Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit als zeer goed.
Theatergroep De Warme Winkel is een acteurscollectief dat bestaat uit Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen en Ward Weemhoff. De voorstellingen van het collectief beginnen bij de persoonlijke interesse van de makers in een al dan niet historisch onderwerp, dat ze onderzoeken en met ironische distantie en humor in teksten en spel op de bühne brengen. De Warme Winkel speelt zowel in de grote zaal als op locatie.
De commissie vindt het vakmanschap solide. Zij constateert dat De Warme Winkel een eigen stijl heeft ontwikkeld waar dit uit spreekt. De acteurs geven blijk van grote alertheid en scherpte tijdens de voorstellingen. De dramaturgie van de voorstellingen is intelligent in de wijze waarop de makers uit de hoeveelheid materiaal een doordachte keuze weten te maken en deze overtuigend weten te ordenen. De commissie vindt dat het gezelschap zichzelf in elke productie opnieuw uitvindt en vindt dat ook getuigen van vakmanschap.
De commissie vindt de producties van De Warme Winkel zeer oorspronkelijk. Zij vindt het collectief toonaangevend in het onderzoeken en vernieuwen van theater. Het onderzoek dat de Warme Winkel doet in het maakproces, gaat door in de voorstellingen, die daardoor gelaagd en spannend zijn. De commissie constateert dat de voorstellingen elke keer verrassend en toch herkenbaar zijn door de eigen speelstijl, de acteurs en de wijze waarop, vaak literaire, onderwerpen aaneen zijn gesmeed. Zij noemt als voorbeeld ‘Gesualdo’, een samenwerking met het Nederlands Kamerkoor. Dit vergroot volgens haar de artistieke signatuur van de producties. De commissie waardeert hoe De Warme Winkel door haar onderzoek en gelaagdheid een impuls geeft aan het genre.
Over de zeggingskracht van de producties is de commissie positief. Zij constateert dat het collectief een breed publiek aanspreekt door de samenwerkingen met jonge makers als Florian Myjer, met het Nederlands Kamerkoor en met het Amsterdamse Bostheater. De commissie constateert verder dat de compromisloze manier van maken resulteert in producties die bij het publiek een wezenlijke reactie oproept, wat de zeggingskracht vergroot. Zij noemt ‘Moskou op sterk water’ hier een goed voorbeeld van.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat De Warme Winkel in de afgelopen jaren heeft laten zien. In de artistieke visie heeft het gezelschap op heldere wijze zijn signatuur en werkwijze uiteengezet en een bevlogen pleidooi gehouden voor de kunst, geheel in lijn met hoe de commissie het gezelschap kent. De commissie is positief over het toetreden van Florian Myjer tot de artistieke kern. Zij vindt hem een interessante maker die goed past bij De Warme Winkel en die de vlakkevloerproducties een nieuwe impuls kan geven.
De commissie merkt op dat de plannen spannende artistiek inhoudelijke uitgangspunten bevatten voor nieuwe producties. Het totaalpakket oogt veelvormig en passend bij het idioom van De Warme Winkel. De producties zijn helder gegroepeerd in speelcircuits en omvang, met toegankelijker werk voor het brede publiek en extremer werk voor de meer ervaren theaterbezoekers. De Warme Winkel wil naar eigen zeggen het gevaar nog meer opzoeken en voorstellingen maken die nog riskanter, relevanter en amusanter zijn. De commissie ziet in de aanvraag voldoende reden om aan te nemen dat De Warme Winkel daarin zal slagen. De beschreven ideeën zijn rijk aan prikkelende onderwerpen, inspiratiebronnen en beoogde uitingsvormen, zoals het plan voor de Saskia Noort-achtige thriller. De commissie is verder van mening dat De Warme Winkel goede partners heeft gekozen om interessante uitdagingen aan te gaan voor cocreatie. Op grond van het genoemde vindt de commissie de plannen zeer oorspronkelijk.
De commissie verwacht dat de voorstellingen veel zeggingskracht zullen bevatten. Daartoe leest zij in het plan voldoende elementen, vooral bij de grotere voorstellingen zoals ‘Versailles’ en ‘Bossywood’. Zij plaatst een kanttekening bij de uitwerking van een aantal plannen waarbij weinig zicht wordt geboden op de uiteindelijke voorstellingen. Zo zal De Warme Winkel naar eigen zeggen in de locatievoorstellingen op z'n scherpst zijn, maar de commissie leest niet wat hiermee wordt bedoeld en wat dit betekent voor het resultaat. Ondanks deze kanttekening heeft de commissie er vanwege het bewezen vakmanschap en de aansprekende nieuwe ideeën vertrouwen in dat De Warme Winkel er opnieuw in zal slagen interessante en vooral ontregelende voorstellingen te maken met zeggingskracht voor een breed publiek.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert dat De Warme Winkel in 2021-2024 verdergaat met het maken van tekstgebaseerde voorstellingen over uiteenlopende maatschappelijke onderwerpen voor de theaterzalen en op locatie. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie merkt op dat De Warme Winkel zich in de afgelopen jaren redelijk heeft gepositioneerd binnen het aanbod van teksttheater en daarmee een trouw publiek aan zich heeft verbonden. Zij is positief over de ambitie om het aantal voorstellingsbezoekers in 2021-2024 verder te laten toenemen en vindt dat met de voorgenomen blockbusters een realistische verwachting. Zij noemt de begrote stijging echter vrij beperkt ten opzichte van het publiekspotentieel voor dit soort werk. Zij vindt het op zich een goed idee om niet langer per voorstelling naar het publiek te communiceren, maar de eigen merknaam te versterken. De commissie mist echter een overtuigende uitwerking van die beoogde merkstrategie. Ze leest in de publieksbenadering vooral een standaardpromotiemix en vindt dat De Warme Winkel sterk leunt op de theaters bij het publieksbereik. In de voorgenomen persoonlijke publiekbenadering die in het plan wordt beschreven, zoals met persoonlijke nieuwsbrieven per post en mictrotargeting op social media, herkent de commissie het profiel van het gezelschap. De plannen sluiten ook aan op de stijl van communiceren van De Warme Winkel in de afgelopen periode. De commissie vindt die aanpak echter niet erg effectief, zeker nu het ook gaat om het bereiken van een breder publiek. Tot slot constateert de commissie dat De Warme Winkel geen doelgroepen benoemt ter verbreding of diversificatie van het publiek en ook geen methode of plan van aanpak hiervoor, wat zij een gemis vindt. De commissie concludeert dat De Warme Winkel stappen wil maken naar een nieuwe en betere publiekstrategie, maar ziet deze onvoldoende overtuigend uitgewerkt in de aanvraag. Hierdoor is zij er slechts beperkt van overtuigd dat De Warme Winkel het potentieel aan publiek zal weten te bereiken dat past bij het soort aanbod dat het brengt.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als goed.
De commissie vindt dat de activiteiten van De Warme Winkel betekenis hebben op het gebied van vorm. Het gezelschap onderzoekt voortdurend nieuwe vormen, zoals locatievoorstellingen op onverwachte plekken en in onverwachte omstandigheden. Ook in 2021-2024 probeert De Warme Winkel nieuwe vormen uit, zoals de undercover blockbusters, een thriller, een kostuumconcert, een audiotour en een semigeïmproviseerde performance.
De commissie is van mening dat De Warme Winkel eveneens van bijzondere betekenis is op effect. Zij vindt dat het gezelschap het genre theater steeds opnieuw vernieuwt en ontwikkelt, en daarmee een uitgesproken functie vervult in de sector. Daarnaast stelt De Warme Winkel geregeld nieuwe talenten in staat om onder zijn vleugels een productie te maken, waarmee het gezelschap eveneens bijdraagt aan talentontwikkeling en doorstroom van jonge makers en spelers.
Op basis van de plannen verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op het gebied van inhoud, omdat het geen aanbod betreft dat verder weinig te zien is in Nederland.
De commissie beoordeelt de inbedding als ruim voldoende.
Zij constateert dat De Warme Winkel goed is verankerd in de culturele infrastructuur van Amsterdam. Zo werkt het gezelschap structureel samen met een groot aantal Amsterdamse podiumkunstinstellingen en gezelschappen, zoals Holland Festival, ITA, het Amsterdamse Bostheater, Instant Composers Pool, Nicole Beutler Projects en BOG.
Daarnaast is de commissie positief over de structurele subsidie die De Warme Winkel ontvangt van de gemeente Amsterdam, waarmee het gezelschap ook op financieel vlak goed is ingebed in de eigen omgeving.
De commissie merkt op dat De Warme Winkel in de aanvraag geen samenwerkingsverbanden noemt met maatschappelijke organisaties of onderwijsinstellingen, waarmee het gezelschap in haar ogen niet in zijn omgeving is ingebed in educatieve of maatschappelijke zin.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.