Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk als ruim voldoende.
Stichting Conny Janssen Danst is een Rotterdams dansgezelschap onder artistieke leiding van choreograaf Conny Janssen. Het gezelschap maakt voorstellingen waarin moderne dans gecombineerd wordt met andere genres als muziek, film en architectuur. Daarnaast biedt het gezelschap ruimte aan de ontwikkeling van danstalenten. Thematisch verhouden de voorstellingen zich tot grootstedelijke thema’s, wat gereflecteerd wordt in de locaties waar ze te zien zijn. Naast deze locaties speelt Conny Janssen Danst ook in theaters door het hele land.
Volgens de commissie staat het vakmanschap van Conny Janssen als choreograaf en als ontdekker en ontwikkelaar van talent buiten kijf. De fysieke en theatrale kwaliteit van het werk krijgt volgens de commissie een extra lading door de hoge uitvoeringskwaliteit van het danserstableau. Zij heeft waardering voor de manier waarop Conny Janssen haar dansers in hun kracht weet te zetten, waardoor hun individuele kwaliteiten tot uitdrukking komen in het werk. Daarnaast is de commissie positief over de kwalitatief sterke musici waarmee wordt samengewerkt, die meestal live spelen in de producties.
Volgens de commissie heeft het werk van Conny Janssen Danst een herkenbare signatuur, waarin de compassie voor de mens in al zijn kracht en kwetsbaarheid in verschillende levensfases op een mooie en integere wijze tot uitdrukking komt. Zij ziet dit terug in producties uit de afgelopen jaren, zoals ‘Home’, ‘Kiem’ en ‘Broos’. Daarin zijn alle elementen aanwezig die het werk van de choreografe herkenbaar maken, zoals de thematische uitgangspunten, de bevlogen uitvoering, de versmelting met livemuziek en de fraaie vormgeving. Het bewegingsmateriaal in deze voorstellingen weet volgens de commissie echter weinig te verrassen. Ook vindt zij de manier waarop de verschillende thema’s in dans worden vertaald enigszins voorspelbaar.
De commissie is van mening dat zeggingskracht van de voorstellingen van Conny Janssen Danst wisselend is. Door hun visuele aantrekkingskracht en hun toegankelijke karakter weten ze een groot en divers publiek aan te spreken. Daarentegen was de manier waarop het ouder wordende lichaam in ‘Broos’ werd gerepresenteerd, volgens de commissie nogal illustratief en werd er weinig aan de verbeeldingskracht van de toeschouwers overgelaten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De voornemens voor de periode 2021-2024 bouwen volgens de commissie voort op de artistieke koers die in de afgelopen periode is ingezet. Met het Huis Conny Janssen Danst in Katendrecht is het gezelschap een nieuwe fase ingegaan, waarin het gezelschap nieuwe verbindingen wil leggen met dansers, makers, het publiek en de stad.
De artistieke visie van Conny Janssen Danst wordt in het plan overzichtelijk uitgewerkt aan de hand van zeven kernwaarden. De commissie vindt deze in grote lijnen passen bij de artistieke signatuur van Conny Janssen Danst en de activiteiten die het de komende jaren beoogt te realiseren. Ook de thematische uitgangspunten van de producties als beeld, beeldvorming en identiteit sluiten mooi aan bij de overkoepelende artistieke visie van Conny Janssen Danst, waarin artistieke kwaliteit wordt gekoppeld aan maatschappelijke betrokkenheid. De commissie is echter van mening dat de kernwaarden en thema’s weinig specifiek zijn gemaakt met betrekking tot de voorgenomen activiteiten. De commissie krijgt geen beeld van de artistieke ontwikkeling die het gezelschap beoogt en hoe het zijn signatuur wil verdiepen. Om die reden is de commissie gematigd positief over de oorspronkelijkheid van de plannen.
De commissie is van mening dat er voor wat betreft de voorgenomen activiteiten sprake is van een evenwichtig activiteitenprogramma bestaande uit nieuw werk, reprises en talentontwikkeling. Het voornemen om in de agenda van het Huis ruimte vrij te houden voor activiteiten met een pop-upachtig karakter, vindt de commissie een mooie manier om in te kunnen spelen op actuele vragen en kansen vanuit het dansveld. In het plan wordt een aantal aansprekende mogelijkheden genoemd, zoals open-huisavonden, educatieprojecten en een jaarlijks dansfeest waar young professionals, urban dansers en amateurdansers zich presenteren. De commissie is positief over de ruimte die er binnen deze activiteiten wordt gegeven aan initiatieven van beginnende makers.
De commissie is te spreken over het voornemen om voor de producties in de grote zaal samen te werken met interessante partners. Zij vindt wel dat deze belangrijke producties in theatraal opzicht weinig zijn uitgewerkt. Het voornemen om met een videokunstenaar te gaan werken om nieuwe input aan de artistieke dialoog toe te voegen vindt zij op zich interessant. Zij krijgt echter in de beschrijving van bijvoorbeeld de productie ‘FRAMED’ geen beeld van de rol die video gaat spelen in de theatrale vertaling van de thematiek.
In de grootschalige locatievoorstellingen ‘VUIL & GLASS’ en ‘NIEUW LAND’ heeft de commissie veel vertrouwen. Ook is zij positief over de voorstellingslocaties en de brede randprogrammering. Al met al geeft het plan de commissie voldoende vertrouwen in de zeggingskracht van de producties.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zeer goed.
Zij constateert uit de plannen dat Conny Janssen Danst in de komende periode moderne dansvoorstellingen wil produceren met een groot danserstableau en livemuziek. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod groot is. Zij stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod gemiddeld is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt het positief dat Conny Janssen Danst zich goed bewust is van zijn positie in het danslandschap en werken in verschillende vormen en circuits uitbrengt, waardoor de aanvrager een breed publiek bereiken. Zij constateert dat het gezelschap in de afgelopen jaren grote bezoekersaantallen heeft gerealiseerd. Het begrote aantal voorstellingen en bezoekers voor de komende vier jaar vindt zij realistisch ingeschat en in lijn met eerdere jaren. Daarmee speelt het gezelschap een aanzienlijke rol bij het bereiken van een breed publiek voor dansaanbod.
Conny Janssen Danst blijft continu investeren in zijn publiek. De organisatie heeft een goede kennis van zijn doelgroepen en denkt op een realistische manier na om deze groepen te bereiken, in samenwerking met een aantal stevige partners. De beschreven strategieën om dit publiek te bereiken liggen in lijn met eerdere jaren. Vanwege de stevige positie van het gezelschap in Rotterdam, de naamsbekendheid van het gezelschap, de educatieve activiteiten en de randprogrammering heeft de commissie het vertrouwen dat de beoogde doelen voor publieksbereik zullen worden gerealiseerd.
De commissie is verder van mening dat Conny Janssen Danst een breed en gedifferentieerd publiek weet te bereiken. Zij is positief over de plannen van het gezelschap om ook de komende jaren hierin te investeren. Conny Janssen Danst heeft volgens haar een goed beeld van waar kansen liggen in het bereiken van nieuwe publieksgroepen. Positief is de commissie bijvoorbeeld over een aantal mogelijke samenwerkingen met theaters en cultureel-maatschappelijke organisaties, waarmee wordt onderzocht hoe deze groepen kunnen worden bereikt en kunnen worden betrokken bij de programmering.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
Er is volgens de commissie sprake van betekenis op effect. Zij constateert dat Conny Janssen Danst talentontwikkeling als een van zijn kerntaken ziet en daar stevig in investeert. Zo zal de komende jaren het talentontwikkelingsprogramma ‘Room for Talent’ verder worden uitgewerkt, wordt de kleine zaal door Conny Janssen Danst bespeeld met werk uit het talentontwikkelingsprogramma ‘Danslokaal’ en zijn de speelplekken op festivals de komende jaren vooral het terrein voor de jonge makers van het gezelschap.
Zij is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Conny Janssen Danst geen aanbod betreft dat verder weinig te zien is in Nederland. Ook vindt de commissie dat er geen sprake is van een bijzonder betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
De commissie beoordeelt de inbedding als zeer goed.
Zij constateert dat Conny Janssen Danst stevig is ingebed in de stad Rotterdam. Zo werkt het gezelschap structureel samen met een groot aantal podiumkunstinstellingen in de stad zoals Dansateliers, Theater Rotterdam, Theater Walhalla, House of Urban Arts, Scapino Ballet Rotterdam en RIDCC.
Het gezelschap toont volgens de commissie ook op maatschappelijk gebied een grote betrokkenheid bij de stad. Evenals in eerdere jaren zoekt het gezelschap in de komende periode intensieve maatschappelijke verbindingen met andere organisaties. Een mooi voorbeeld vindt zij de samenwerking met Stichting Vier het leven, die in veel steden ‘uitjes’ organiseert voor ouderen.
De commissie heeft waardering voor de mogelijkheden die het Huis biedt voor nieuwe educatieve activiteiten. Zo wordt er een structurele samenwerking opgezet met mbo-(kunst)opleidingen in Rotterdam en in de directe omgeving met middelbare scholen en basisscholen in Rotterdam Zuid en op Katendrecht. Zij is daarnaast positief over de voortzetting van de meerjarige samenwerking van ‘kijken en ervaren’ met de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam.
Tot slot is de commissie positief dat Conny Janssen Danst structureel wordt ondersteund door de gemeente Rotterdam. Dit gaat bovendien om substantiële bedragen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.