Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
YoungGangsters is een regiecollectief dat bestaat uit Lotte Bos en Annechien de Vocht. Het gezelschap maakt fysiek locatietheater. Het collectief belicht telkens een andere kant van het thema geweld via filmische actievoorstellingen, vol met live gevechten, spektakel en humor. Het gezelschap speelt voornamelijk op locatie.
De commissie vindt het vakmanschap gedegen. Zij ziet vooral vakmanschap in de spectaculaire fysieke stijl, de filmtaal en de gevechtstaal die worden gebruikt, aangevuld met elementen uit de populaire cultuur. De commissie is van mening dat het gezelschap deze combinatie van stijlen consequent en vakkundig doorvoert.
De commissie plaatst echter kanttekeningen bij de gelaagdheid van de voorstellingen. Zij vindt de dramaturgie en de verhaallijnen zwak. De commissie vindt dat vorm en inhoud vaak samenvallen wat door gebrek aan een diepgravende aanpak van de thema’s in de producties tot oppervlakkigheid leidt. Het project ‘GangstersParadise’, de theater-arena van het collectief, vindt zij daarvan een voorbeeld. De commissie constateert wel dat de voorstellingen een constant niveau hebben en vindt dat daar vakmanschap uit spreekt.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de producties. Zij vindt dat YoungGangsters een heel eigen signatuur heeft door de vechtstijl die wordt gebruikt in de voorstellingen. De commissie vindt het collectief oorspronkelijk in de manier waarop ze de strijd van de underdog die herrie maakt, vormgeeft, en die strijd consistent onderzoekt op een manier die niet intellectueel is. Zij vindt ook het spektakel in de voorstellingen, de vaste acteurs en het gebruik van de locaties bijdragen aan de eigen signatuur.
De commissie is gematigd positief over de zeggingskracht van de voorstellingen. Zij constateert dat de producties aantrekkelijk zijn voor een jonge doelgroep, door de filmische laag, het spektakel en de eigentijdse thematieken, en noemt als voorbeeld ‘Disasterlicious’. De commissie mist echter een vorm van inhoudelijke verdieping die de zeggingskracht zou kunnen vergroten. Tegelijkertijd constateert zij ook dat YoungGangsters daarin weinig pretentie heeft. Het collectief heeft een directe vorm van theater gecreëerd en bereikt daarmee een jong publiek waarvoor de voorstellingen zeggingskracht hebben.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat YoungGangsters in de afgelopen jaren heeft laten zien. De aanvraag bevat een heldere reflectie op de artistieke ontwikkeling in de afgelopen jaren en een overtuigende missie voor de komende vier jaar die volgens de commissie past bij de artistieke signatuur van het gezelschap en diens jonge doelgroep.
Uit de plannen spreekt de intense ambitie om meer verdieping en gelaagdheid in het werk aan te brengen. Hiertoe leest de commissie aansprekende thema’s die maatschappelijk relevant zijn en tegelijk een jong en breed publiek kunnen aanspreken, zoals de multiculturele samenleving, mensen in armoede in een kapitalistische maatschappij, jonge vrouwen tussen ambities en realiteit, en homoseksualiteit in de hiphopscene. Hierbij wordt gezocht naar een goede balans tussen amusement en kritische inhoud. De projectplannen zijn redelijk concreet uitgewerkt qua inhoud, artistieke uitwerking, werkwijze en speelpotentie. De commissie vindt bijvoorbeeld ‘Cowboys & Ind**ns’ overtuigend uitgewerkt. Hierin krijgt de beoogde verdieping op aansprekende wijze vorm door middel van het kantelen van het perspectief op het thema. De commissie vindt de gewaagde onderwerpen in combinatie met de bravourestijl van YoungGangsters spannend omdat ze een tegenstelling impliceren. Dit verhoogt de oorspronkelijkheid van de producties. Ook de samenwerking met maatschappelijke organisaties, zoals met buurthuizen en met ‘de wijk de wereld’, getuigt van de stap om betekenisvoller werk te maken. Hetzelfde geldt voor het betrekken van jonge spelers en makers van collega-instellingen als la Isla Bonita, DOX, De Noorderlingen, Lionstorm en De Gasten.
Desalniettemin plaatst de commissie ook een kanttekening bij de beoogde verdiepingsslag. Deze vindt zij nog niet in alle projectbeschrijvingen overtuigend uitgewerkt. Zo vindt zij het een gemis dat er pas één schrijver bekend is, hetgeen de beoordeling van de ambitie om meer tekst te integreren in de voorstellingen lastig maakt. De commissie noemt de stap naar de gewenste inhoudelijke verdieping tamelijk groot, waardoor zij niet haar volledige vertrouwen kan uitspreken in de zeggingskracht van de producties.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert in de plannen dat YoungGangsters in de komende periode verdergaat met het maken van spektakeltheater over maatschappelijke thema’s op locatie voor een breed publiek. De commissie kwalificeert het aanbod van YoungGangsters als fysiek theater. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod gemiddeld is. Het werk heeft de potentie om kenners aan te spreken maar zeker ook publiek dat niet vaak naar het theater gaat. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt ook gemiddeld is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat YoungGangsters in de afgelopen jaren een voor dit type aanbod bescheiden publieksbereik heeft gerealiseerd. Zij leest in de aanvraag de ambitie om de omvang van dit bereik aanzienlijk te vergroten. De commissie vindt de nieuwe, gespreide speelstrategie en daarmee samenhangende publieksbenadering potentie hebben om deze ambitie waar te maken. YoungGangsters benoemt als doelgroep een breed publiek vanaf 14 jaar, waarin theaterliefhebbers, festivalpubliek, buurtbewoners van de locaties, ‘early adapters’, jongeren en thematisch gerelateerde doelgroepen worden onderscheiden. De commissie ziet een aantal interessante aanknopingspunten in het plan die vertrouwen bieden in het bereiken van deze publieksgroepen. Zo noemt zij de eigen GangstersParadise een overtuigend totaalconcept voor inhoud, speelplek en publieksbeleving. Ook de beoogde samenwerking met lokale publiekswerkers per stad noemt zij verwachtingsvol. De commissie plaatst echter een flinke kanttekening bij de uitwerking van de publieksbenadering. Het plan is op het gebied van marketing tamelijk summier. De commissie mist een nadere uitwerking van de publiekswerkers, de contextprogramma’s en de bijdrage van de samenwerkingspartners. Ook een marketingstrategie vanuit de doelgroepen ontbreekt. De commissie is er op basis van het plan maar in beperkte mate van overtuigd dat de ambitie om meer publiek te bereiken zal worden gerealiseerd.
De commissie constateert in de aanvraag dat YoungGangsters de verwachting heeft het publiek te verjongen en meer cultureel divers publiek te bereiken door samen te werken met La Isla Bonita, De Gasten en DOX. Hoewel zij dit op zichzelf geschikte partners vindt voor deze doelstellingen, ontbreekt een toelichting op de beoogde publieksgroepen en nadere uitwerking van de strategie om ze te bereiken. De commissie heeft hierdoor vooralsnog weinig vertrouwen in de beoogde verbreding van het publiek.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als neutraal.
De commissie vindt dat er geen bijzondere betekenis is op inhoud, omdat de thema’s die YoungGangsters gebruikt zich niet echt onderscheiden van overig aanbod binnen de podiumkunsten.
Ook ziet zij geen bijzondere betekenis van het werk op vorm. Hoewel YoungGangsters een eigen soort fysiek spektakeltheater heeft ontwikkeld, noemt de commissie deze vorm in beperkte mate innovatief of voorbeeldstellend. Tot slot verwacht de commissie op basis van de aanvraag ook geen bijzondere betekenis van het werk op effect, omdat het werk geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.