Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting TENT Circustheater Producties is een productiehuis op het gebied van circus. Sinds de oprichting in 2010 zet het zich in voor de ontwikkeling van het hedendaagse circus in Nederland, door makers in verschillende fasen van hun ontwikkeling te ondersteunen. TENT opereert als collectief en wordt gerund door Cahit Metin, Hanneke Meijers en Rosa Boon. De voorstellingen die TENT produceert zijn te zien in kleine en middelgrote zalen, en op locatie.
De commissie vindt het technisch vakmanschap van TENT op het gebied van acrobatiek heel hoog. De commissie realiseert zich dat er in het circustheater op een andere manier een spanningsboog wordt gemaakt dan in het reguliere theater. Zij constateert dat TENT bezig is de vertaalslag van een opeenvolging van circusacts naar circustheater te maken en zo een nieuwe vorm uit te vinden. Dat doet TENT volgens de commissie met verve. Ze ziet dit terug in de ontwikkeling van de verhaallijn, de dramaturgie en de opbouw van de spanningsboog in de voorstelling.
De commissie vindt dat de voorstellingen van TENT veel oorspronkelijke elementen bevatten. Ze noemt daarbij als voorbeeld het bijzondere publieksperspectief in ‘PIT’, waarbij de spelers en het publiek in een decor opgesloten zitten en min of meer gedwongen worden zich tot elkaar te verhouden. Binnen het vakgebied van circus is TENT op oorspronkelijke wijze op zoek naar nieuwe vormen van narratieven en verricht daarin interessant pionierswerk. De commissie noemt de mix van disciplines en cross-overs waarmee TENT in de voorstellingen experimenteert, verfrissend. Dat geldt volgens haar ook voor de keuze voor bijzondere locaties.
De commissie plaatst een kanttekening bij de zeggingskracht van de voorstellingen. Ze constateert dat het vakpubliek en de doorgewinterde liefhebbers van nieuw circus en circustheater door de voorstellingen geprikkeld worden, doordat zij met nieuwe concepten worden geconfronteerd. Omdat het gezelschap nog in ontwikkeling is, leiden niet alle experimenten tot volwaardige producties die een breder publiek van begin tot eind weten te boeien. De voorstelling ‘Barstool Bound’, die plaatsvond in een kroeg, bijvoorbeeld wist volgens de commissie onvoldoende de aandacht van het publiek vast te houden.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een logische voortzetting van de activiteiten die TENT in de afgelopen jaren heeft gerealiseerd. In de aanvraag wordt helder gereflecteerd op de afgelopen jaren, op de werkwijze van TENT en op de organisatievorm. De commissie vindt dat TENT voor de komende periode een duidelijke missie schetst, namelijk het circusvak verder ontwikkelen tot volwaardige podiumkunst. Zij vindt deze ambitie overtuigend onderbouwd en leest in het plan een doordachte structuur om de diverse ontwikkelingstrajecten vorm te geven, inclusief relevante partners en presentatiemogelijkheden. Verder beschouwt de commissie de drie kernleden van TENT als vakkundige begeleiders.
De commissie is positief over het voornemen om de grenzen tussen circus en andere disciplines verder te slechten. Dit kan volgens haar de oorspronkelijkheid van de producties vergroten. Hiertoe faciliteert en initieert het productiehuis ontmoetingen tussen de makers onderling, met andere kunstenaars en met het publiek. Hoewel de commissie dit in potentie een verwachtingsvolle werkwijze vindt om de makers te inspireren, had zij het graag nader concreet uitgewerkt gezien in de plannen, met namen en beoogde kruisbestuivingen.
De commissie plaatst daarnaast flinke punten van kritiek bij de summiere uitwerking van het plan voor wat betreft de makers met wie TENT wil werken. De keuzes zijn niet toegelicht en het is in de meeste gevallen onduidelijk wat de makers in de betreffende trajecten gaan onderzoeken of maken, waar de voorstellingen over gaan of met welke andere disciplines zij aan de slag gaan. Alleen het werk van maker Monki is enigszins toegelicht. Door dit gebrek aan inhoudelijke uitwerking spreken de plannen weinig tot de verbeelding. De commissie kan zich daarom geen beeld vormen van de verwachte zeggingskracht. Ook over de inhoudelijke begeleiding ontbreekt cruciale informatie. Volgens het plan zal het team worden uitgebreid, maar met wie is nog niet bekend. Zeker op het inhoudelijk vlak en de dramaturgie mist zij daarom een overtuigende basis voor ontwikkeling. In combinatie met de aanzienlijke groei die TENT ambieert (verdubbeling van het aantal makerstrajecten) biedt dit de commissie onvoldoende vertrouwen in de artistieke kwaliteit van de activiteiten.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat TENT in de komende periode verdergaat met het ontwikkelen van hedendaags circus. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat TENT in de afgelopen jaren een bescheiden, maar voor dit type aanbod en gezien de ontwikkelingsfase van het genre passend publieksbereik heeft gerealiseerd. Voor de komende periode ambieert TENT een aanzienlijke toename van het totale publieksbereik, meer dan een verdubbeling. De commissie is positief over het streven om meer publiek te genereren voor nieuw circustheater, maar vindt de uitwerking in het plan niet erg overtuigend. Hoewel zij de toename van het aantal speelbeurten in principe wel aannemelijk acht met de genoemde presentatie- en coproductiepartners, vindt zij de aanpak voor publieksbenadering die daarbij hoort mager uitgewerkt. Het is duidelijk dat TENT dit nog grotendeels moet opzetten, ook getuige het publieksonderzoek dat nog moet plaatsvinden en de summier uitgewerkte marketingstrategie. Er worden wel doelgroepen genoemd, maar niet gekoppeld aan een strategie om deze te benaderen. De samenwerking met campagnebureau BKB wekt enig vertrouwen in een professionele opzet, maar wat dit bureau precies gaat doen is onduidelijk. Ook de educatietrajecten moeten nog ontwikkeld worden om schoolleerlingen tot bezoekers te kunnen gaan rekenen. Tot slot mist de commissie een overtuigende strategie om het beoogde publiek met een cultureel diverse achtergrond te bereiken. Op grond van het op dit gebied rudimentaire plan verwacht de commissie dat TENT het huidige publieksbereik zal weten te continueren, maar heeft zij er beperkt vertrouwen in dat er sprake zal zijn van een publiekstoename en -verbreding.
De commissie beoordeelt de betekenis van de activiteiten voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
De commissie is van mening dat sprake is van betekenis op het gebied van vorm. TENT ontwikkelt nieuwe cross-overvormen van circus en andere disciplines van podiumkunst.
De activiteiten van TENT hebben naar de mening van de commissie een bijzondere betekenis op effect. Enerzijds speelt TENT met zijn activiteiten een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het nieuwe circus in Nederland. Daarnaast is het productiehuis de enige plek in Nederland waar jonge makers zich op dit gebied kunnen ontwikkelen.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op het gebied van inhoud, omdat het werk van TENT geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.