Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Ulrike Quade Company maakt beeldend poppentheater voor volwassenen. De voorstellingen bestaan uit een mix van spel, dans, muziek, scenografie en literatuur, en variëren van intieme lunchvoorstellingen tot grootschalige opera’s. Het gezelschap wordt geleid door Ulrike Quade als artistiek leider. Ulrike Quade Company speelt in binnen- en buitenland.
De commissie is positief over het vakmanschap van Ulrike Quade Company. Zij is in de eerste plaats overtuigd van het beeldend vakmanschap binnen Ulrike Quade Company, dat zij van hoog niveau vindt. De commissie vindt vooral de poppen die het gezelschap maakt, vakmatig van hoog niveau. Daarnaast vindt zij dat er in de afgelopen jaren op effectieve wijze dramaturgisch vakmanschap van buitenaf is betrokken, wat aan de kwaliteit van de voorstellingen ten goede is gekomen. Zij vindt de keuze om een langdurige samenwerking aan te gaan met geluidskunstenaars Strijbos & van Rijswijk ook positief en ziet de meerwaarde daarvan terug in de voorstellingen.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de producties. De beelden en hyperrealistische poppen (beeldende signatuur) zijn herkenbaar en eigen. Ook bevatten de voorstellingen naar de mening van de commissie originele uitgangspunten. Als voorbeeld noemt de commissie ‘Mahler & Kokoscha’, waarin werd geëxperimenteerd met het in elkaar overlopen van de personages van de poppen en de spelers. Dit werkte op een fascinerende, vloeiende manier. De commissie vindt de manier waarop Ulrike Quade experimenteert met de vorm van haar poppen door die te baseren op haar acteurs, bijzonder en bijdragen aan de oorspronkelijkheid.
Het werk van Ulrike Quade Company ontleent volgens de commissie grote zeggingskracht aan de bijzondere vormgeving en de fantasievolle poppen. Zij constateert wel dat de vormgeving in de producties het verhaal soms overschaduwt, waardoor de vorm meer indruk maakt op het publiek dan de inhoud. In de productie ‘Coco Chanel’ bijvoorbeeld vindt de commissie de poppen en het poppenspel uitmuntend, maar wordt niet duidelijk wat Ulrike Quade Company wil vertellen over het personage Coco Chanel.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat Ulrike Quade Company in de afgelopen jaren heeft laten zien. De aanvraag bevat een reflectie op de activiteiten uit het verleden die goed zicht biedt op de ontwikkeling van het gezelschap.
De commissie is van mening dat het plan getuigt van een heldere visie voor de komende jaren, waarin grote thematische lijnen sterk en met maatschappelijke urgentie uiteengezet zijn. De genoemde onderwerpen duiden op een nieuwe inhoudelijke koers in het werk van Ulrike Quade Company, die de commissie prikkelend vindt. De beoogde vormen en benaderingswijze waarin inhoudelijke gesprekken worden gevoerd met themagerelateerde personen, overtuigen haar van een vakkundige werkwijze. De commissie vindt de verbinding die Ulrike Quade Company hiermee maakt tussen poppenspel en maatschappelijke thema’s zeer aansprekend. Ook de focus op technologische innovatie en research & development vindt de commissie interessant en overtuigend verbonden aan maatschappelijke partners. De commissie vindt dat de geschetste ontwikkelingen zicht bieden op een aansprekende nieuwe periode in het werk van Ulrike Quade Company.
De nieuwe koers is volgens de commissie goed zichtbaar in de plannen voor de komende producties. Deze getuigen van belangwekkende mondiale thema’s als kolonialisme, hedendaagse uitbuitingsrelaties en genetische manipulatie. Daarbij zijn naar de mening van de commissie goede en interessante samenwerkingspartners betrokken, zoals Simon(e) van Saarloos en Carly Everaert, die de voorstellingen van eigen oorspronkelijke elementen zullen voorzien. Vooral het grote onderzoeksproject ‘Acting Like a Robot’ vindt de commissie spannend en uitdagend. Hierin vormen de interactie tussen robot en mens als esthetisch vraagstuk, alsmede de samenwerking met interessante partners uit andere disciplines aansprekende uitgangspunten voor de ontwikkeling en groei van het gezelschap.
De commissie plaatst een kanttekening bij de zeggingskracht van de beoogde producties, omdat de plannen op sommige punten beperkt zijn uitgewerkt. Zo had zij meer willen lezen over het specifieke poppenspel en de dramaturgie in de voorstellingen. Desalniettemin verwacht de commissie op grond van de interessante thema’s, de geschetste verhaallijnen, de beoogde partners in combinatie met het bewezen beeldende vakmanschap van Ulrike Quade Company zelf dat de producties veelal een grote zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat Ulrike Quade Company in de komende periode verdergaat met het maken van beeldend theater met gebruik van poppen. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens klein is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Ulrike Quade Company in de afgelopen periode een voor dit type aanbod aanzienlijk aantal bezoekers per jaar heeft bereikt. Zij is daarom positief over het publieksbereik van het gezelschap. Ook voor de komende periode heeft de commissie het vertrouwen dat zij dit bereik in elk geval zal weten te handhaven.
Zo constateert zij dat de afzet van de voorstellingen goed georganiseerd is en dat het plan nieuwe perspectieven biedt door de samenwerking met Theaterzaken Via Rudolphi vanaf 2021. Ook is zij positief over de samenwerking met Silbersee en Nicole Beutler Projects om een internationaal agent op te leiden. Daarnaast ziet de commissie in het onderzoek op het gebied van technologie mogelijkheden om het werk behalve op de reguliere podia ook te tonen op plekken als onderwijsinstellingen, innovatiefestivals, laboratoria en bij maatschappelijke organisaties. Deze mogelijkheden ziet zij in het plan echter niet concreet benut.
De commissie is op zich positief over de publieksbenadering, die zij gedegen vindt, maar plaatst wel een aantal kanttekeningen. Zo omschrijft Ulrike Quade Company haar publiek als zeer divers en zal het gezelschap per productie specifieke doelgroepen aanspreken. De commissie had graag meer willen lezen over deze doelgroepen, bijvoorbeeld in combinatie met de verschillende projecten. Daarnaast gaat Ulrike Quade Company er naar de mening van de commissie te gemakkelijk van uit dat het bestaande, vaste publiek automatisch de stap zal zetten van de kleine- naar de beoogde grotezaalvoorstellingen, zonder dit overtuigend te onderbouwen. Hoewel zij het positief vindt dat Ulrike Quade Company vier doelgroepen met groeipotentie in de aanvraag benoemt, merkt de commissie op dat overtuigende communicatiestrategieën ontbreken om deze te bereiken.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
De commissie is van mening dat de activiteiten van Ulrike Quade Company een bijzondere betekenis hebben op het vlak van vorm, omdat daarin verschillende disciplines als tekst, dans en opera worden vermengd met poppentheater. Daarnaast vindt de commissie ook de expliciete nadruk op innovatieve technologie van bijzondere betekenis. De verantwoordelijkheid die Ulrike Quade Company neemt voor kennisoverdracht op dit gebied vindt de commissie zeer waardevol voor de sector.
De activiteiten van Ulrike Quade Company hebben naar de mening van de commissie ook betekenis op effect vanwege de bijdrage ervan aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten. Het gezelschap heeft een indrukwekkend netwerk van partners en speelplekken in het buitenland en zet hier in de komende periode extra op in door een internationaal agent op te leiden.
Tot slot verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Ulrike Quade Company inhoudelijk gezien geen aanbod betreft dat verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.