Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Bellevue Lunchtheater is de schrijfwerkplaats van Theater Bellevue in Amsterdam. De missie van het artistieke team, waarin Frank Noorland en Tom Helmer werkzaam zijn, is om onder hun begeleiding jong schrijftalent de kans te bieden om Nederlandse toneelteksten te ontwikkelen en deze via een opvoering te toetsen aan het oordeel van pers en publiek. Actuele, maatschappelijke thema’s en de persoonlijke noodzaak van een schrijver om een verhaal te vertellen zijn de belangrijkste inhoudelijke criteria voor de lunchproducties. De producties zijn primair bij Theater Bellevue te zien en hebben soms een landelijke tournee.
De commissie is gematigd positief over het vakmanschap van Bellevue Lunchtheater. Ze heeft waardering voor de deskundigheid waarmee de organisatie het selectieproces uitvoert waar de veelal jonge schrijvers doorheen moeten. De commissie vindt de teksten die voortkomen uit het schrijfproces kwalitatief en inhoudelijk op niveau. Onder het vakmanschap van Bellevue Lunchtheater verstaat de commissie ook de koppeling van schrijver aan regisseur. Die koppeling is niet altijd optimaal. Als voorbeeld noemt ze ‘Kaap Furie’, waarin de regie en de inhoud van het stuk elkaar onvoldoende ondersteunden.
De commissie plaatst een kanttekening bij de oorspronkelijkheid van de producties in Bellevue Lunchtheater. Bellevue Lunchtheater is in haar ogen nog steeds een voortrekker als het gaat om het ontwikkelen en presenteren van Nederlands toneelrepertoire. De centrale rol die de schrijvers wordt toebedeeld, vormt daarin een belangrijk uitgangspunt. In dit format, dat draait om de regie van nieuwe toneelteksten die binnen een uur gespeeld moeten kunnen worden, is geen sprake van een overkoepelende artistieke signatuur. De commissie merkt op dat de regie vooral dienstbaar is aan de tekst, en ziet weinig onderlinge verbanden tussen de producties als het gaat om thematiek of regie. Ook vindt ze dat de producties nergens uitdagend of uitzonderlijk worden.
De commissie vindt de zeggingskracht van de lunchvoorstellingen wisselend en vaak afhankelijk van de tekst. De commissie constateert dat in ‘Als vrouwen vrienden zijn’ bijvoorbeeld zowel de tekst van Hannah van Wieringen als het spel van de actrices het publiek wist mee te slepen in de bespiegelingen op het leven van de personages. Aan de andere kant vond zij ‘De Verschrikkelijke Wittgenstein’ minder geslaagd, omdat daar in de vorm van een thriller grote vragen over moraal beantwoord worden binnen het uur dat de voorstelling in het lunchtheaterformat mag duren.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
Zij constateert dat het beleid van Bellevue Lunchtheater voor de komende periode geloofwaardig voortbouwt op dat van de afgelopen jaren. De commissie is van mening dat de aanvraag een helder beeld presenteert van de doelstellingen en de wijze waarop die worden gerealiseerd. Zij stelt daarbij vast dat Bellevue Lunchtheater zijn missie heeft aangescherpt en zich duidelijk positioneert als huis van en voor toneelschrijvers, waarbij de toneelschrijver centraal staat. De commissie waardeert het ook dat de functie van Bellevue Lunchtheater als toneelschrijfhuis niet alleen gestalte krijgt door de productie van voorstellingen, maar ook door begeleiding van toneelschrijvers in de vorm van workshops en schrijftafels. De commissie is positief over het voornemen om deze functie van Bellevue Lunchtheater als Toneelschrijfhuis verder te integreren in Theater Bellevue als geheel.
De aanvraag geeft in dit kader een goed inzicht in de wijze waarop Bellevue Lunchtheater samenwerkt met schrijvers en regisseurs. Zo vindt de commissie het positief dat beginnende auteurs aan ervaren regisseurs worden gekoppeld. De manier waarop deze koppeling plaatsvindt en de begeleiding die de auteurs daarbij van het gezelschap ondervinden, getuigen volgens de commissie van vakmanschap. Ook vindt zij de ‘critical response’ en ‘peer review’ in dat verband waardevolle elementen van het traject en passend bij de ambitie om een ontwikkelingsplek te zijn. De commissie is positief over de plannen voor de komende periode, die helder zijn omschreven. Zij is bovendien te spreken over het feit dat het theater een breed en divers palet aan schrijvers aan zich heeft weten te binden. De commissie vindt dat dit bijdraagt aan de oorspronkelijkheid van de producties. Zij is ook van mening dat Bellevue Lunchtheater zich hierin in positieve zin heeft ontwikkeld.
De aanvraag presenteert verschillende nieuwsgierig makende projecten, bijvoorbeeld de geplande voorstellingen van veelbelovende toneelschrijvers als Nina Polak en Sun Li. Ook de aangekondigde voorstellingen ‘Geld voor goud’ van Yücel Kopal en ‘Apocalyps’ van Vera Morina en Abdel Daoudi noemt de commissie aansprekend.
De commissie staat verder positief tegenover het initiatief om naast de lunchvoorstellingen ook om 17.30 uur te programmeren en zo een ander publiek te werven. Daardoor ontstaat er volgens de commissie ook ruimte voor een ander type theatertekst. Zij ziet hier een potentieel interessante verrijking van de artistieke werkpraktijk van Bellevue Lunchtheater. Op basis hiervan en van de samenwerkingspartners die de aanvraag presenteert heeft de commissie vertrouwen in de zeggingskracht van de voorstellingen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Bellevue Lunchtheater in de komende periode verdergaat met het maken van teksttheater aan de hand van maatschappelijke thema’s. Zij stelt vast dat er in Nederland veel aanbieders zijn van dit type aanbod, en dat het potentiële publiek hiervoor eveneens omvangrijk is. Daarmee is volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt dat Bellevue Lunchtheater met werk van jonge toneelschrijvers een duidelijke positie inneemt in het veld en hiermee een relatief groot publiek heeft weten te bereiken. Zij stelt vast dat Bellevue Lunchtheater voor de komende periode publieksgroei nastreeft, maar dat de aanvraag daarover geen concrete cijfers vermeldt.
De commissie vindt de publieksstrategie voor de komende periode in de aanvraag redelijk concreet beschreven, maar zij vindt de acties tamelijk algemeen en generiek. De aanvraag bevat een beschrijving van het Amsterdamse kernpubliek, maar er worden geen verdere publieksgroepen onderscheiden. Online marketing, contextprogrammering, content creatie en publiciteit worden in de aanvraag gepresenteerd als een geïntegreerde marketingmix.
De commissie is er op basis hiervan niet van overtuigd dat Lunchtheater Bellevue een aanzienlijke publieksgroei zal weten te realiseren.
De commissie is wel positief over de beoogde publieksverbreding en -diversificatie. Zo vindt zij bijvoorbeeld dat de geplande samenwerking met ROSE stories voldoende vertrouwen wekt. De local outreach-marketing van ROSE stories kan hier in haar ogen aan bijdragen. Daarbij worden ambassadeurs geworven met veel contacten binnen een gemeenschap die zich aangesproken kan voelen door een voorstelling. Zoals gezegd is de commissie ook positief over het streven om een ander, jonger publiek te werven door voorstellingen om 17.30 uur te programmeren.
De commissie heeft op basis hiervan vertrouwen dat Lunchtheater Bellevue een breder en diverser publiek zal kunnen trekken.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als goed.
De commissie vindt dat er sprake is van betekenis op effect. De commissie meent dat Bellevue Lunchtheater als toneelschrijfhuis voor theaterauteurs een belangrijke plaats inneemt in de podiumkunstpraktijk. Daarbij heeft de commissie vooral waardering voor de centrale rol van de auteur die gelegenheid krijgt te schrijven en te presenteren. De commissie is van mening dat een dergelijke presentatie- en ontwikkelingsplek, die ook nog eens veel aandacht besteedt aan jong talent, van grote waarde is. Daarnaast is de commissie positief over de rol van Bellevue Lunchtheater als kenniscentrum voor theatertekst(auteurs). Om die reden vindt de commissie dat de activiteiten van Bellevue Lunchtheater een aanzienlijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de discipline.
De commissie is verder positief over de plaats die Bellevue Lunchtheater biedt aan verhalen van jonge en cultureel diverse theatermakers. Daarmee biedt Bellevue Lunchtheater een podium aan verhalen die nog weinig te horen zijn op de Nederlandse podia. Om die reden is zij van mening dat er sprake is van betekenis op inhoud.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.