkaanensemble slechts in een beperkt aantal producties wordt ingezet. Op grond van deze kanttekeningen is de commissie van mening dat de oprichting van een Oorkaanensemble vooralsnog te weinig meerwaarde heeft voor de oorspronkelijkheid van de producties van Oorkaan.
De commissie is eveneens kritisch over de voorgenomen producties. Zij vindt deze summier beschreven zowel wat de muzikale als theatrale invulling betreft. Zij krijgt hierdoor geen duidelijk beeld van wat Oorkaan voor ogen staat. De verwijzing in het plan dat een regieconcept zal ontstaan vanuit improvisatie van de musici, vindt zij in dit verband onvoldoende. Ook ontbreekt een motivatie voor de gekozen ensembles en regisseurs. Hoewel de commissie gematigd positief is over de zeggingskracht van de voorstellingen in de afgelopen periode, is zij er op grond van de beperkt uitgewerkte plannen en de kanttekening die zij hiervoor heeft geplaatst bij het vakmanschap, niet op voorhand van overtuigd dat de producties in de komende periode voldoende zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Oorkaan in de komende periode jeugdconcerten wil verzorgen. Zij stelt vast dat het aantal aanbieders van dit soort aanbod groot is. De commissie stelt verder vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod eveneens groot is. Zij is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat Oorkaan zich de afgelopen jaren goed heeft weten te positioneren als aanbieder van jeugdconcerten en daarmee een voor dit type aanbod omvangrijk publieksbereik heeft gerealiseerd, zowel in binnen- als buitenland. Zij constateert dat de organisatie een stabiele speelpraktijk heeft van schoolconcerten en vrije voorstellingen. De huisstijl van Oorkaan vindt zij fris en aansprekend voor de doelgroep jeugd. Het marketingplan vindt de commissie echter tamelijk beknopt toegelicht. Over bijvoorbeeld de in het plan genoemde costumer journey had zij meer uitleg willen lezen. In het licht van deze kritiekpunten plaatst de commissie daarom een kanttekening bij de publieksbenadering en in het verlengde daarvan bij het beoogde publieksbereik.
De commissie vindt het positief dat Oorkaan met schoolconcerten gericht op het primair onderwijs een brede groep kinderen weet te bereiken. Ook via de familieconcerten wil Oorkaan een meer divers publiek aanspreken. De commissie is positief over deze ambitie, maar mist een uitgewerkte strategie hiertoe. Zij vindt het een aansprekend idee om kinderen van diverse achtergronden en leeftijden, behorend tot een op te zetten Kinderraad voor muziek, in te zetten als jeugdige influencers. De commissie mist echter een toelichting op hoe deze influencers daadwerkelijk bijdragen aan een diversificatie van het publiek. Verder treft zij geen specifieke plannen aan, waardoor zij er dan ook niet op voorhand van overtuigd is dat de ambitie op dit punt zal worden gerealiseerd.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
De commissie is van mening dat er sprake is van betekenis op vorm. Zij vindt dat de voorstellingen van Oorkaan een bijzondere verschijningsvorm hebben door de wijze waarop muziek het vertrekpunt vormt van het creatieproces en daaraan theatrale elementen worden toegevoegd.
Daarnaast is de commissie van mening dat er sprake is van betekenis op effect. Oorkaan speelt een groot deel van zijn voorstellingen op podia in het buitenland en ontwikkelt internationale coproducties met organisaties in onder andere Noorwegen, Luxemburg en Oostenrijk. De commissie vindt dat de activiteiten van Oorkaan daardoor bijdragen aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op inhoud, omdat het werk van Oorkaan geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij constateert dat Oorkaan goed is verankerd in de culturele infrastructuur van Amsterdam. Zo werkt Oorkaan structureel samen met een aantal Amsterdamse podiumkunstinstellingen, zoals de Cello Biënnale Amsterdam, het Grachtenfestival en het Koninklijk Concertgebouworkest. In de komende periode staat een structurele samenwerking op stapel met het Amsterdams Andalusisch Orkest. Daarnaast is Oorkaan huisgezelschap van Podium Mozaïek.
De commissie heeft waardering voor het uitgebreide educatieve programma dat Oorkaan aan zijn voorstellingen verbindt. Oorkaan heeft een samenwerkingsverband in de vorm van een zogenoemde bevriende school met basisschool De Bron in Amsterdam-West. In dit kader wonen leerlingen repetities bij van Oorkaan en geven zij feedback. Ook ouders worden uitgenodigd om mee te komen en mee te denken over de achterliggende thema’s. De commissie vindt het positief dat Oorkaan in de komende periode het idee van een bevriende school wil uitbreiden tot vijf basisscholen in Amsterdam.
De commissie stelt verder vast dat er in het plan weinig maatschappelijk gedreven samenwerkingsverbanden worden beschreven. Er is dan ook geen sprake van inbedding op maatschappelijk vlak.
Tot slot is de commissie positief over de structurele en substantiële subsidie die Oorkaan ontvangt van de gemeente Amsterdam, waarmee het gezelschap ook op financieel vlak goed is ingebed in de eigen omgeving.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.