Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting Jakop Ahlbom Company is het gezelschap van Jakop Ahlbom. Het maakt fysiek beeldend theater dat een magisch universum verbeeldt, met een mix van mime, slapstick, dans, muziek, illusionisme en special effects. Het gezelschap maakt voorstellingen voor de middelgrote en grote zaal in Nederland en reist internationaal. Jakop Ahlbom Company heeft Amsterdam als thuisbasis, met De Meervaart als huistheater.
De commissie is positief over het vakmanschap van Jakop Ahlbom Company. Zij vindt de producties van het gezelschap bijzonder. Het spel en de bewegingstaal leveren in combinatie met de technische virtuositeit van licht, beeld en geluid voorstellingen op die vakmatig van een zeer hoog niveau zijn. De commissie vindt de thematieken getuigen van artistieke noodzaak, zoals in ‘Lebensraum’, een hernomen productie waarin fysiek spel in de traditie van Buster Keaton wordt gekoppeld aan de ontmenselijking van de maatschappij. Zij constateert dat het gezelschap op inventieve wijze omgaat met decor en vormgeving en met de inzet van de spelers, wat getuigt van vakmanschap.
De commissie vindt de producties zeer oorspronkelijk. Jakop Ahlbom Company heeft volgens haar een duidelijke signatuur die te herleiden is tot de beeldtaal en het fysieke spel in de voorstellingen. De commissie vindt bovendien dat de artistieke signatuur van het gezelschap opnieuw verder is ontwikkeld. De commissie is positief over de keuze van thema’s en de vormtaal die het gezelschap gebruikt. Ook de toepassing van de vertaling van een filmische werkelijkheid naar het toneel vindt zij zeer oorspronkelijk. ‘Horror’, de productie die nog steeds volle zalen trekt, vindt de commissie een voorbeeld waarin de bijzondere vorm, techniek en beeldtaal bijdragen aan de oorspronkelijkheid.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de producties van het gezelschap. Zij constateert dat de circusachtige acts die het verhaal ondersteunen, een breed publiek weten te raken. De commissie plaatst als kanttekening dat het verhaal soms ondergeschikt is aan de vorm. Dit was bijvoorbeeld het geval in ‘Le Bal’, waarin naar haar mening de combinatie van al te bekende beelden en een beperkte gelaagdheid afbreuk deed aan de zeggingskracht van de voorstelling.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat Jakop Ahlbom Company in de afgelopen jaren heeft laten zien. De aanvraag bevat een uitgebreide reflectie op de activiteiten uit de afgelopen jaren, waaruit op logische wijze de ambities voor de komende jaren voortkomen. De commissie constateert dat het plan een overtuigende artistieke visie bevat met een heldere verbindende thematische lijn en ruimte voor vernieuwing en experiment.
De plannen voor de nieuwe producties zijn over de gehele linie overtuigend uitgewerkt en de commissie vindt ze goed passen bij de signatuur van Jakop Ahlbom Company en de artistieke missie voor de komende jaren. Ze bieden zicht op voorstellingen in de herkenbare taal van beeld en beweging met een mix van mime, slapstick, dans, muziek, illusionisme en special effects. De commissie is vooral enthousiast over de ontwikkeling die Jakop Ahlbom Company met het immersieve theater voor ogen staat. Dit onderzoekt het gezelschap al in de huidige periode en krijgt in 2022 vorm in de voorstelling ‘Lost Circus’, waarnaar de commissie erg benieuwd is.
De commissie plaatst een kanttekening bij de uitwerking van de voor Jakop Ahlbom Company nieuwe onderdelen in de plannen. Zo mist zij een motivatie voor het plan om een muzikale familievoorstelling te maken en ziet zij het voornemen om meer diversiteit te hanteren in cast en crew niet uitgewerkt in de plannen.De commissie is ondanks deze kanttekening positief over de verwachte zeggingskracht van de voorstellingen. Het is de missie van Jakop Ahlbom Company om toegankelijke voorstellingen te maken die de bezoekers de kracht van verbeelding laten zien. De commissie is er op grond van de beschreven projecten in combinatie met het bewezen vakmanschap van Jakop Ahlbom van overtuigd dat dit gaat lukken. Vooral de “immersive experience”, waarin het publiek een vierdimensionale surreële wereld betreedt, kan naar haar mening voor een indrukwekkende ervaring zorgen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat Jakop Ahlbom Company in de komende periode verdergaat met het maken van fysiek beeldend theater voor de middelgrote en grote zaal. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod relatief groot is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod gemiddeld is. Zij vindt dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat Jakop Ahlbom Company een relatief grote rol speelt bij het bereiken van publiek voor fysiek beeldend theater. Zij constateert dat het gezelschap in de afgelopen jaren tamelijk veel publiek bereikte, passend bij het werken in de middelgrote en grote zaal. De combinatie van producties die gepland staan voor de komende jaren en de goede relaties die zijn opgebouwd met de theaters bieden haar in principe het vertrouwen dat dezelfde omvang van het publieksbereik realistisch is. Ook blijkt uit het plan dat Jakop Ahlbom Company publiekswerking en positionering hoog op de agenda heeft staan, getuige twee speerpunten uit de strategie voor 2021-2024.
De commissie plaatst een aantal kanttekeningen bij de publieksbenadering in het plan. Zo lijkt de ambitie om het aantal bezoekers per avond te laten groeien niet te resulteren in een grotere omvang van het totale publieksbereik, gezien de cijfers in de aanvraag. Daarnaast overtuigt de marketingstrategie de commissie niet. Deze is erg beknopt beschreven en beroept zich slechts in algemene zin op het klantreismodel van McKinsey. Volgens het plan zal worden overgestapt van korte voorstellingscampagnes naar een langdurige relatie met nieuwe, huidige en terugkerende bezoekers. De commissie vindt dit voornemen op zich positief, maar mist een beschrijving van deze verschillende doelgroepen, alsmede een uitwerking van de strategie om hen te bereiken voor de voorstellingen. De commissie had bijvoorbeeld een reflectie willen lezen op de kansen die de productie ‘Lost Circus’ naar haar idee biedt om het publiek te verjongen. De commissie ziet het in de aanvraag genoemde actieplan diversiteit evenmin vertaald in de publieksvisie voor 2021-2024. Om deze redenen heeft de commissie dan ook niet direct vertrouwen in de beoogde groei op dit gebied.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als goed.
De commissie is van mening dat de activiteiten van Jakop Ahlbom Company een bijzondere betekenis hebben op het gebied van vorm. Jakop Ahlbom combineert bewegingstheater met vormen als slapstick, dans, muziek, illusionisme en special effects, en draagt daarmee bij aan de ontwikkeling van het genre. Daarnaast gaat hij in de komende periode zijn onderzoek naar grootschalige “immersive experience” voortzetten in een concrete voorstelling. Dit is naar de mening van de commissie een belangrijke technologisch innovatieve ontwikkeling in de podiumkunsten.
De activiteiten van het gezelschap hebben naar de mening van de commissie eveneens betekenis op effect, vanwege de bijdrage ervan aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten. Jakop Ahlbom speelt zijn voorstellingen regelmatig in het buitenland, zoals in Australië, Taiwan, Italië, Frankrijk en Engeland, en geeft er gastregies en masterclasses. Ook de “immersive experience” zal gepositioneerd worden binnen een internationale context.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis van het werk op het gebied van inhoud , omdat het werk van Jakop Ahlbom Company geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Zij merkt op dat beperkt sprake is van artistiek gedragen samenwerkingsverbanden in Amsterdam en Weesp. In het plan worden enkel Theater de Meervaart, het DeLaMar Theater en Cultuurnetwerk Weesp genoemd, wat de commissie niet substantieel genoeg vindt om te spreken van inbedding op artistiek vlak.
De commissie stelt verder vast dat er ook weinig maatschappelijk gedreven samenwerkingsverbanden worden beschreven in het plan. Volgens de aanvraag werkt Jakop Ahlbom Company samen met maatschappelijke organisaties om contextprogramma’s te maken bij voorstellingen, maar deze samenwerkingen ziet de commissie niet nader toegelicht.
De commissie is positief over de samenwerkingsverbanden die Jakop Ahlbom Company aangaat op educatief vlak. Zo noemt het gezelschap een scholierendag en contact met theateropleidingen, technische mbo’s, hbo’s en AHK-faculteiten. Daarnaast organiseert het gezelschap een breed toegankelijk educatief aanbod, waarbij onder de titel ‘Creating the Unimaginable’ wordt samengewerkt met docenten, studenten en scholieren. Hierdoor is de commissie overtuigd van de inbedding van Jakop Ahlbom Company op educatief gebied.
Tot slot is de commissie positief over de substantiële structurele subsidie die Jakop Ahlbom Company ontvangt van de gemeente Amsterdam, waarmee het gezelschap ook op dit vlak is ingebed in de omgeving.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.