Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
Trouble Man produceert het werk van acteur en theatermaker Sadettin Kirmiziyüz. In zijn stukken vormen persoonlijke ervaringen aanleiding voor een theatraal onderzoek naar actuele thema’s rondom interculturaliteit. In de afgelopen periode heeft hij naast eigen werk ook coproducties gemaakt met onder meer Marjolijn van Heemstra, De Toneelmakerij en Het Nationale Theater. Het gezelschap speelt op de vlakkevloer en in de grote zaal, door heel Nederland.
De commissie vindt Sadettin Kirmiziyüz een meesterverteller. Kirmiziyüz schakelt behendig tussen verschillende spelregisters en maakt op subtiele wijze onderliggende emoties invoelbaar. Ook als maker heeft hij volgens de commissie de voorbije jaren een interessante ontwikkeling doorgemaakt. Zijn kunde als schrijver en maker komt goed naar voren in ‘Citizen K’, waarin muziek en spel overtuigend zijn geïntegreerd en dat qua opbouw slim is geconstrueerd.
Uit het werk van Trouble Man blijkt een uitgesproken signatuur, in zowel inhoud als vorm. De commissie vindt dat thema’s als identiteitsdenken op een persoonlijke en kernachtige manier worden gefileerd. Door het gedegen onderzoek en de dramaturgisch sterk uitgewerkte en uitgesproken vorm onderscheidt het werk van Sadettin Kirmiziyüz zich van dat van andere makers die zich met dezelfde thematiek bezig houden. Ook in een coproductie als ‘Kruistocht’ blijft ’de signatuur van Trouble Man herkenbaar.
Hoewel niet alle voorstellingen in de afgelopen periode even sterk zijn uitgewerkt, gaat er volgens de commissie een grote mate van zeggingskracht uit van het werk van Kirmiziyüz. De teksten zijn beeldend, associatief en roepen complexe sferen en emoties op. Sterk vindt de commissie in dat licht ‘Citizen K’, waarin de woede van de maker op een overtuigende manier wordt gedeeld met het publiek. Door het sterke acteerspel dat ruimte laat voor verbeelding, en een goede dosering van humor en ernst, komt de thematiek op een gelaagde manier binnen bij het publiek.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
Het plan getuigt volgens de commissie van een scherpe reflectie op de afgelopen periode en een heldere visie voor 2021-2024. Waar in de vorige periode nog de wens bestond om te vergroten en verbreden, komt Sadettin Kirmiziyüz nu als maker-performer nadrukkelijk centraal te staan. De keuze voor Kirmiziyüz als “artistieke bron” vindt de commissie overtuigend gemotiveerd. Hoewel zij vaststelt dat er wordt voortgebouwd op de veelal geslaagde soloperformances uit het verleden, herkent zij een duidelijke ontwikkeling in het plan. Het besluit om minder te produceren, om de werkwijze en maakstijl aan te scherpen, en de toevoeging van Liet Lenshoek aan de kleine artistieke kern bieden haar vertrouwen in de beoogde verdiepingsslag.
De keuze om voortaan te produceren onder de naam Sadettin K sluit volgens de commissie goed aan bij de nieuwe artistieke koers van Trouble Man: die van persoonlijk en geëngageerd verteltheater, oftewel stand-uptheater, met veel humor en zelfreflectie. De kernachtige, prikkelende beschrijvingen van de plannen geven duidelijk blijk van de signatuur en de persoonlijke invalshoek van de maker. Ook het overkoepelende thema, de zoektocht naar meer empathie, komt in de beschrijving van de producties, waaronder ‘Mijn Schuld’ en ‘Somedaymyprincewill.com/again’, goed naar voren. Om die redenen spreekt de commissie van een oorspronkelijk plan.
De commissie stelt vast dat er een vakkundig artistiek team wordt verzameld rond Kirmiziyüz als performer. De samenstelling van het team en de beproefde samenwerking met zogenaamde procesregisseurs bieden haar vertrouwen in een grote mate van vakmanschap. Hoewel de regie- en vormkeuzes nog niet voor alle activiteiten concreet zijn uitgewerkt, biedt de doorwrochte invalshoek de commissie veel vertrouwen in een ruime mate van zeggingskracht. Zij verwacht dat de thematiek op een aansprekende, bijzondere en prikkelende manier bij het publiek zal resoneren.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Op basis van de plannen constateert de commissie dat Trouble Man in de komende periode teksttheater wil produceren met politieke en maatschappelijke thema’s die verbonden zijn aan het persoonlijke leven van de performer. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod verzorgt groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
In het plan wordt volgens de commissie uitstekend gereflecteerd op de positionering van Trouble Man. Het plan schetst een helder beeld van het type aanbod, en de genoemde publieksgroepen sluiten hier overtuigend op aan. De commissie vindt het bovendien positief dat de publieksgroepen in persona worden omschreven, een aanpak die mooi aansluit bij de persoonlijke invalshoek in het artistieke plan. Ook heeft zij waardering voor de impliciete manier waarop diversiteit in de publieksstrategie is opgenomen. Met De Meervaart en Bijlmer Parktheater kunnen daarnaast interessante verbindingen worden gecreëerd met plaatselijke gemeenschappen. De commissie is ervan overtuigd dat op die manier brede publieksgroepen zullen worden bereikt.
Een kanttekening plaatst de commissie bij de beoogde publieksaantallen voor 2021-2024, die aan de lage kant zijn. Hierop had zij graag een toelichting gezien, evenals een scherpere reflectie in dat verband op de behaalde cijfers in de afgelopen jaren.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
De commissie is van mening dat er sprake is van betekenis op inhoud. Allereerst vindt zij dat door Trouble Man verhalen worden verteld die niet vanzelfsprekend op de Nederlandse podia te zien zijn en vanuit dat perspectief een voorbeeldfunctie kunnen hebben. Daarnaast verwacht de commissie betekenis in de manier waarop de maker vanuit zijn eigen achtergrond voorstellingen maakt over algemene maatschappelijke onderwerpen.
De commissie vindt dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Tot slot is in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van Trouble Man geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.