Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
SoAP Maastricht is een productieplatform waaraan een aantal Nederlandse en Vlaamse makers is verbonden, die zich allen bezighouden met kunst in de openbare ruimte. Alle aangesloten kunstenaars werken op het grensvlak van theater en beeldende kunst en proberen vanuit die disciplines een relatie aan te gaan met die ruimte. Daarmee beogen ze het publiek met andere ogen naar de werkelijkheid te laten kijken. Het platform presenteert zich voornamelijk op festivals in binnen-, en buitenland.
De commissie is positief over het vakmanschap van SoAP. Zij constateert dat SoAP een aantal individueel sterke makers aan zich heeft verbonden, die onderzoek doen naar nieuwe vormen op het gebied van performance en beeldende kunst. De commissie herkent vakmanschap in de wijze waarop in de producties het perspectief van het publiek wordt gekaderd. De makers weten goed hoe je het gebruik van het publiek kunt inzetten, terwijl experimenten niet worden geschuwd.
De commissie vindt het werk van de makers van SoAP oorspronkelijk, omdat er bijna altijd buiten de black box wordt gewerkt. Elke performance is anders, omdat telkens gekeken wordt naar de fysieke omstandigheden die aangepast worden aan een nieuw publiek. Ook de wijze waarop in de projecten alledaagse situaties voor verwondering of een bijzondere beleving zorgen, door ze uit hun context te trekken en opnieuw te kaderen, draagt bij aan de artistieke signatuur van de SoAP-projecten. De commissie noemt hierbij als voorbeeld ‘Reverse’ van Johannes Bellinkx, waarbij de kunstenaar de toeschouwer de wereld om zich heen anders laat waarnemen door hem achteruit te laten lopen. De herkenbaarheid van het werk wordt versterkt, omdat de maker vaak zelf aanwezig is. Als voorbeeld noemt de commissie Nick Steur, die als uitvoerende altijd aanwezig is in zijn projecten met stenen.
De commissie is positief over de zeggingskracht van het werk van SoAP. Het werk wordt niet voor een specifiek theaterpubliek gemaakt, en vindt in de openbare ruimte plaats, waardoor elke passant zich kan verbinden met de projecten. Door de aanpassing van de producties op de specifieke context kan een groot publiek zich ermee identificeren, of eraan deelnemen. De commissie noemt in dit verband de performances die alleen bestaan dankzij een actieve participatie van de toeschouwer. De commissie plaatst een kanttekening in de gevallen dat de toeschouwer overvraagd kan worden, en de zeggingskracht afneemt. Zij noemt als voorbeeld ‘TAAT’, waarbij de makers zich voor het welslagen van hun producties afhankelijk maken van de input en bijdragen van het publiek.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting op het werk dat SoAP in de afgelopen jaren heeft laten zien. In het plan wordt helder gereflecteerd op de afgelopen periode, op de werkwijze van SoAP en op de organisatievorm. De commissie merkt op dat SoAP voor de komende periode overtuigende artistieke ambities heeft geschetst. Het platform wil letterlijk ruimte creëren waarin andere disciplines en achtergronden hun intrede kunnen doen. De commissie waardeert het dat SoAP de makers centraal stelt met als doel het toewerken naar een eigenstandige individuele werkpraktijk. De commissie vindt directeur Anneke Tonen hiervoor een vakkundige begeleider, die met haar inbreng als verbindende factor bovendien het totaal van de activiteiten richting en focus geeft.
De commissie vindt de plannen in aanzet oorspronkelijk en passend bij de artistieke signatuur van het platform en de beschreven positie in het veld. Zij vindt de onderlinge samenwerking tussen de makers goed beschreven en bijdragen aan de gezamenlijke artistieke signatuur van het platform. De commissie is positief over de keuze voor de makers en vindt deze goed toegelicht. Het plan bevat heel diverse projecten, waarvan sommige de nieuwsgierigheid prikkelen, zoals het perspectief van de freerunner in ‘Running the landscape’. Andere projecten vindt de commissie echter erg abstract. Ook het overkoepelende thema van ruimtes vindt de commissie matig gemotiveerd en erg abstract onderverdeeld in subruimtes. Het plan kent wat dat betreft een tamelijk theoretische benadering.
Hoewel de commissie de experimentele werkwijze van SoAP waardeert, bieden de plannen haar weinig aanknopingspunten om volledig te kunnen vertrouwen op voldoende zeggingskracht voor het publiek. Door de vaak abstracte, conceptuele beschrijvingen van de projecten, krijgt de commissie geen goed beeld van de uiteindelijke werken. De commissie is wel positief over de in het plan genoemde partners en experts op bepaalde thema’s. Hoewel toelichting op de precieze samenwerking ontbreekt, wekken de namen vertrouwen in een gedegen en vakkundige uitvoering van de plannen. Ook de combinatie van projecten en speelplekken vindt de commissie overtuigend gemotiveerd, wat in positieve zin bijdraagt aan de verwachte zeggingskracht van de werken.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat SoAP in de komende periode als platform verdergaat met het realiseren van interdisciplinair locatie- en ervaringstheater. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie merkt op dat SoAP in de afgelopen periode een voor dit type aanbod redelijk publieksbereik realiseerde. Ook voor de komende periode heeft de commissie het vertrouwen dat het platform dit bereik in elk geval zal weten te handhaven. In het plan worden al passende speelplekken en –festivals genoemd waar de werken getoond zullen worden. Daarnaast geeft SoAP in het plan een goed beeld van zijn publiek. Het platform bereikt vooral publiek dat zich al op en in de ruimtes bevindt waar de werken getoond worden. Het publiek is bijna altijd deelgenoot van of deelnemer aan de ervaring. Het betreft passanten, betalende bezoekers, deelnemers, partners, medemakers, studenten, geoefend publiek en ongeoefende deelnemers. Hoewel het plan geen uitgebreide marketingstrategie bevat, vindt de commissie het op basis van de gerealiseerde bezoekers in de afgelopen jaren, de beschrijving van dit publiek en de voorgenomen speellocaties aannemelijk dat eenzelfde omvang bereikt zal worden.
De commissie constateert in de aanvraag een ambitie om bij de zeer beperkt toegankelijke performances diverser publiek te trekken dan de hoger opgeleide en geoefende bezoeker. Zij leest hiertoe in het plan echter geen overtuigende strategie, waardoor zij vooralsnog geen vertrouwen heeft in de beoogde diversificatie van het publiek.
De commissie beoordeelt de betekenis van de activiteiten voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
De commissie is van mening dat de activiteiten van SoAP betekenis hebben op het gebied van vorm. De werken betreffen grensverleggende artistieke projecten tussen theater en beeldende kunst, en bevatten een unieke combinatie van ervarings- en locatietheater. Het publiek ervaart de werken op geheel andere wijze dan gebruikelijk in de podiumkunsten.
De activiteiten van SoAP hebben naar de mening van de commissie ook bijzondere betekenis op effect. Ten eerste vanwege de collectieve organisatievorm waarin nieuwe manieren van produceren worden verkend die een voorbeeld kunnen zijn voor andere makers en gezelschappen. Daarnaast vanwege de bijdrage aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten. SoAP heeft interessante internationale coproductiepartners en toont veel werk in het buitenland op plekken en festivals voor experimentele kunst.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van SoAP geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is in Nederland.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.