Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Theater Gnaffel is een poppentheatergezelschap voor kinderen, dat gevestigd is in Zwolle. De kern van de groep wordt gevormd door artistiek leider Elout Hol en artistiek coördinator Dorret Pinkster. Theater Gnaffel maakt voorstellingen met poppen in de hoofdrol, voor kinderen van 4 tot en met 14 jaar en hun familie, gepresenteerd in theaters en concertzalen, op scholen, festivals en buitenlocaties. Theater Gnaffel positioneert zich expliciet als Zwols gezelschap, voor Zwolse gezinnen en het Zwolse onderwijs.
De commissie ziet veel vakmanschap van het gezelschap als het gaat om het ambacht van werken met poppen. Zij vindt Elout Hol een uitmuntende poppenspeler en constateert dat het gezelschap de laatste jaren ook andere makers aan zich heeft verbonden. Tegelijkertijd bespeurt zij in het werk van het gezelschap weinig artistiek-inhoudelijke ontwikkeling. De voorstellingen zijn voorspelbaar en lijken te blijven steken in herhaling van een bekend procedé. Ook vindt de commissie het verhalende deel van de producties niet altijd even sterk. In ‘Gandhi’ bijvoorbeeld vond zij het inhoudelijke verhaal over gescheiden ouders niet genoeg uitgediept. De commissie ziet in de voorstellingen van jonge makers die door het gezelschap zijn binnengehaald, zoals ‘Flat’ van Jansen en De Boer, meer gelaagdheid dan in de reguliere producties. Zij ziet hierin een zekere artistieke ontwikkeling waarover zij positief is.
De commissie is gematigd positief over de oorspronkelijkheid. De signatuur van Theater Gnaffel wordt in belangrijke mate bepaald door een vorm van poppenspel waarbij de pop de acteur is. Dit is een klassieke opvatting van poppenspel, die de rode draad vormt in de voorstellingen van het gezelschap. Hoewel de commissie daarin ook zeker kwaliteit ziet, mist de commissie verbeeldingskracht in de producties. Zij vindt dat de voorstellingen dicht bij de realiteit blijven en signaleert dat Theater Gnaffel in het beeldende element is gestagneerd. Ook is de commissie kritisch over de pogingen van het gezelschap om nieuwe thema’s aan te snijden in het werk. Zij vond bijvoorbeeld dat ‘Ghandi’ te weinig blijk gaf van een eigen kijk op het onderwerp, waardoor zij de voorstelling minder oorspronkelijk vond.
De commissie is positief over de zeggingskracht van Theater Gnaffel. die zij terugziet in het zeer vakkundige gebruik van poppen als medium. Zij constateert dat de producties aansluiting vinden bij de verbeeldingswereld van de jonge doelgroep. Toch plaatst zij hier een kanttekening bij omdat zij de voorstellingen over het algemeen weinig verrassend of prikkelend vindt.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
Op basis van de plannen voor de periode 2021-2024 constateert de commissie dat Theater Gnaffel in grote lijnen voortbouwt op de activiteiten die het gezelschap in de afgelopen periode heeft gerealiseerd. Zo wil Theater Gnaffel ook de komende periode verhalen vertellen over bijzondere kinderen en volwassenen, waarbij poppen de beeldtaal vormen.
De commissie leest in het plan dat Elout Hol zijn kennis en kunde als poppenmaker en -speler wil overdragen op een nieuwe generatie. Het streven van Theater Gnaffel om jonge en nieuwe theatermakers en spelers bij alle voorstellingen te betrekken, vindt de commissie op zichzelf positief. De uitwerking van deze plannen vindt de commissie echter summier toegelicht. Zo constateert zij dat Mark Haayema, naast het spelen bij Theater Gnaffel, meer bij de producties zal worden betrokken als schrijver en regisseur. In het plan wordt volgens de commissie zijn ervaring als regisseur nergens benoemd. Daarnaast stelt de commissie vast dat Rob Vriens een groot deel van de voorstellingen zal regisseren. Ook hierbij mist zij een motivatie voor deze keuze.
De commissie is kritisch over de oorspronkelijkheid van de komende producties. Dat Elout Hol de poppen zelf maakt en gebruikt in de voorstellingen, draagt volgens haar bij aan de artistieke signatuur van Theater Gnaffel. Het plan beschrijft evenwel niet wie de vormgeving van de poppen voortaan op zich neemt. Ook is niet duidelijk hoe de verhouding zal zijn tussen acteurs en poppen. Daarnaast constateert de commissie dat Theater Gnaffel voor kinderen in het voortgezet onderwijs voorstellingen zonder poppen gaat maken, omdat poppentheater volgens het gezelschap niet werkt voor kinderen boven de twaalf jaar. De commissie mist een heldere onderbouwing van deze conclusie. Bovendien wordt in het plan niet toegelicht hoe de voorstellingen er zonder poppen uit zullen zien. Hierdoor krijgt de commissie geen zicht op de manier waarop de eigen signatuur van Theater Gnaffel terug te zien is in deze producties. Verder ziet de commissie weinig samenhang tussen de gekozen thema’s en ontbreekt een overtuigende artistieke visie op de thematiek.
In de gekozen thema’s ziet de commissie potentie om een jong publiek aan te spreken Zij leest heldere beschrijvingen van de verhaallijnen voor de producties in het plan. Een beschrijving van de manier waarop deze vervolgens op theatrale wijze worden vertaald, ontbreekt echter in de aanvraag. De omschrijvingen van de producties wekken de indruk dat de verhaallijnen zeer strak zijn opgezet, waardoor er nauwelijks ruimte is voor eigen verbeelding bij het jonge publiek. Op basis hiervan is de commissie niet overtuigd van de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Op basis van de plannen constateert de commissie dat Theater Gnaffel zich in de komende periode hoofdzakelijk met poppentheater voor een jong publiek bezighoudt. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod gemiddeld is. Verder stelt de commissie vast dat het aantal aanbieders van dit type aanbod gemiddeld is. Zij is van mening dat er daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Theater Gnaffel relatief veel schoolvoorstellingen speelt, waarmee een groot aantal scholieren wordt bereikt. Verder stelt zij vast dat Theater Gnaffel de bezoekersaantallen wil handhaven. Het feit dat het publiek in de afgelopen jaren redelijk constant van omvang en samenstelling is geweest, en dat ook in de marketingstrategie de bestaande aanpak wordt voortgezet, biedt de commissie het vertrouwen dat de genoemde publiekscijfers voor wat betreft schoolvoorstellingen zullen worden behaald. In dit verband biedt de samenwerking met impresariaten STIP en Uit de Kunst haar vertrouwen.
De commissie vindt de visie van Theater Gnaffel op de publieksbenadering voor de vrije voorstellingen echter mager. De marketingactiviteiten die in het plan omschreven worden, lijken vooral gericht op het jonge publiek uit primair onderwijs. Tevens mist de commissie een reflectie op het voor Theater Gnaffel relatief nieuwe aanbod van theater zonder poppen en op het beoogde publiek daarvoor. Hoewel in het plan een aantal interessante publiciteitsacties wordt beschreven, zoals een denktank van jongeren, is de commissie er niet van overtuigd dat de aanvrager hiermee de beoogde publieksverbreding zal realiseren of zich sterk zal weten te profileren ten opzichte van het overige aanbod van jongerentheater. Verder had de commissie in de aanvraag een reflectie willen zien op de precieze samenstelling van het publiek of de verwachte verschillen tussen de toeschouwers voor de kinder- en jongerenproducties. Theater Gnaffel laat in zijn aanvraag ook niet zien dat het actief stappen onderneemt om publieksdiversificatie te bereiken.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als neutraal.
Zij is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat de thema’s in het werk van Theater Gnaffel zich niet onderscheiden van het overige aanbod binnen de podiumkunsten.
Ook vindt de commissie dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm. Op basis van de plannen ziet zij niet dat de voorstellingen op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
De commissie constateert op basis van het plan dat Theater Gnaffel ook de komende periode jonge makers zal coachen en ondersteunen. Op basis van het plan krijgt zij echter te weinig zicht op wie deze jonge makers zijn. Ook een beschrijving van de coachingstrajecten ontbreekt. Om die reden is er volgens de commissie geen sprake van een bijzondere betekenis op effect.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.