Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting International Choreographic Arts Centre (ICK) is een platform voor hedendaagse dans in Amsterdam. Het is opgericht door artistiek leiders Emio Greco en Pieter C. Scholten. Zij waren in de periode tussen 2014 en 2019 behalve voor ICK ook artistiek eindverantwoordelijk voor Ballet National de Marseille. Als huisgezelschap van theater De Meervaart vervult ICK een rol op het gebied van de dansontwikkeling in de stad. De dansproducties spelen in zowel grote als in kleinere zalen in Nederland en daarbuiten.
De commissie is positief over het vakmanschap van ICK. Zij kent Emio Greco en Pieter C. Scholten als gedreven makers. Met hun goed gemaakte, bijzondere hedendaagse dansproducties hebben zij een naam van betekenis weten op te bouwen in binnen- en buitenland. ICK beschikt over een uitstekend danserstableau, dat de eigen en uitgesproken bewegingstaal van ICK tot in de details beheerst en op hoog niveau uitvoert.
De commissie vindt het werk van Greco en Scholten van oorspronkelijkheid getuigen. Niet alleen vanwege het onderscheidende dansidioom, maar ook door de grote muzikaliteit die uit de choreografieën spreekt. Daarnaast heeft de commissie waardering voor het feit dat de beide makers steeds op zoek zijn naar vernieuwing en daarbij in artistiek opzicht risico’s durven te nemen. Zij stelt echter vast dat dit doorgaans beter uitpakt in het eigen werk dan in het werk dat ICK maakt in samenwerking met andere kunstenaars, onder wie Kris Verdonck en Emanuel Gatt. Van een duidelijke inhoudelijke verbinding met het werk van deze kunstenaars en de artistieke signatuur van ICK was naar de mening van de commissie slechts beperkt sprake. Een bewijs voor de artistieke kwaliteit en signatuur van de eigen producties vormt volgens de commissie de recente productie ‘Sweet like a Chocolate’. Hierin komt de bewegingstaal van de makers goed tot zijn recht in een opbouw die grenst aan dramaturgische perfectie.
De commissie is van mening dat de zeggingskracht van ICK het beste tot uitdrukking komt in de eigen producties van ICK. De pure dans die daarin centraal staat, is meeslepend en weet een breed publiek aan te spreken door de muzikaliteit en virtuositeit van de dansers. Een goed voorbeeld is ‘PARA|DISO Revisited, een herbewerking van een eerdere productie. De bewegingstaal van de makers en de opbouw maken dat deze voorstelling een grote zeggingskracht heeft.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
Zij is van mening dat het plan een ambitieuze en doordachte indruk maakt. Er is volgens de commissie sprake van een heldere overkoepelende artistieke visie, waarin wordt voortgebouwd op de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. In de terugblik stelt het gezelschap dat het de afgelopen periode te veel heeft gedaan. De aanpak die hieruit voortvloeit, vindt de commissie logisch. Zo constateert zij dat er in de periode 2021-2024 niet minder activiteiten worden gerealiseerd, maar dat de verschillende projecten beter met elkaar worden verbonden. Dit vindt volgens de commissie zijn weerslag in een overzichtelijke structuur waarbinnen de activiteiten, hangend onder drie pijlers, goed op elkaar ingrijpen. De commissie is wel mening dat het activiteitenprogramma bijzonder ambitieus in omvang is. Aangezien er wordt gewerkt met een ervaren artistieke team dat beschikt over een onmiskenbaar vakmanschap heeft zij toch vertrouwen in de haalbaarheid ervan.
In het plan neemt het verbindende thema “het lichaam in opstand 2.0: rücksichtlos idealisme” de figuur van Don Quichot als inspiratiebron. In combinatie met de zeven sleutelbegrippen die hieruit voortvloeien, vindt de commissie dit een oorspronkelijk uitgangspunt. In de beschrijving van het thema ziet zij duidelijk de artistieke signatuur van ICK terug en welke ontwikkeling het gezelschap beoogt. Een kanttekening plaatst zij bij het ontbreken van een beschrijving van de manier waarop dit thema de verschillende projecten met elkaar gaat verbinden. Daarnaast krijgt zij weinig zicht op de concrete theatrale uitwerking van het thema binnen de voorstellingen. De commissie denkt wel dat dit overkoepelende thema een goede samenhang binnen de activiteiten kan bewerkstelligen en vandaaruit de herkenbaarheid van het werk van ICK kan versterken. Zij vindt dit echter in de plannen niet duidelijk naar voren komen. Ook wordt in het plan een groot aantal verschillende tot de verbeelding sprekende producties beschreven. Daarnaast is de commissie positief over de samenwerking met drie interessante “Associate Artists”. De keuze voor Shailesh Bahoran, Bogomir Doringer en Eric Minh vindt zij helder gemotiveerd. Ook vindt de commissie de wens om het vaste dansersensemble te laten groeien van zes naar acht dansers overtuigend toegelicht en passen in het licht van de ontwikkeling die ICK beoogt.
Tot slot heeft de commissie waardering voor de betekenisvolle partners die in het plan worden genoemd. Zij heeft er vertrouwen in dat de voorgenomen samenwerkingen zullen bijdragen aan de geambieerde ontwikkeling. De commissie is er dan ook van overtuigd dat de samenwerkingsverbanden een positieve uitwerking zullen hebben op de zeggingskracht van het werk.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed
Zij constateert dat ICK in de komende periode een grote diversiteit aan dansvoorstellingen wil verzorgen, waarin de fascinatie voor het menselijke lichaam centraal staat. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod gemiddeld is, en dat het potentiële publiek hiervoor eveneens gemiddeld van omvang is. Daarmee is volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat ICK de komende periode aanzienlijk meer voorstellingen wil produceren en in het verlengde daarvan meer bezoekers verwacht. Zij stelt daarnaast vast dat het gemiddelde aantal bezoekers per voorstelling iets omlaag gaat. Gezien het feit dat Dansmakers is opgegaan in ICK, waardoor meer werk van jonge makers wordt geproduceerd, vindt zij deze inschatting realistisch.
De commissie is van mening dat er uit het plan met betrekking tot de publieksbenadering kennis van zaken spreekt. Het helder toegelichte marketing- en communicatiebeleid maken op haar dan ook een vertrouwenwekkende indruk. ICK stelt in het plan dat zijn doelgroep kan worden beschreven als “iedereen”. De commissie vindt dat de organisatie zich goed realiseert dat niet elke activiteit voor iedereen interessant is en hoeft te zijn. Hoewel de commissie van mening is dat deze doelgroepen in het plan beter gespecificeerd hadden kunnen worden, heeft zij vertrouwen in de overtuigende strategie die ICK heeft geformuleerd om per productie de juiste doelgroepen aan te spreken. Zo heeft ICK het voornemen om de merkidentiteit vanuit een “branded house” vorm te geven. De drie niveaus binnen deze communicatiestrategie vindt de commissie passen bij de organisatiestructuur en de positie van de organisatie als huisgezelschap van Amsterdam.
De commissie constateert dat ICK het voornemen heeft om in de periode 2021-2014 zijn publiek te verbreden. Zij vindt het in dit licht positief dat er wordt gewerkt met een communitymanager die de omgeving verkent en projecten initieert met uiteenlopende doelgroepen. Daarnaast heeft zij waardering voor het feit dat er vanuit ICK-Academy onder andere wordt samengewerkt met Dance Connects Company en ReDiscoverMe om ouderen en mensen met een beperking te bereiken
Op basis hiervan is de commissie er van overtuigd dat ICK een bijzondere bijdrage gaat leveren aan publiekverbreding en -diversificatie.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
Er is volgens de commissie sprake van betekenis op effect. ICK vervult met ICK-Artist Space een ontwikkelfunctie door het bieden van mogelijkheden aan jonge makers. In twee periodes van twee jaar worden ongeveer twaalf makers op artistiek, productioneel en zakelijk gebied begeleid. Daarnaast wordt er door ICK een junior company opgezet, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van jonge dansers.
Verder is er volgens de commissie sprake van een goede bijdrage aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten door de beoogde samenwerkingen en coproducties met internationale partners en gezelschappen.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van ICK geen aanbod betreft dat verder weinig te zien is in Nederland. Ook vindt de commissie dat er geen sprake is van een bijzonder betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
De commissie beoordeelt de inbedding als zeer goed.
Zij is van mening dat ICK als stadsgezelschap een breed netwerk heeft opgebouwd in Amsterdam. Zo werkt het daar samen met een groot aantal podiumkunsteninstellingen, waaronder Fringe Festival, ZINA, Likeminds, Frascati en ADE.
Volgens de commissie wordt er daarnaast stevig ingezet op samenwerkingen met maatschappelijke organisaties, inwoners en amateurverenigingen. In dat licht wekt het bij haar ook vertrouwen dat er door ICK een communitymanager is aangesteld om de omgeving te verkennen en projecten te initiëren.
Verder heeft ICK volgens de commissie een breed palet aan interessante educatieve activiteiten samengesteld. Zo werkt het gezelschap nauw samen met onderwijsinstellingen, zoals Codarts, ROC Dans en de vmbo-denktank. Er wordt daarnaast gewerkt aan diverse uiteenlopende projecten zoals Map To The Stars (app voor dans in de klas), een vmbo-leerlijn, Young Projects en de Sensoriumtoolkit.
De commissie vindt het positief dat ICK structureel wordt ondersteund door de gemeente Amsterdam Het gaat hier bovendien om substantiële bedragen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.