Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van de maker(s) als ruim voldoende.
Touki Delphine is een collectief van muzikanten, beeldend kunstenaars en performers. Het gezelschap, bestaande uit John van Oostrum, Rik Elstgeest, Bo Koek en Chris Doyle, maakt muziektheater met popmuziek als uitgangspunt en met invloeden uit de beeldende kunst en wetenschap. In de afgelopen jaren heeft Touki Delphine muziektheatervoorstellingen uitgebracht in coproductie met onder meer Nineties Productions en Boogaerdt/VanderSchoot. Daarnaast heeft het collectief eigen concertprogramma’s en installaties gecreëerd. Het werk van Touki Delphine speelt in vlakkevloertheaters en op festivals.
De commissie is van mening dat uit het werk van Touki Delphine vakmanschap spreekt. Dit blijkt naar haar mening vooral uit de kwaliteiten van het collectief op het gebied van muziek en vormgeving. Zo vindt zij de muzikaliteit van de uitvoerders groot, en de liedjes goed van structuur en vaardig gecomponeerd. In de vormgeving worden de thema’s en muzikale structuren op kundige wijze in pakkende beelden vertaald. De commissie plaatst een kanttekening bij het acteerwerk, dat door zijn charmante houterigheid goed tot zijn recht komt in de eigen producties van de groep, maar in de samenwerkingsprojecten met andere gezelschappen niet altijd weet te overtuigen.
De commissie is overwegend positief over de oorspronkelijkheid van de producties van Touki Delphine. Zij ziet de eigenheid van Touki Delphine het duidelijkst terug in de theatrale installaties van het collectief, waarin techniek en muziek steevast op organische wijze worden samengevoegd. Ook uit de vormgeving van de diverse projecten blijkt de eigenheid van het collectief. De commissie constateert evenwel dat de onderscheidende signatuur van het collectief niet altijd herkenbaar is in de samenwerkingen met partners. Zo bleek de signatuur van Touki Delphine in ‘Botanical Wasteland’, de coproductie met het duo Boogaerdt/VanderSchoot, vooral uit een prikkelend toneelbeeld en sterke visuele vondsten.
De commissie vindt de zeggingskracht van het werk van Touki Delphine soms wisselend. Zo miste zij in het geval van de voorstelling ‘Encyclopedie voor de Moderne Huisvrouw’ een heldere dramaturgische lijn, waardoor deze enigszins onsamenhangend overkwam, en de toeschouwer op afstand bleef. Bij ‘Billy the Kid’, die in coproductie met Nineties Productions werd gemaakt, was er sprake van een geslaagde integratie van muziek en theater waardoor, mede door de live uitgevoerde soundeffecten, de aandacht van het publiek geen moment verslapte. Ook de muzikale installatie ‘Firebird’ was volgens de commissie een bijzondere totaalervaring voor het publiek die van grote zeggingskracht getuigde.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
Zoals opgemerkt bij de beoordeling van de artistieke kwaliteit van de makers, heeft zij vertrouwen in het vakmanschap van de makers van Touki Delphine. Ook voor de komende periode weet het collectief interessante samenwerkingspartners aan zich te binden. De keuze voor deze partners, met wie soms al eerder is gewerkt, zoals vormgever Teun Mosk en gezelschap Boogaerdt/VanderSchoot, vindt de commissie weloverwogen en passend bij de beschreven projecten. Daarbij heeft zij vertrouwen in de kwaliteit van de beoogde uitvoerenden, zoals Bernarda Astari en David Giles Jr., en verwacht zij dat het uitvoeringsniveau van de projecten goed zal zijn.
De commissie vindt de plannen voor de komende periode oorspronkelijk. Zij vindt dat uit de aanvraag een grote gedrevenheid spreekt, en noemt de plannen nieuwsgierig makend en verrassend. Zij ziet de missie van Touki Delphine om onderzoekend, risicovol werk te creëren en daarmee buiten de geijkte voorstellingskaders te treden, overtuigend gereflecteerd in de plannen. De stap om zich vooral te richten op concerten en het creëren van muzikale installaties vindt de commissie bovendien een goede ontwikkeling, die aansluit bij de signatuur van Touki Delphine. Zo noemt zij ‘TokTokkie3000’ een spannende installatie, waarin het streven naar symbiose van techniek en natuur op organische wijze gestalte krijgt.
De commissie heeft vertrouwen in de potentiële zeggingskracht van de producties. Zo worden de uitgangspunten goed gemotiveerd en hebben deze een duidelijke en concrete vertaling gekregen in de projectplannen. De muzikale concepten vindt de commissie boeiend en ook de vormgeving, die bij enkele producties wordt geschetst, is volgens haar aansprekend. Het artistieke team en de (beoogde) uitvoerenden zijn in de ogen van de commissie zowel passend als uitdagend voor de beschreven projecten. Als voorbeeld noemt zij 'Bush Bush Orchestra' waarbij wordt samengewerkt met componist Eblis Álvarez en mezzosopraan Nora Fischer. Op grond van de gedegen uitwerking kan de commissie zich een goed beeld vormen van de beoogde voorstellingen. Zij heeft dan ook de verwachting dat deze veel impact zullen hebben en dat de makers de beoogde zintuiglijke ervaring bij de bezoeker zullen weten te bewerkstelligen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Touki Delphine creëert muzikale installaties met invloeden uit de beeldende kunst en wetenschap en theatrale concerten met popmuziek. Zij stelt vast dat het potentiële publiek hiervoor beperkt is en dat het aantal aanbieders dat soortgelijk werk maakt eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie kent Touki Delphine als een gezelschap dat vooral in het festivalcircuit een eigen positie heeft verworven. De aanvraag getuigt volgens haar van een realistische visie op de positie in het podiumkunstenveld en de commissie vindt dat Touki Delphine een tamelijk goed beeld heeft van het eigen publiek. Hoewel er volgens haar geen sprake is van een duidelijke overkoepelende strategie, worden er wel logische publieksgroepen genoemd, zoals kunst- en techniekstudenten, gamers, galeriehouders en museumbezoekers. De commissie vindt een aantal van de genoemde pr-middelen verrassend en passend bij het werk van Touki Delphine. Als voorbeeld noemt zij de strippenkaart als opmaat voor de eindproductie het ‘Paviljoen’. Een kanttekening plaatst de commissie bij het feit dat de middelen niet altijd gekoppeld worden aan de doelgroepen. Zo wordt niet duidelijk hoe het gezelschap bijvoorbeeld gezinnen wil bereiken.
De commissie is positief over het voornemen om meer context rond de voorstellingen te creëren en daarmee de impact van het werk op het publiek te vergroten. Ook door het maken van podcasts, videoregistraties en nagesprekken kan de band met het publiek versterkt worden, wat de commissie ook met het oog op het ‘Paviljoen’ een sterke zet vindt. Mede op grond van de stijgende bezoekersaantallen in de afgelopen periode, heeft zij heeft dan ook de verwachting dat het gezelschap de beoogde consolidatie van de publieksaantallen zal weten te realiseren.
Voor de komende jaren heeft Touki Delphine het voornemen om een breder en meer divers samengesteld publiek te bereiken. Alhoewel de samenwerking met partners als het Tropenmuseum hieraan zou kunnen bijdragen, stelt de commissie vast dat de plannen op dit punt nog in een pril stadium verkeren en weinig concreet zijn.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als voldoende.
Zij is van mening dat de activiteiten van Touki Delphine van betekenis zijn op het gebied van vorm. Het collectief ontwikkelt relatief nieuwe vormen van theaterinstallaties, waarin muziek, natuur en wetenschap op organische wijze worden samengevoegd. Daarbij noemt de commissie de eindpresentatie in de vorm van het ‘Paviljoen’, waarin de diverse projecten moeten culmineren, onderscheidend.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Touki Delphine geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Tot slot is in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van Touki Delphine geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.