Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
WArd/waRD is een Nederlands-Vlaams gezelschap onder artistieke leiding van choreografe Ann Van den Broek. Het creëert en produceert voorstellingen met de menselijke existentie als vertrekpunt, overschrijdt grenzen tussen de verschillende kunstdisciplines en streeft naar een kritische, directe en intense dialoog met zijn publiek. Het gezelschap is gevestigd in Antwerpen en Rotterdam. De vaste coproductiepartners zijn CC Berchem en de Rotterdamse Schouwburg. WArd/waRD speelt vooral in de grote zalen in het vlakkevloercircuit, in Nederland en het buitenland.
WArd/waRD produceert voorstellingen die volgens de commissie getuigen van onmiskenbaar vakmanschap. Zij is lovend over zowel de choreografische kwaliteit van het werk als de uitvoeringskwaliteit van de producties. Ann Van den Broek heeft volgens de commissie een dansersensemble weten samen te stellen dat haar herkenbare bewegingstaal uitstekend beheerst. Dit blijkt uit de zorgvuldige intensiteit waarmee het werk wordt uitgevoerd. Ondanks de uniformiteit van het geheel vindt de commissie dat de sterke persoonlijkheden van de individuele dansers in het werk goed zichtbaar zijn.
De commissie is zeer positief over de oorspronkelijkheid van het werk van WArd/waRD. Ze is van mening dat Ann Van den Broek een eigenzinnige en herkenbare artistieke signatuur heeft ontwikkeld. Het werk laat zich volgens haar beschrijven als bezwerende, minimalistische dans, die je als toeschouwer grijpt en waar geen ontkomen meer aan is. Als voorbeeld noemt zij hierbij de voorstelling ‘Accusations’, waarin met een sobere choreografie en een consequent ritme een beklemmende atmosfeer werd gecreëerd. Ook is de commissie positief over de herkenbare dramaturgische structuur van de producties, die veelal wordt bepaald door een combinatie van beweging, muziek, tekst en video. Deze consequente doorvoering van vormkeuzes, waardoor de spanningsboog constant voelbaar is, draagt bij aan de eigenheid van het werk van WArd/waRD.
De commissie is van mening dat de zeggingskracht van het werk van WArd/waRD groot is. Ze vindt dat door de secure vormgeving, stuwende muziek en het minimalistische bewegingsmateriaal, beklemmende sferen worden neergezet, waarbij er volgens de commissie altijd ruimte ontstaat voor eigen interpretatie. Dit geldt bijvoorbeeld voor ‘Memory Loss’. Door de indringende vertaling van menselijke thema’s zat deze voorstelling volgens haar dicht op de huid van het publiek. De commissie noemt dit werk, als sluitstuk van het drieluik ‘The Memory Loss Collection’, overrompelend en emotionerend.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
Zij constateert dat de toekomstplannen voor de periode 2021-2024 een geloofwaardige voortzetting zijn van de ontwikkeling die de afgelopen jaren is ingezet.
Ann Van den Broek beschrijft volgens de commissie op gedegen wijze haar belangrijkste artistieke ambities voor de komende periode. Door de heldere wijze waarop de aanvrager deze ambities relateert aan eerder uitgevoerde activiteiten, krijgt zij een goed beeld van de ontwikkeling die Ann Van den Broek ambieert.
Het uitgangspunt waarvan uit Ann Van den Broek haar activiteiten beoogt te ontwikkelen, vindt de commissie getuigen van oorspronkelijkheid. Zij constateert dat Ann Van den Broek ook de komende periode zoekt naar verdere theatrale verdieping door interdisciplinair te werken en de ruimte buiten het theater op te zoeken. De keuze van de choreografe om het zwaarmoedige karakter van haar voorstellingen plaats te laten maken voor creaties “vol beweging en lichtheid”, vindt de commissie interessant en nieuwsgierigmakend. Hoewel Ann Van den Broek hiermee een nieuwe thematische invalshoek kiest, herkent de commissie de onderscheidende signatuur van het gezelschap wel in de beschrijving van de activiteiten. Zo vindt de commissie de onderzoekende manier van creëren herkenbaar voor het werk van WArd/waRD. Ook de manier waarop de menselijke existentie centraal komt te staan in de producties vindt de commissie passend bij de eigenzinnige signatuur. Zij spreekt zich daarbij in het bijzonder positief uit over de voorstelling ‘Joy, Enjoy Joy’. Hierin vindt zij het gegeven om uit te gaan van de lichamelijkheid van de zanger van de Vlaamse rockgroep dEUS interessant en een logische tegenhanger voor de somberheid van waaruit in eerdere producties werd gewerkt.
Voor de komende periode is een van de artistieke ambities van Ann Van den Broek om procesmatiger te gaan werken. De commissie vindt deze werkwijze, waarbij voorstellingen voortkomen uit onderzoek naar vorm en inhoud, passend bij het karakter van het werk. In dit verband vindt zij het feit dat Van den Broek voor de reeks ‘The Memory Loss Collection’ eerder op een succesvolle manier in fases werkte, vertrouwenwekkend. Wel had de commissie graag een concretere beschrijving gelezen van de onderzoeksmatige aanpak die Ann Van den Broek voor de creatie van de voorstelling ‘Joy, Enjoy Joy’ voor ogen staat. Ook mist de commissie mogelijke namen van artiesten die verdieping zullen geven aan de verschillende componenten van ‘Joy, Enjoy Joy’. Gezien de ervaring van de choreografe met de beoogde procesmatige werkwijze en de consequente keuzes die zij maakt in haar werk, heeft de commissie er evenwel vertrouwen in dat de voorstellingen over voldoende zeggingskracht zullen beschikken.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij constateert uit de plannen dat WArd/waRD in de komende periode interdisciplinaire dansvoorstellingen wil produceren met de menselijke existentie als vertrekpunt. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod klein is. Zij stelt verder vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Volgens de aanvraag heeft WArd/waRD een vast en trouw publiek aan zich weten te binden. De commissie verwacht dat het gezelschap er in de komende periode in zal slagen om deze vaste groep bezoekers aan zich te blijven binden. Tegelijk stelt zij vast dat dit publiek niet heel groot is. In dat verband vindt zij het positief dat het gezelschap zich ervan bewust is dat er voor wat betreft het publieksbereik nog een wereld te winnen is buiten het theater. Zo zijn er bijvoorbeeld in de afgelopen periode voorstellingen gepresenteerd in tentoonstellingsruimtes en museumzalen.
Over de algehele plannen met betrekking tot publieksbenadering is de commissie echter kritisch. Zij ziet weinig aanwijzingen in het plan die erop wijzen dat het gezelschap stevig inzet op het uitbouwen van zijn publiek. Zo worden de doelgroepen van WArd/waRD alleen op interessegebied beschreven en weinig gespecificeerd. De strategie waarmee het gezelschap zijn publiek beoogt te bereiken, vindt zij daarnaast globaal beschreven en daarom weinig overtuigend. Zo worden er geen acties of middelen beschreven die zich specifiek richten op de beoogde doelgroepen. In het plan wordt wel een reeks van samenwerkingen met een heel diverse groep aan samenwerkingspartners beschreven, maar de commissie mist een doordachte strategie om er op voorhand vertrouwen in te hebben dat het gezelschap ook daadwerkelijk een bijdrage gaat leveren aan het bereiken van meer of ander publiek.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
Zij is van mening dat er sprake is van betekenis op vorm. Volgens haar maakt Ann Van den Broek in haar werk op zeer consequente wijze vormkeuzes met betrekking tot de ruimte, muziek, vormgeving en dans. Er ontstaan volgens de commissie minimalistische producties in de vorm van theatervoorstellingen en installaties, die met hun bijzondere verschijningsvorm weinig te zien zijn op de Nederlandse podia.
Verder is er volgens de commissie sprake van betekenis op effect. Zij stelt vast dat de internationale zichtbaarheid van WArd/waRD in de afgelopen jaren sterk is gegroeid. Het gezelschap heeft inmiddels ook een redelijk internationaal netwerk opgebouwd. De komende jaren is WArd/waRD voornemens regelmatig voorstellingen op internationale podia te presenteren. De activiteiten van WArd/waRD leveren volgens de commissie om die reden een bijdrage aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het soort aanbod dat WArd/waRD brengt geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.