Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
Stichting Female Economy is het gezelschap van Adelheid Roosen. Het theaterplatform wil de ruimte en een podium bieden aan makers met verschillende culturele achtergronden, die zoeken naar verbinding. Het gebruikt hiervoor interdisciplinaire vormen. De voorstellingen en projecten vinden plaats in en buiten het theater.
De commissie vindt het vakmanschap van Female Economy solide. Zij vindt het gezelschap divers in de projecten die het produceert en hoe het mensen met elkaar in contact brengt via theater. De commissie ziet vakmanschap in de kern van theater maken, die in het werk steeds zichtbaar is, waardoor de projecten de sociale functie ontstijgen. Ook het spel vindt ze goed. Over ‘Rijsen&Rooxman, De DikkeMuiz&Sjors’, een samenwerking met Mugmetdegoudentand, merkt de commissie op dat het vakmanschap hierin tot grote hoogte wordt gestuwd. De commissie signaleert passie in de projecten die het gezelschap produceert, en noemt de ‘Wijksafari’ een geslaagd format dat, ondanks de ogenschijnlijk beperkte artistieke ontwikkeling ervan, steeds vakkundig wordt gemaakt.
De commissie vindt de producties van Female Economy zeer oorspronkelijk. In de producties worden mensen uit verschillende culturen met elkaar verbonden, en hun verhalen krijgen een plek op het toneel. Een goed voorbeeld hiervan vindt de commissie ‘Niet meer zonder jou’, waarin actrice Nazmiye Oral een theatraal gesprek aangaat met haar eigen moeder. De commissie vindt het brengen van dit soort persoonlijke verhalen van authenticiteit getuigen. Zij ziet ook een helder lijn in de thematieken van het gezelschap, die altijd te maken hebben met betrokkenheid en liefde. Dit vindt zij bijdragen aan de signatuur van Female Economy.
De producties van het gezelschap hebben naar de mening van de commissie grote zeggingskracht. Zij constateert dat de directe manier van spelen, waarbij het publiek soms rechtstreeks wordt toegesproken, de aandacht van de toeschouwer bij het verhaal weet te houden. Ook de thematiek en inzet van de locaties genereren betrokkenheid van het publiek. De commissie vindt bovendien dat het gezelschap thematieken aankaart die op een gelaagde en verrassende manier worden onderzocht en gepresenteerd, waardoor het bijwonen van de producties vaak een indringende ervaring bij de toeschouwers achterlaat.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen voor de commissie een mooie voortzetting van het werk dat Female Economy in de afgelopen jaren heeft gemaakt. De aanvraag getuigt van een sterke artistieke en sociale bevlogenheid om theater te laten ontstaan op plekken waar dat niet vanzelfsprekend is. De commissie waardeert de gedrevenheid waarmee het gezelschap zich steeds met nieuwe groepen in de samenleving verbindt. De commissie merkt op dat het hele beleidsplan de artistieke signatuur van Female Economy/Adelheid Roosen ademt.
De commissie constateert grote oorspronkelijkheid in de plannen. Het gezelschap zoekt opnieuw de grenzen op van wat theater is, met vormen die in eerste instantie niet direct tot het theatrale spectrum gerekend worden maar die naar de overtuiging van de commissie in de vakkundige handen van Adelheid Roosen en haar kompanen in indrukwekkende theatrale ervaringen zullen worden omgezet, zoals het project ‘Vrouwen in bad’. De commissie vindt bijna alle projectplannen prikkelend. Ze zijn helder gegroepeerd in vier soorten, inclusief inleiding en uitwerking. In sommige gevallen is de uitwerking nog tamelijk abstract, maar de commissie vindt de uitgangspunten zeer tot de verbeelding spreken, zoals de ‘Begrafenisstoet’ in de openbare ruimte en het project ‘Op dansles’. Ook de ‘Stadsstaat’ vindt de commissie interessant, op het scherpst van de snede en voor Female Economy een interessante nieuwe stap.
De commissie plaatst een kanttekening bij de uitwerking van de plannen op het gebied van samenwerkingspartners. Zo is het bij de meeste projecten niet duidelijk wie ze gaat realiseren. De commissie vindt Ola Mafaalani een interessante toevoeging aan de artistieke kern van Female Economy, maar in welke projecten zij zal participeren is niet duidelijk. Ook is het onduidelijk welke artistiek leiders van verschillende gezelschappen betrokken worden bij ‘Naar Alaska’ en waarom. In dit licht had de commissie ook graag meer gelezen over de keuze om definitief met Zina te fuseren en wat dit betekent voor de activiteiten.
Ondanks deze kanttekening verwacht de commissie dat de projecten grote zeggingskracht zullen hebben voor een divers publiek, vanwege de verrassende vormen, het vakkundige makerschap, en vooral door de wezenlijke verbinding die Female Economy weet te realiseren tussen mensen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert in de plannen dat Female Economy in de komende periode samen met Zina verdergaat met het realiseren van sociaal artistieke projecten. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens relatief klein is. Daarmee is volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Female Economy in de afgelopen jaren een voor dit type aanbod tamelijk goed publieksbereik realiseerde. Zij is positief over de ambitie om het aantal voorstellingsbezoekers in 2021-2024 verder te laten stijgen, zij het op bescheiden schaal. De commissie is op basis van de publieksbenadering in het plan echter niet overtuigd van het beoogde bereik. Zij vindt het hoofdstuk over publiek erg kort en mist hierin een overtuigende strategie voor het bereiken van voorstellingbezoekers. Hierdoor vindt zij zowel het reguliere publieksbereik als de beoogde groei ervan onvoldoende onderbouwd en niet geheel geloofwaardig.
De commissie is wel positief over de wijze waarop Female Economy bijdraagt aan de totstandkoming van een diverser publiek voor de podiumkunsten. Zij constateert dat het ontwikkelen van nieuw publiek een organisch onderdeel vormt van de werkwijze van het gezelschap. Door uitgebreide research in de adopties, met de WijkJury en diverse andere projecten als Thuislozen, ‘Ik Ontmoet Mij’ en ‘AlzheimerFluisteren’ worden steeds nieuwe groepen bereikt. Door zich te verdiepen in de persoonlijke wereld van Nederlanders met cultureel diverse achtergronden en hen intensief te betrekken bij de projecten, slaagt het gezelschap erin om hen betrokken en het theater in te krijgen. Ook moedigt Female Economy organisaties en bedrijven aan om kaarten beschikbaar te stellen voor mensen met een kleine beurs. De commissie concludeert bovendien dat inclusiviteit in het DNA zit van dit gezelschap, waardoor het daadwerkelijk een gemêleerd publiek bereikt.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als zeer goed.
De commissie is van mening dat de activiteiten van Female Economy een bijzondere betekenis hebben op het gebied van inhoud, omdat de makers verhalen brengen van mensen die doorgaans niet of nauwelijks te horen zijn op de Nederlandse podia. Het gezelschap werkt vanuit een intrinsieke motivatie om ‘de ander’ te ontmoeten en aan het woord te laten, dwars door culturen heen.
Daarnaast vindt de commissie het werk van bijzondere betekenis op het gebied van vorm. Female Economy realiseert sociaal-artistieke projecten en community art, die in zeer nauwe samenwerking met gemeenschappen en individuen worden gemaakt en in innovatieve vormen aan het publiek worden gepresenteerd.
Tot slot vindt de commissie dat het werk van Female Economy van bijzondere betekenis is vanwege het effect ervan op de Nederlandse podiumkunsten. Het gezelschap heeft een unieke werkmethode ontwikkeld, de adoptiemethodiek, die het overdraagt aan jonge makers die dit willen leren. Ook deelt Female Economy de kennis en ervaring met betrekking tot het werken met cultureel diverse groepen met instellingen binnen en buiten de podiumkunsten. Op deze gebieden heeft het gezelschap een belangrijke voortrekkersrol binnen de podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de inbedding als goed.
Zij constateert dat Female Economy stevig is ingebed in het culturele leven van Amsterdam en omgeving. Zo werkt het gezelschap er structureel samen met een groot aantal podia en gezelschappen, zoals met Internationaal Theater Amsterdam, Mugmetdegoudentand, Third Space, Podium Mozaïek en het Amsterdamse Bostheater.
Daarnaast heeft de commissie waardering voor de grote hoeveelheid maatschappelijke gedreven samenwerkingsverbanden in de stad, zoals met huisartsenpraktijken, GGZ Amsterdam, SEZO Maatschappelijke Dienstverlening, Vrouw en Vaart, en Mannencentrum Daadkr8.
De commissie stelt vast dat er in het plan nauwelijks samenwerkingsverbanden op educatief gebied worden beschreven, waardoor zij op dit vlak geen inbedding in de omgeving constateert.
Tot slot is de commissie positief over de lokale financiering van de gemeente Amsterdam, waarmee het gezelschap ook op financieel vlak is ingebed in de omgeving.
De commissie vindt de in de aanvraag gestelde substantiële groei in inkomsten onvoldoende overtuigend. Het gevraagde bedrag is hoog gezien in relatie tot de resultaten in de periode 2017 2019. De verwachte, aanzienlijke stijging aan publieksinkomsten - ongeveer een verdubbeling ten opzichte van de afgelopen meerjarige subsidieperiode - wordt onvoldoende onderbouwd. Ook de verwachte, flinke stijging van de private fondsen vindt de commissie matig onderbouwd. Bovendien bestaat de beoogde inkomstenstijging voor een aanzienlijk deel uit aangevraagde gemeentelijke subsidies. Daargelaten of deze bedragen ook zullen worden toegekend, zou het betrekken van deze inkomsten leiden tot een onevenredig groot aandeel aan publieke middelen. In het licht van de strekking van de regeling kan in een geval, waarin publieke middelen een aanzienlijk deel van de beoogde inkomstenstijging uitmaken, van een aanvrager worden verwacht dat deze meer dan de vereiste minimale verdubbeling van het gevraagde subsidiebedrag zal realiseren. De commissie is van mening dat Female Economy dit onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt. De commissie adviseert een subsidiebedrag van 500.000 euro.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.