Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Zij kent Stichting Ensemble Klang als een collectief dat hedendaags gecomponeerde muziek brengt met een repertoire dat vaak speciaal voor de verschillende ensembles is geschreven. Ensemble Klang is opgericht in 2003 en bestaat uit een vaste kern van zes musici. Dit ensemble staat onder artistieke leiding van gitarist Pete Harden. Naast de elektroakoestische concerten in de vaste bezetting zijn er concerten met Neo-fanfare 9x13, een groep van zeven blazers en twee slagwerkers. Hiermee wordt op een toegankelijke manier nieuwe muziek gepresenteerd op uiteenlopende festivals. De concerten van Stichting Ensemble Klang spelen in het circuit van kleine en middelgrote concertzalen en festivals in Nederland.
De commissie vindt het vakmanschap dat tijdens de concerten naar voren komt, groot. Hierin laat het Ensemble Klang uiterst hecht samenspel horen. Uit de vaak ritmisch zeer complexe composities laten de musici horen dat zij technisch goed op elkaar zijn ingespeeld. De commissie vindt dat het ensemble qua dynamiek uitersten opzoekt, en waardeert het dat Ensemble Klang hierin geen concessies doet om de muziek toegankelijker te maken. Het totaalgeluid blijft hierdoor rauw en ongepolijst.
Volgens de commissie creëert Ensemble Klang een geheel eigen klankwereld, die bestaat uit harde dissonanten, microtonaliteit en een sterke puls. De composities ontwikkelen zich langzaam in de tijd, en het ensemble weet moeiteloos zijn eigen stempel op elk nieuw werk te drukken. De commissie vindt dat de musici hun eigen artistieke signatuur goed naar voren brengen tijdens de concerten. Zo was de commissie bij de uitvoering van ‘The Burning’ onder de indruk van de bespeling van de geprepareerde elektrische gitaren. Zij vindt de producties dan ook getuigen van oorspronkelijkheid.
De commissie vindt dat er door het intense samenspel en de bijzondere klankrijkdom een hoge mate van zeggingskracht naar voren komt tijdens de concerten. Daarnaast vindt zij de samenwerkingen met bijvoorbeeld stille film een goed voorbeeld van hoe Ensemble Klang het publiek weet te beroeren. Zo werd in ‘Die Stadt ohne Juden’ het verhaal versterkt doordat de uitgevoerde muziek een emotionele laag toevoegde. De commissie plaatst een kanttekening bij de uitvoeringen van Neo-fanfare 9x13. Zij constateert dat het ensemble hiermee weliswaar een groter publiek weet te bereiken, maar vindt dat de zwakke theatrale uitvoering afbreuk doet aan de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het werk dat Stichting Ensemble Klang in de afgelopen jaren heeft laten zien. Wel verwacht zij op basis van de plannen en beoogde samenwerkingen dat Stichting Ensemble Klang zichzelf artistiek zal uitdagen.
De commissie merkt op dat zij de aanvraag enigszins onhelder vindt doordat ervoor gekozen is om aan te vragen voor drie verschillende initiatieven, die alle onder de Stichting Ensemble Klang vallen. Zij beschouwt Ensemble Klang (en KlangXL als grotere versie ervan) als de spil van de aanvraag. De commissie is van mening dat dit ensemble een uitgesproken eigen signatuur heeft. De commissie vindt echter dat door het opnemen in het plan van de ensembles Neo Fanfare 9x13 en Avenue Azure de artistieke signatuur aan focus inboet. De hoeveelheid beschreven activiteiten van de drie verschillende ensembles draagt niet bij aan de helderheid van het plan. De commissie mist in dit verband een overtuigende uitleg hoe de drie initiatieven op elkaar ingrijpen. Zij ziet slechts een beperkte artistieke en inhoudelijke overlap in de activiteiten van Ensemble Klang en de twee andere ensembles.
De commissie is in grote lijnen positief over de plannen, vooral die Ensemble Klang betreffen. Zij vindt deze nieuwsgierig makend. Wel merkt de commissie op dat zij de plannen niet allemaal even goed vindt uitgewerkt. Zo is haar bijvoorbeeld niet duidelijk hoe het jaarlijkse festival Musical Utopias vorm gaat krijgen. De commissie vindt het traject met de associate makers het meest aansprekende onderdeel van de aanvraag. Zij is enthousiast over de opdrachten die Ensemble Klang hierin wil verstrekken. Met de gekozen componisten zal het ensemble volgens haar zijn eigen, herkenbare Klangsound weten te handhaven. Zij verwacht dat dit traject concerten met een grote mate van zeggingskracht zal opleveren. Daarnaast is de commissie positief over de uiteenlopende samenwerkingen die Ensemble Klang wil aangaan. Wel merkt zij op dat zij de samenwerkingen mager gemotiveerd vindt. Niettemin verwacht de commissie dat de spannende samenwerkingen die op stapel staan, zoals met Bang on a Can of het Centre Chorégraphique National d’Orléans, de potentie hebben om te resulteren in voorstellingen met veel zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat Stichting Ensemble Klang zich toelegt op het verzorgen van concerten en voorstellingen waarin hedendaagse muziek centraal staat. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod klein is. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders van concerten met soortgelijk aanbod eveneens van geringe omvang is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat Stichting Ensemble Klang voor een hedendaagse muziekaanbieder een goed publieksbereik realiseert. Zij verwacht dat vooral Neo Fanfare 9x13 een relatief groot publiek bereikt voor hedendaagse muziek. Het ensemble treedt namelijk vooral op buiten de geijkte podia voor dit genre, zoals tijdens openluchtoptredens op festivals.
Volgens Stichting Ensemble Klang spreken de ensembles die onder de stichting vallen, mede door middel van een heldere branding verschillende soorten doelgroepen aan. De commissie had in dit verband meer uitleg willen lezen over hoe de branding hieraan bijdraagt. Zij vindt het onderscheid tussen de drie ensembles qua publieksambities en de wijze waarop deze gerealiseerd gaan worden weinig helder.
De commissie constateert dat Ensemble Klang publiek met een andere culturele achtergrond dan de Nederlandse in de komende periode wil aanspreken door het aangaan van samenwerkingen. Deze moeten bijvoorbeeld gestalte krijgen tijdens het door Ensemble Klang geïnitieerde festival Musical Utopias, waarbij het ensemble vanuit inhoudelijke thema’s ruimte wil maken voor culturele diversiteit. De commissie treft verder geen concrete uitwerking aan van deze ideeën, waardoor zij niet positief is over het realiseren van deze ambitie.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
Zij is van mening dat het aanbod dat Stichting Ensemble Klang brengt, inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia. Stichting Ensemble Klang richt zich vooral op repertoire waarin door componisten wordt gezocht naar een nieuwe inhoud. In deze muziek staat veelal de ontwikkeling van een nieuwe muzikale taal of expressie centraal doordat componisten gebruikmaken van nieuwe klanken of technologie. Hierdoor is de commissie van mening dat er sprake is van betekenis op inhoud.
Daarnaast is zij van mening dat er sprake is van betekenis op effect. Stichting Ensemble Klang voert een actief opdrachtenbeleid. De stichting heeft daarmee een duidelijke stimulerende werking op de ontwikkeling van de hedendaagse muziek.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op de vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.