Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Third Space is de stichting van theatermaker Lotte van den Berg. Zij maakt ervaringstheater waarbij de creatie van een tijdelijke publieke ruimte, “the third space”, centraal staat. Third Space wil het sociaal onvermogen tot onderwerp verheffen en een intermenselijk proces op gang brengen. Het gezelschap gebruikt hiervoor dans, theater en performance. De projecten van Third Space zijn binnen en buiten theaters te zien.
De commissie vindt het vakmanschap van een hoog niveau. Zij vindt dat Lotte van den Berg een zuivere connectie heeft met maatschappelijke ontwikkelingen, die ze in haar idioom rigoureus toepast zonder beperking op wat theater of beeldende kunst is. De commissie vindt dit van groot vakmanschap getuigen. In ‘Building Conversations’ maakt ze het publiek tot “acteur” en gesprekspartner vanuit een sterke eigen visie op wat ervaringstheater moet zijn. De commissie constateert dat Lotte van de Berg onderzoek naar gespreksculturen vertaalt naar de actualiteit, en deze op theatrale locaties toepast op een manier waaruit vakmanschap spreekt.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de producties. Zij vindt dat Lotte van den Berg een duidelijke artistieke signatuur heeft. Er zit volgens de commissie herkenbaarheid in het positioneren van het publiek en het gebruik van familieopstellingen in een theatrale vorm, voorbij de ratio. Zij trekt volgens de commissie in haar werk de uiterste consequentie van wat een voorstelling kan zijn: de ontmoeting tussen speler en publiek, en het onbekende daarvan. De commissie constateert dat het verhaal en de inzichten van de producties, en de perspectieven erin zich spontaan lijken te manifesteren, wat de oorspronkelijkheid vergroot.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de producties van Third Space. Het publiek staat centraal bij Third Space en is onderdeel van de gedeelde ervaring tussen de groepsleden, spelers en gesprekspartners. De toeschouwer kan niet enkel beschouwen, maar is altijd als deelnemer betrokken bij de producties. De commissie constateert dat Third Space daarmee veel energie en verbeelding vraagt van het publiek. Dat kan de producties soms wat ontoegankelijk maken, waardoor de zeggingskracht vermindert.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De commissie constateert in de plannen voor 2021-2024 dat Lotte van den Berg met Building Conversation verder bouwt aan haar missie om publiek als medemaker en gesprekspartner de emanciperende kracht van de kunsten te laten ervaren. Zij leest hierin een betekenisvolle sociale missie, namelijk het creëren van ruimte in de kunst om samen de realiteit te onderzoeken en op het leven te reflecteren. De commissie heeft vertrouwen in het vakmanschap dat dit interessante theatrale ervaringen oplevert voor het publiek. De genoemde samenwerkingspartners sterken haar in dit vertrouwen.
Ten aanzien van de oorspronkelijkheid van de plannen is de commissie gematigd positief. Zij vindt dat de ambitie om dialogical art in Nederland verder te ontwikkelen in lijn is met de artistieke signatuur van het gezelschap tot nu toe. Zij vindt de vorm die Building Conversation hiervoor gebruikt – het gesprek als performance – in beginsel oorspronkelijk, maar mist wel een visie op het inzetten van het gesprek als vorm binnen de podiumkunsten. Onduidelijk is waarin de gesprekken die worden gevoerd zich onderscheiden van gespreksvormen buiten de podiumkunsten.
De commissie is van mening dat de plannen vooral oorspronkelijk zijn in de combinatie van thema’s en vorm. Het betreffen belangwekkende sociale thema’s, die door de onconventionele setting van een theatraal gesprek de potentie hebben om tot een bijzondere ervaring te leiden. Deze interessante thema’s zitten in de Randstedelijke projecten, maar ook in het project in Oost-Groningen. Dat laatste meerjarige project vindt de commissie bijzonder omdat het verweren van de fysieke ruimte er letterlijk als thematisch uitgangspunt wordt genomen om onze menselijke positie te bevragen. Dit spreekt tot de verbeelding.
De commissie plaatst een kanttekening bij de verwachte zeggingskracht van de projecten. Zij vindt de plannen beperkt uitgewerkt en tamelijk abstract. Zo leest zij in het project ‘Empty Chair’ nauwelijks iets over mogelijke theatrale elementen. Daar komt bij dat de plannen de commissie weinig handvatten bieden om te vertrouwen op daadwerkelijke dialogen, doordat de mate waarin Building Conversation de gesprekken stuurt, niet duidelijk is. Zo is het bijvoorbeeld onduidelijk hoe de Aboriginalcultuur wordt ingezet om het gesprek vorm te geven in het project ‘Walkabout’. De commissie concludeert dat de zeggingskracht van de projecten sterk zal afhangen van het publiek, de context en de vormgeving van de gesprekken. Omdat de plannen dit punt beperkt toelichten is zij niet op voorhand overtuigd van de zeggingskracht van de projecten.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert dat Building Conversation in de komende periode verdergaat met het ontwikkelen van dialogical art. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod relatief beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Building Conversation in de afgelopen jaren relatief veel publiek heeft bereikt gelet op het type aanbod. Voor de periode 2021-2024 begroot het gezelschap echter aanzienlijk minder publiek. De commissie mist in de aanvraag een onderbouwing voor deze afname. Daarnaast merkt zij op dat in de aanvraag relatief weinig aandacht is besteed aan publieksbenadering. Als publiek onderscheidt Building Conversation een zestal zeer algemene doelgroepen. Hoewel ze in principe passen bij de activiteiten, mist de commissie een nadere uitwerking van deze groepen en overtuigende strategieën om deze te benaderen en te betrekken bij de projecten. Positief in dit verband noemt de commissie wel dat er een medewerker is aangesteld om zorg te dragen voor de aandacht richting de community rond de projecten. Doordat de marketingstrategie nog moet worden ontwikkeld en de communicatie met publiek grotendeels wordt overgelaten aan de partnerorganisaties overtuigt het plan de commissie er slechts beperkt van dat een passend publiek zal worden bereikt.
De commissie is er op basis van het plan evenmin van overtuigd dat Building Conversation een bijzondere bijdrage levert aan publieksverbreding of -diversificatie. Hoewel het gezelschap in het plan schrijft dat het een divers publiek verwacht op het gebied van culturele achtergrond, leeftijd, opleidingsniveau en interesse doordat het werk op verschillende soorten plekken plaatsvindt, mist de commissie uitwerking op dit punt. Ook de genoemde ontwikkeling van een marketingstrategie voor opdrachtgevers buiten de culturele sector ziet zij in de publieksvisie niet overtuigend uitgewerkt.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als goed.
De commissie is van mening dat de activiteiten van Building Conversation vooral een bijzondere betekenis hebben op het gebied van vorm. Door elementen uit community-art te combineren met die van ervaringstheater, waarbij het publiek als deelnemer zelf de eigen en de collectieve ervaring mede sturing geeft, ervaart dit publiek het werk op geheel andere wijze dan gebruikelijk binnen de podiumkunsten. Daarbij ontwikkelt Building Conversation een nieuwe vormtaal – het gesprek als performance – waarmee het op innovatieve wijze de uiterste grenzen van het theater verkent.
De activiteiten van Building Conversation hebben naar de mening van de commissie eveneens betekenis op effect vanwege de bijdrage ervan aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten. In het buitenland behoort Lotte van den Berg naar de mening van de commissie tot de voorhoede van bepaalde kringen binnen het experimenteel theater.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op het gebied van inhoud, omdat het werk van Building Conversation geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.