Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
Zij kent het ensemble als een slagwerkgroep bestaande uit vijf kernspelers die hedendaags gecomponeerde muziek brengt en vaak interdisciplinaire samenwerkingen aangaat. Slagwerk Den Haag is opgericht in 1977 en bestaat momenteel uit de slagwerkers Fedor Teunisse, Niels Meliefste, Pepe Garcia, Frank Wienk en Joey Marijs. Het ensemble werkt in wisselende bezetting en wordt regelmatig uitgebreid met andere slagwerkers. Vaste samenwerkingen zijn er onder andere met Asko|Schönberg en dansgezelschap Club Guy & Roni. De concerten spelen in het circuit van middelgrote en grote concert- en theaterzalen en op festivals in Nederland. Slagwerk Den Haag heeft een aanzienlijke internationale speelpraktijk.
De commissie vindt het vakmanschap van de individuele slagwerkers hoog. Zoals zij in haar vorige advies al aangaf, is de kerngroep uitermate solide en virtuoos. De leden van Slagwerk Den Haag zijn volgens de commissie goed op elkaar ingespeeld. Daarin tonen zij een flexibiliteit in het samenspel dat zich in de afgelopen periode heeft verdiept. Dit uit zich onder andere in de vele samenwerkingen die het ensemble aangaat. Een goed voorbeeld hiervan noemt de commissie de bijdrage die de slagwerkers leverden aan de coproductie ‘Brave New World 2.0’ in het collectief NITE. Hierin werd volgens haar gedreven, en met veel gevoel voor dramaturgie, timing en kleur gemusiceerd.
De commissie vindt dat de programma’s die Slagwerk Den Haag brengt getuigen van grote oorspronkelijkheid. Opmerkelijk genoeg weet het ensemble op de talrijke samenwerkingen telkens zijn eigen stempel te drukken. Ook wordt er samengewerkt met relatief jonge, inventieve componisten die de slagwerkers de ruimte geven om hun artistieke signatuur te etaleren. Zo werkt het ensemble aan een nieuwe vorm van de hedendaagse muziekpraktijk waarin de grenzen tussen verschillende genres worden geslecht. Dit vindt de commissie getuigen van oorspronkelijkheid.
De commissie vindt dat de open houding van de musici ervoor zorgt dat de concerten aansprekend zijn voor een zeer divers publiek. Slagwerk Den Haag kan even goed het publiek van een dancefestival als Dekmantel in vervoering brengen als een gespecialiseerd publiek van vakgenoten tijdens de Gaudeamus Muziekweek. De slagwerkers gebruiken hierbij niet zelden alledaagse attributen als houtblokken, bladeren, boomschors of verlichtingsschakelaars. De concerten hebben volgens de commissie dan ook een sterke zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens haar een interessante doorontwikkeling van het werk dat Slagwerk Den Haag in de afgelopen jaren heeft laten zien.
De commissie is van mening dat de aanvraag een heldere beschrijving bevat van de positie van Slagwerk Den Haag, alsmede van hoe het ensemble wil functioneren in de hedendaagse muziekpraktijk. De artistieke uitgangspunten en ambities voor de komende periode worden volgens haar goed benoemd en toegelicht. Slagwerk Den Haag geeft aan dat in de komende periode de inzet van nieuwe (digitale) technologie expliciet als een van de artistieke uitgangspunten is opgenomen. De commissie vindt dit een interessante en veelbelovende keuze. Daarnaast is zij van mening dat Slagwerk Den Haag een boeiende beschouwing geeft op de ontwikkeling van het slagwerk, vooral hoe slagwerk door de incorporatie van nieuwe materialen en digitale technologie leidt tot nieuw geluid en nieuwe expressiemogelijkheden. Op deze wijze wil Slagwerk Den Haag het instrumentarium van nieuwe relevantie voorzien en als brug gebruiken tussen verschillende muziekstromingen.
In deze uitgangspunten komt volgens de commissie de oorspronkelijkheid van Slagwerk Den Haag duidelijk naar voren. De eigen signatuur van het ensemble ziet zij terug in de concrete plannen. Deze worden vormgegeven via acht helder geschetste artistiek-inhoudelijke lijnen, zoals ‘Immersive Landscapes’ en ‘Inviting the Producer’. De beschreven plannen zijn volgens de commissie duidelijk te herleiden tot de artistieke ambities. Het gaat volgens de commissie veelal om originele plannen, waarmee Slagwerk Den Haag zichzelf artistiek uitdaagt en nieuwe grenzen opzoekt.
De commissie merkt op dat nog niet alle plannen even duidelijk zijn uitgewerkt. Zij heeft daardoor van enkele voorstellingen geen goed beeld van het beoogde resultaat en de zeggingskracht. Dit geldt vooral voor de programma’s die onder de productielijn ‘Hacking with Rhythm’ vallen. Zij mist hier een meer gedetailleerde uitwerking van de inzet van technologie. Bij de lijn ‘U®b@ng’ is het voor de commissie onduidelijk wat de deelnemende urban makers leren in dit talentontwikkelingstraject en wat de rol van Slagwerk Den Haag is. Niettemin heeft de commissie op grond van het uitstekende vakmanschap van het ensemble en de uitdagende inhoud van het merendeel van de plannen de overtuiging dat deze zullen leiden tot voorstellingen met een grote mate van zeggingskracht. In dit verband merkt de commissie op dat er ook sprake is van vertrouwenwekkende en bewezen samenwerkingspartners, zoals Club Guy & Roni.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert uit de plannen dat Slagwerk Den Haag zich toelegt op het verzorgen van concerten en voorstellingen waarin hedendaagse muziek centraal staat. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod klein is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens klein is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Slagwerk Den Haag voor een hedendaags muziekensemble een relatief omvangrijk publieksbereik heeft. Het ensemble realiseert dit publieksbereik onder meer door voorstellingen in samenwerkingsverband te maken, vooral in het kader van NITE, en door op te treden op uiteenlopende speellocaties. Het is de ambitie van Slagwerk Den Haag om in de komende periode het publieksbereik verder te laten stijgen, nadat dit in de afgelopen periode al substantieel gegroeid is. De commissie vindt het een goede keuze dat het ensemble hiervoor geen toename van het aantal activiteiten nastreeft, maar de publieksgroei wil realiseren door een verhoging van het aantal bezoekers per productie. De strategie die Slagwerk Den Haag hiertoe wil ontwikkelen vindt de commissie in aanzet positief, maar verdient volgens haar een nadere uitwerking.
Om een verdere publieksverbreding te bewerkstelligen wil Slagwerk Den Haag actiever de interactie aangaan met aan locaties verbonden community‘s om samen met vertegenwoordigers hiervan producties te maken. De aanvrager geeft hierbij als voorbeeld de samenwerking met het Haags Hiphop Centrum in de programmeringslijn ‘U®b@ng’. De commissie vindt dit een veelbelovende weg om tot publieksverbreding te komen.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
Zij is van mening dat het aanbod van Slagwerk Den Haag inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia. Het ensemble richt zich vooral op repertoire waarin door componisten wordt gezocht naar een nieuwe inhoud. In deze muziek staat veelal de ontwikkeling van een nieuwe muzikale taal of expressie centraal doordat componisten onder andere gebruikmaken van nieuwe klanken. Hierdoor is de commissie van mening dat er sprake is van betekenis op inhoud.
Daarnaast vindt de commissie dat er sprake is van betekenis op vorm. Slagwerk Den Haag gaat volgens haar interdisciplinaire samenwerkingsverbanden aan die veelal op ongebruikelijke wijze tot stand komen, onder andere door de inzet van nieuwe technologie.
Tot slot is de commissie van mening dat er sprake is van betekenis op effect. Slagwerk Den Haag heeft volgens haar een duidelijke stimulerende werking voor de ontwikkeling van de hedendaagse muziek. Het ensemble voert een actief opdrachtbeleid en stimuleert de inzet van nieuwe technologie, vooral op het gebied van slagwerkinstrumentarium.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.