Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
Stichting Room with a View/Dries Verhoeven maakt beeldend theater vanuit een kritische blik op onze westerse wereld. Dries Verhoeven doet interventies in het publieke domein, maakt theatrale installaties en interactieve beelden die toeschouwers een ongemakkelijke confrontatie bieden met actuele thema’s. Het werk is deels ontleend aan het theater en deels aan de beeldende kunst. Het werk van Dries Verhoeven is in Nederland en het buitenland te zien.
De commissie oordeelt dat Dries Verhoeven al jaren met groot vakmanschap bijzonder werk maakt. De producties ‘Phobiarama’ en ‘Guilty Landscapes’ zijn daar goede voorbeelden van. De maker weet met groot vakmanschap werk te maken dat aan het denken zet. Daarmee manifesteert hij zich als een oorspronkelijk denker, die zijn ideeën met grote precisie weet vorm te geven. De commissie constateert dat Dries Verhoeven zijn vakmanschap verder blijft ontwikkelen, zoals in ‘Happiness’, waarin het gebruik van robotica een wezenlijk onderdeel van de voorstelling is.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van het werk van Dries Verhoeven. De signatuur van Dries Verhoeven kenmerkt zich door een maatschappijkritische en beeldende uitvergroting van actuele thema’s die hij midden in de samenleving plaatst. De commissie vindt dat de wijze waarop hij de vormgeving inzet om tot actuele vraagstukken te komen, die artistieke signatuur versterkt. In ‘Phobiarama’ bijvoorbeeld rijdt de toeschouwer in een botsauto door een geluidsdecor, met onder meer teksten van politici die inspelen op onderbuikgevoelens.
De zeggingskracht van het werk van Dries Verhoeven is groot. Hij slaagt er keer op keer in een ervaring te creëren die het publiek overrompelt. Dries Verhoeven vraagt volgens de commissie bij sommige projecten een grote inspanning van de toeschouwer. In ‘Sic transit gloria mundi’, over de gevallen machtsorde van het Westen verbeeld door een omvergetrokken standbeeld, moest de kijker veel moeite doen om te begrijpen waar het project over ging. Daarmee sloot hij een deel van het publiek op een bepaalde manier uit, maar dat deed volgens de commissie geen afbreuk aan de zeggingskracht van het project.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen voor de commissie een interessante voortzetting van het werk dat Dries Verhoeven in de afgelopen jaren heeft laten zien. De aanvraag bevat een heldere reflectie op zijn huidige werkpraktijk en schetst voor de komende periode interessante nieuwe projecten met de kenmerkende artistieke signatuur van de maker.
De projecten die Dries Verhoeven in 2021-2024 wil realiseren getuigen opnieuw van een oorspronkelijke, maatschappijkritische kijk op de wereld, vertaald naar interventies in het publieke domein, theatrale installaties en interactieve beelden die toeschouwers een ongemakkelijke confrontatie bieden met actuele thema’s. Ze zijn onderzoeksmatig van aard en bevatten actuele, verontrustende onderwerpen, zoals de Afrikaanse exodus, mondiale arbeidsverhoudingen en het dumpen van elektronisch afval in Ghana. De artistieke visie is helder: Dries Verhoeven wil in 2021-2024 verder onderzoek doen naar onze verhouding tot “het vreemde”, tot onbekende andere mensen, technologische ontwikkelingen en denkbeelden die de status quo uitdagen. De commissie ziet deze visie uitgewerkt in aansprekende projecten, zoals het tweeluik ‘We komen eraan!’ en ‘Love you long time’. De concepten zijn nog beperkt concreet omdat inhoud en vorm samen met de betrokkenen tot stand komen. Maar de onderbouwing van de projecten en de beschreven vormideeën zijn naar de mening van de commissie erg prikkelend en wekken, in combinatie met het grote vakmanschap van Verhoeven om schurende perspectieven te bieden op ingewikkelde thema’s, vertrouwen in zeer aansprekende nieuwe producties.
De commissie verwacht grote zeggingskracht voor het publiek, door de relevante onderwerpen en de unieke vormen, maar vooral vanwege de werkelijke verbinding die Verhoeven in sommige projecten lijkt te leggen tussen de toeschouwer en de ‘geportretteerde’ ander, tussen het westerse publiek en culturen ver weg. De zeggingskracht ligt dan in de confrontatie die de bezoeker heeft met zijn of haar eigen (schuld)gevoelens bij het gepresenteerde.
De commissie is van mening dat Dries Verhoeven met de nieuwe plannen gestaag verder bouwt aan een indrukwekkend oeuvre waarin hij steeds nieuwe vormen onderzoekt om het publiek andere perspectieven op diens wereldbeeld te bieden.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat Dries Verhoeven in de komende periode verdergaat met het maken van producties op het snijvlak van theater en beeldende kunst, met gebruikmaking van performers, internettechnologie en andere niet-traditionele vormen. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod relatief gering is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt het positief dat Dries Verhoeven de afgelopen periode aanzienlijk aantal bezoekers per jaar heeft bereikt voor dit type aanbod. Ook voor de komende periode heeft de commissie het vertrouwen dat zij dit bereik in elk geval zullen weten te handhaven. Zo constateert zij dat het werk van Dries Verhoeven wordt geprogrammeerd op verschillende theaterfestivals in binnen- en buitenland. De commissie constateert dat Dries Verhoeven inmiddels ook met een aantal beeldendekunstinstellingen samenwerkt, wat het publieksbereik kan verbreden met nieuwe doelgroepen. Zij plaatst wel de kanttekening dat ook hiermee slechts een relatief bescheiden publiek van kunstkenners en liefhebbers van experimenteel theater wordt bereikt.
De commissie plaatst eveneens kanttekeningen bij de publieksbenadering, die zij beperkt vindt uitgewerkt in de aanvraag. Hoewel er drie bij het werk passende publieksgroepen worden onderscheiden met daarbij een aantal voorbeelden van publiekswervingsacties, mist de commissie een overkoepelende strategie die inzichtelijk maakt hoe het beoogde publiek voor de geplande projecten in 2021-2024 bereikt zal worden. Ook wat betreft het bereiken van nieuw publiek overtuigt het plan de commissie niet. Zo wordt slechts genoemd dat de samenwerking met We are Public wordt ingezet om Nederlanders met een Afrikaanse achtergrond te bereiken. Dit wordt niet nader toegelicht en wekt daarom weinig vertrouwen.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als zeer goed.
De commissie noemt het werk van Dries Verhoeven van betekenis op het gebied van vorm. Verhoeven verricht naar haar mening voortdurend grensoverschrijdend pionierswerk op het snijvlak van podiumkunst en beeldende kunst. Ook vindt de commissie het bijzonder dat hij hierbij in toenemende mate gebruikmaakt van technologisch vernieuwende media, zoals robotica en internettechnologie. De plannen voor 2021-2024 getuigen van voortgaand onderzoek naar crossmediale vormen.
De commissie vindt dat er eveneens sprake is van betekenis op effect omdat zijn werk bijdraagt aan de ontwikkeling van het genre beeldend (locatie)theater. Dries Verhoeven is een voorbeeld voor veel andere beeldend theatermakers. Daarnaast draagt zijn werk bij aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten. Zijn producties zijn regelmatig te zien op internationale festivals, zoals op Lift Festival London, Next Festival Kortrijk en KIT Kopenhagen.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis van het werk op het gebied van inhoud. Er is namelijk veel theateraanbod in Nederland waarbij maatschappelijke thema’s worden aangesneden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.