Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Tafel van Vijf, onder artistieke leiding van Herman van Baar, maakt muziektheater voor jongeren en scholieren van het middelbaar onderwijs. Het gezelschap maakt hedendaags muziektheater over actuele thema’s die worden gerelateerd aan parallelle verhalen uit de geschiedenis. Door onder meer ook museumbezoek te integreren verbindt Tafel van Vijf muziek en theater aan geschiedenis en erfgoed. De voorstellingen van Tafel van Vijf spelen doorgaans in theaters door heel Nederland.
De commissie is positief over het vakmanschap van Tafel van Vijf. Zij kent artistiek leider Herman van Baar als een bevlogen theatermaker, die zijn publiek serieus neemt en grote thema’s durft aan te snijden. Hij weet zich te omringen met een ervaren team van uitstekende regisseurs, schrijvers, componisten en vormgevers. Ook de betrokken musici en acteurs beschikken volgens de commissie over een groot vakmanschap, en het uitvoeringsniveau van de voorstellingen is doorgaans hoog.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van het werk van Tafel van Vijf. Zij vindt dat het gezelschap er in de afgelopen periode goed in is geslaagd om de ingeslagen koers, waarbij het gezelschap zich is gaan richten op jongeren, vorm te geven. De keuze om de verbinding tussen historische onderwerpen en actuele maatschappelijke thema’s in het werk centraal te stellen, vindt de commissie oorspronkelijk. Er is volgens haar sprake van een heldere eigen signatuur, waarbij er nauwgezet gezocht wordt naar een interessante integratie van muziek en tekst. Deze signatuur kwam volgens haar goed tot uiting in ‘De vergeten zoon van Willem van Oranje’. In deze rockopera waren de vertelling en het concert optimaal vervlochten en ondersteunden zij op overtuigende wijze het verhaal over godsdienstig fanatisme.
De commissie is van oordeel dat de voorstellingen van een grote zeggingskracht getuigen. De makers weten met de prikkelende thematiek, soms in combinatie met een intieme publieksopstelling, zoals in de productie ‘King Bi’, het jeugdige publiek te raken en uit te dagen. Mede door de vaak inventieve vormgeving en kostuums heeft Tafel van Vijf een aansprekende vorm gevonden voor het beoogde publiek. Een kanttekening plaatst de commissie bij de spanningsboog die niet altijd optimaal was; hierdoor was bijvoorbeeld de productie ‘Rembrandt’ in dynamisch opzicht enigszins vlak, waardoor de voorstelling aan zeggingskracht inboette.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
Zoals zij hierboven constateerde is zij overtuigd van het vakmanschap van artistiek leider Herman van Baar, die ook voor de komende periode interessante en uitstekende partners aan zich weet te binden, zoals regisseur Nina Spijkers, tekstschrijver en acteur Bo Tarenskeen en componist en muzikant Selim Dogru. De keuze voor de artistieke samenwerkingspartners en de musea wordt stevig onderbouwd en komt weloverwogen over. Ook de beoogde uitvoerenden noemt de commissie passend bij de projecten en zij heeft de verwachting dat het uitvoeringsniveau hoog zal zijn.
De commissie leest een bevlogen aanvraag en vindt de uitgangspunten voor de komende periode zeer oorspronkelijk. Zij ziet de herkenbare, eigen signatuur van Tafel van Vijf duidelijk terug in de plannen, die organisch voortbouwen op de vier jaar geleden ingezette koers. Het overkoepelende thema van de (bi)culturele identiteit noemt zij actueel en belangwekkend, en goed aansluiten bij de belevingswereld van de beoogde doelgroep van jongeren van veertien jaar en ouder. Daarbij is er sprake van spannende invalshoeken van waaruit de thematiek benaderd wordt, zoals in ‘Mother’s White’ waarbij zowel het perspectief van de moeder als van het kind wordt getoond, maar met verschillende theatrale middelen. Ook het geïntegreerde museumbezoek, zoals bij de productie ‘Soekarno’ aan het Rijksmuseum, vindt de commissie een relevant en onderscheidend onderdeel van het werk van het gezelschap.
De commissie vindt de producties concreet uitgewerkt en de artistieke keuzes weldoordacht. Zo worden de algemene werkwijze, de dramaturgie, de muzikale uitgangspunten en de vormgeving overtuigend toegelicht. De commissie ziet daarnaast de artistieke ontwikkeling van Tafel van Vijf terug in de ambitie om de combinatie van muziek, tekst en beweging verder te verfijnen en een voorstelling te maken in de vorm van een videogame, met live-inbreng door het publiek. De commissie noemt ook de interactieve voorstelling ‘De Nederlandse Cocaïnefabriek’ als goed voorbeeld waarmee de makers het veelal digitaalgeoriënteerde publiek willen boeien. Zij is bovendien positief over de wijze waarop Tafel van Vijf reflecteert op eerder gemaakte producties. De conclusies die de makers hieruit trekken, worden vertaald in heldere leerpunten, hetgeen naar de verwachting van de commissie de zeggingskracht van de nieuwe producties zal vergroten.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zeer goed.
Tafel van Vijf maakt hedendaags muziektheater over actuele thema’s en richt zich daarmee op jongeren in de middelbareschoolleeftijd. In het werk wordt gerefereerd aan historische gebeurtenissen en in verband daarmee is museumbezoek een inherent onderdeel van de producties. De commissie kwalificeert dit aanbod als muziektheater voor jongeren. Zij stelt vast dat het potentiële publiek hiervoor gemiddeld is en dat het aantal aanbieders dat soortgelijk werk maakt, beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert Tafel van Vijf er in de afgelopen jaren overtuigend in is geslaagd om zijn netwerk van middelbare scholen uit te breiden en het aantal bezoekers gestaag te doen groeien. Zij kan zich goed vinden in de aandacht die het gezelschap besteedt aan de binding met scholen en onderschrijft dat het contact met docenten cruciaal is voor een geslaagde publieksbenadering. Uit de aanvraag blijkt verder dat Tafel van Vijf veel inspanningen levert om de band met jongeren te waarborgen; zo worden leerlingen en docenten als ‘aandeelhouders’ uitgenodigd en krijgen zij zelfs invloed op het script. Ook de uitgebreide educatieve trajecten dragen volgens de commissie bij aan de impact van de voorstellingen op het jongerenpubliek. Daarnaast heeft de commissie de verwachting dat de samenwerking met de diverse partners en locaties zal bijdragen aan het bestendigen en mogelijk vergroten van het publieksbereik, ook in andere delen van het land.
De commissie stelt vast dat Tafel van Vijf een breed en cultureel divers publiek weet te bereiken, omdat het gezelschap op vrijwel alle typen middelbare scholen speelt, vooral in de Randstad. Mede vanwege onderwerpen die het gezelschap in de komende periode gaat aansnijden, heeft de commissie het vertrouwen dat het gezelschap de diversiteit van zijn publiek zal weten te bestendigen. Daarnaast ziet zij in de toegankelijke locatievoorstellingen de potentie om het bestaande publiek te verbreden, zeker gezien de betrokkenheid van het ervaren Bureau Lommerde & Tonen.
De commissie beoordeelt de betekenis van de activiteiten voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als voldoende.
Zij is van mening dat de activiteiten van Tafel van Vijf betekenis hebben op het gebied van inhoud. In de komende periode vormen identiteit en culturele diversiteit de centrale thema’s in de voorstellingen. Met deze thematiek vertelt het gezelschap verhalen die volgens de commissie nog niet regelmatig te horen zijn op de Nederlandse podia.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Tot slot is er in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van Tafel van Vijf geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.