Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Theatergroep Aluin maakt teksttheater gebaseerd op historische verhalen en mythen voor een breed publiek. De artistieke kern bestaat uit schrijver/regisseur Erik Snel en regisseur/actrice Victorine Plante. Het gezelschap speelt in theaters en op locatie, maar ook veel op scholen.
De commissie vindt het vakmanschap van Theatergroep Aluin gedegen. Het gezelschap heeft een ‘unplugged’ stijl van spelen, die wordt gekenmerkt door een afwisseling tussen vertellen en acteren. Het gezelschap weet binnen die stijl de historische verhalen transparant en effectief neer te zetten en uit de taal en het spel alles te halen wat de verbeelding kan voeden. Wel merkt de commissie op dat het spel soms ondergeschikt lijkt aan de tekst. Zij vindt dat de producties soms meer het karakter van een geschiedenisles hebben dan van een voorstelling, zoals in ‘Antigone Unplugged’.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van het gezelschap. Het gezelschap heeft de ambitie om historische verhalen voor het publiek te brengen in een hedendaagse vorm. Er is sprake van een heldere signatuur, die wordt gevormd door een combinatie van thema’s uit de vaderlandse geschiedenis en klassiekers. De commissie spreekt haar waardering uit over de wijze waarop het gezelschap waargebeurde historische verhalen toespitst op de lokale omgeving, zoals in de ‘Maliebaanmonologen’. De voorstelling was gebaseerd op het boek 'Aan de Maliebaan' van Ad van Liempt, dat handelt over deze Utrechtse straat tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De commissie is kritisch over de zeggingskracht van de producties. Door de combinatie van vertellen en spelen krijgt het publiek weinig gelegenheid om zich in te leven in de personages. De commissie vindt dat de doorgaans sobere enscenering hieraan bijdraagt. Als voorbeeld noemt ze de productie ‘De Odyssee’. In deze voorstelling wordt het verhaal helder en inventief overgebracht, maar is de impact op het publiek gering, omdat door het vrijblijvende spel van de acteurs de inhoud weinig emotionele lading krijgt.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
De commissie is van mening dat Theatergroep Aluin een bevlogen en helder plan heeft gepresenteerd. Zij is positief over de keuze van het gezelschap voor thema’s die samenhangen met de onderbelichte kant van de geschiedenis en zij heeft waardering voor de consequente manier waarop deze thema’s in het programma terugkeren. Vanuit het besef dat de geschiedenis doorgaans wordt geschreven door de overwinnaars wil het gezelschap zich, meer nog dan voorheen, richten op de verhalen over de achterkant van de geschiedenis: de verhalen van vrouwen, minderheden en koloniën. Een voorbeeld is de voorstelling ‘De Ilias’, waarbij Theatergroep Aluin het bekende en meeslepende verhaal over de Trojaanse oorlog vertelt vanuit vrouwelijk perspectief, dat van Achilles’ slavin Briseïs. Deze benadering sluit volgens de commissie nauw aan bij de signatuur van het gezelschap en zij meent dat dit in belangrijke mate bijdraagt aan de oorspronkelijkheid van het werk van Theatergroep Aluin.
De commissie is positief over de voorgenomen samenwerkingen met theatermakers Dorothy Blokland en Raymi Sambo. Zij is van mening dat deze samenwerkingen goed aansluiten bij het artistieke uitgangspunt van Theatergroep Aluin om het historische materiaal van de voorstellingen vanuit verschillende perspectieven te belichten. Ook de samenwerkingen met initiatieven zoals de Maand van de Geschiedenis, 900 jaar stad Utrecht, met musea en historische verenigingen vindt de commissie positief. Zij is van mening dat Aluin hiermee een verdere stap zet in zijn ontwikkeling en dat deze samenwerkingen bijdragen aan de oorspronkelijkheid van het werk van Theatergroep Aluin.
De commissie is ook positief over de zeggingskracht. Het maatschappelijke en historische belang van de voorstellingen wordt in de plannen overtuigend gepresenteerd. In de voorstellingen wordt ernaar gestreefd om verschillende stemmen te laten horen, in plaats van te streven naar identificatie van het publiek met een enkel personage. In de voorstelling ‘Ik zeg toch sorry’, een coproductie met Raymi Sambo, presenteert het gezelschap een aantal historische personages dat een belangrijke rol speelt in de maatschappelijke discussie over de afschaffing van de slavernij in de negentiende eeuw. De commissie is positief over de keuze om het witte perspectief door zwarte acteurs te laten spelen, en andersom. De commissie is van mening dat dit bijdraagt aan de zeggingskracht van het werk van Theatergroep Aluin.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zeer goed.
De commissie constateert uit de plannen dat Theatergroep Aluin in de komende periode jongerentheater op historische grondslag wil maken. De commissie stelt vast dat er weinig aanbieders zijn van soortgelijk werk. Zij constateert ook dat het potentiële publiek hiervoor gemiddeld is. Daarmee is er volgens de commissie sprake van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie heeft waardering voor het feit dat Theatergroep Aluin zich richt op een jong en breed publiek en is positief over de publieksgroei die het in de voorgaande jaren heeft weten te realiseren. De commissie vindt dat de aanvraag aannemelijk weet te maken dat er in de komende periode verdere groei kan worden gerealiseerd. Theatergroep Aluin heeft een goed zicht op de omvang en samenstelling van zijn publieksgroepen en daarmee goed inzicht in waar nog ruimte is voor groeimogelijkheden. In dat verband is de commissie positief over de samenwerking in Utrecht met ‘critical friends’ en wijkjury’s. De commissie is ook positief over de strategieën om het beoogde publiek te bereiken en te binden. Zo is zij positief over de wens van het gezelschap om te ‘investeren in de culturele loopbaan van zijn publiek’, door jongeren te stimuleren om na een schoolvoorstelling ook uit eigen beweging het theater te bezoeken. De plannen om dat te doen, door nagesprekken op school, de inrichting van een jongerenplatform, het inzetten van jonge influencers en het werven van nieuwe speelplekken zoals Lowlands, vindt de commissie overtuigend en ook goed aansluiten op het profiel van het gezelschap.
De commissie stelt vast dat culturele diversiteit van het publiek bij de schoolvoorstellingen van Theatergroep Aluin vanzelfsprekend is, en ze waardeert zijn wens om die diversiteit ook in de theaters te vergroten. De plannen die de aanvraag daartoe presenteert, kunnen de commissie overtuigen. Zo speelt Theatergroep Aluin schoolbreed, van vmbo tot gymnasium, en niet alleen in theaters, maar ook in kerken en gevangenissen. Theatergroep Aluin ziet publieksdiversificatie als een logisch uitvloeisel van zijn artistieke missie en maakt die ambitie aannemelijk.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als voldoende.
De commissie is van mening dat het werk dat Theatergroep Aluin maakt van betekenis is op het aspect inhoud, vanwege de focus op verhalen en perspectieven die niet veelvuldig aan bod komen. Daarmee is het werk van Theatergroep Aluin een interessante aanvulling op het bestaande aanbod in de podiumkunsten.
De commissie vindt dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Tot slot is in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van Theatergroep Aluin geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.