Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van het werk van de makers als zeer goed.
Via Berlin, gevestigd in Amsterdam, is een muziektheatergezelschap bestaande uit schrijver-acteur Dagmar Slagmolen en violiste-actrice Rosa Arnold. Zij vormen de artistieke leiding en zijn meestal ook de uitvoerenden. In het werk staan actuele thema’s en maatschappelijke kwesties centraal. Zowel klassieke als nieuw gecomponeerde muziek vormt de basis voor het muzikale concept. De voorstellingen spelen in theaters en op festivals in binnen- en buitenland.
De commissie is overtuigd van het vakmanschap van beide artistiek leiders, die vanuit hun muzikale en theatrale expertise een sterk team vormen. Zij weten zich bovendien te omringen met een ervaren team van regisseurs, componisten en vormgevers. Ook de betrokken musici en acteurs beschikken volgens de commissie over een groot vakmanschap, en de voorstellingen kennen een zeer hoog uitvoeringsniveau.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van het werk van Via Berlin. Het gezelschap heeft zich in de afgelopen periode overtuigend op de kaart gezet als eigenzinnig muziektheatergezelschap. Er is volgens de commissie sprake van een herkenbare eigen signatuur, waarbij klassieke en soms hedendaagse muziek uitgevoerd door klassiek opgeleide musici het uitgangspunt vormt. De commissie heeft daarnaast waardering voor het engagement dat uit het werk spreekt; de thema’s die Via Berlin aansnijdt zijn actueel en relevant en de makers slagen er naar haar mening goed in om hier een oorspronkelijke draai aan te geven. Zo werd in ‘Breaking the Silence’ inventief gebruik gemaakt van de locatie en van taperecorders om de bedreiging van een onderdrukkend regime te symboliseren.
De commissie vindt de zeggingskracht van het werk van Via Berlin groot. De organische wijze waarop muziek, tekst, spel en vaak beweging worden geïntegreerd in de voorstellingen is daarbij een belangrijk aspect. Zo vervaagde in ‘Instant Love’ de grens tussen acteurs en musici en werden de instrumenten effectief ingezet als rekwisieten. Wat volgens de commissie de zeggingskracht nog verder vergroot is het feit dat het werk van Via Berlin het publiek direct aanspreekt en soms zelfs confronteert, zonder dat er sprake is van een belerende toon.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
Zij is overtuigd van het vakmanschap van de artistiek leiders, die evenals in de afgelopen jaren ook voor de komende periode interessante en uitstekende samenwerkingspartners aan zich weten te binden. De keuze voor deze partners acht de commissie weloverwogen en goed gemotiveerd. Ook de beoogde uitvoerenden noemt de commissie passend en zij heeft de verwachting dat het uitvoeringsniveau van de projecten hoog zal zijn.
De commissie vindt de plannen voor de komende periode zeer oorspronkelijk. Hoewel de onderwerpen van de voorstellingen nogal uiteenlopend zijn, leest de commissie de eigen signatuur van Via Berlin duidelijk terug in de projectplannen. Deze worden gekenmerkt door een sterk maatschappelijk gedreven insteek en actuele thema’s, waardoor zij voldoende samenhang vertonen. Ook de wijze waarop de muziek centraal wordt gesteld in de projecten draagt volgens de commissie bij aan een oorspronkelijke en herkenbare aanpak van de thematiek. Daarnaast vindt zij de inbreng van wetenschappers en deskundigen, zoals van het onderzoeksbedrijf Cochlear voor ‘Sense of Being’, een sterk aspect van het werk van Via Berlin, dat kan zorgen voor een extra verdieping van de belangwekkende thematiek.
De commissie is van mening dat de goed gemotiveerde uitgangspunten een duidelijke en concrete vertaling hebben gekregen in de projectplannen. Zij leest prikkelende muzikale concepten, zoals een herziene versie van ‘Die Winterreise’, en ook de vormgeving die bij enkele producties wordt geschetst, vindt zij aansprekend. Daarbij zijn het artistieke team en de (beoogde) uitvoerenden in de ogen van de commissie zowel passend als uitdagend voor de beschreven projecten. Als voorbeeld noemt zij ‘Sense of Being’, waarbij de makers samen met componist Yannis Kyriakides onderzoek gaan doen naar het effect van geluidsgolven op het publiek. De commissie kan zich een goed beeld vormen van de beoogde voorstellingen en heeft dan ook de verwachting dat deze van veel zeggingskracht zullen getuigen voor het publiek.
Tot slot ziet de commissie een duidelijke ontwikkeling in het werk van Via Berlin in de manier waarop er in de toekomst geëxperimenteerd zal worden met improvisatie, en in het streven om het publiek en deskundigen een grotere rol toe te bedelen in het maakproces.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Via Berlin maakt muziektheater vanuit een persoonlijke insteek over maatschappelijke thema’s, waarbij klassieke of nieuw gecomponeerde muziek een essentiële rol speelt. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk werk maakt gemiddeld is en dat het potentiële publiek hiervoor eveneens gemiddeld van omvang is. Daarmee is er volgens haar sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Via Berlin er de afgelopen jaren in is geslaagd om het publieksbereik gestaag uit te breiden. Het gezelschap heeft met zijn producties duidelijk een eigen achterban weten op te bouwen, mede door het betrekken van diverse partijen bij de producties en door het veelvuldig spelen op relevante festivals. De commissie waardeert het dat het gezelschap met zijn werk iedereen wil bereiken, maar stelt tegelijkertijd dat hier moeilijk een gerichte publieksbenadering op valt te voeren. Zij vindt dan ook dat er geen sterke strategie spreekt uit de plannen. De doelgroepen zijn volgens haar breed geformuleerd en de weinige beschreven pr-middelen zijn algemeen en tamelijk gekend.
De commissie is daarentegen zeer positief over de weloverwogen en uitgebreide randprogrammering, zoals het contextprogramma ‘Via Berlin strijkt neer’ en het minifestival rond de productie ‘Instant Loneliness’, waarmee het gezelschap de impact van zijn werk op het publiek wil vergroten. Daarbij kan ook het langer doorspelen op één locatie volgens de commissie bijdragen aan het publieksbereik. Zij verwacht dan ook dat de verdiepende context en de intensieve samenwerking met verschillende partners zullen bijdragen aan de bestendiging van de publieksaantallen voor de komende periode.
De commissie is kritisch ten aanzien van de ambitie van Via Berlin om een nieuw of meer divers publiek te bereiken, zeker gezien het feit dat de aanvrager zelf aangeeft dat dit niet gemakkelijk is. De commissie vindt de plannen hiervoor summier beschreven en weinig overtuigend.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
Zij is van mening dat de activiteiten van Via Berlin betekenis hebben op inhoud. Het gezelschap werkt met nieuw gecomponeerde muziek. De wijze waarop het gezelschap hedendaagse muziek verbindt met actuele maatschappelijke thema’s, vindt de commissie onderscheidend binnen het Nederlandse muziektheater.
De commissie is daarnaast van oordeel dat Via Berlin een bijdrage levert aan de ontwikkeling van het genre, door het oprichten van de Via Berlin Academie. Met het masterclasstraject willen de makers de eigen werkwijze overdragen op andere (jonge) makers en studenten. De opzet voor dit traject in samenwerking met de UVA is in de ogen van de commissie goed onderbouwd.
Ten slotte stelt de commissie vast dat het werk van Via Berlin veel weerklank kent in het buitenland. Ook voor de komende periode komen de plannen op dit gebied geloofwaardig over, waarmee het gezelschap bijdraagt aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.