Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
SHARP/Arno Schuitemaker is een dansgezelschap gevestigd in Amsterdam onder artistieke leiding van choreograaf Arno Schuitemaker. Het werk wordt gekenmerkt door een sterk transdisciplinair karakter, waarin de kinesthetische ervaring van het publiek centraal staat. Het gezelschap speelt vooral in vlakkevloertheaters in binnen- en buitenland.
De commissie is positief over het vakmanschap van Arno Schuitemaker. Ze constateert dat zijn choreografische vaardigheden in de afgelopen jaren een sterke ontwikkeling hebben laten zien. De choreograaf heeft volgens haar een eigenzinnige hedendaagse danstaal gecreëerd, waarin licht, muziek, decor en ruimte gelijkwaardige elementen zijn. De commissie stelt vast dat Schuitemaker goed getrainde dansers inzet. Daarnaast heeft hij een stevig artistiek team om zich heen verzameld, wat de kwaliteit van het werk ten goede komt.
De commissie is van mening dat de voorstellingen van Arno Schuitemaker van oorspronkelijkheid getuigen. Zij vindt de voorstellingen van de choreograaf meeslepend, hypnotiserend en intens. Als voorbeeld noemt zij de voorstelling ‘The Way You Sound Tonight’. Dit werk maakte indruk door de manier waarop Schuitemaker een zintuiglijke ervaring bij het publiek bewerkstelligt. De commissie constateert dat de choreograaf daarbij uitgaat van een herkenbare bewegingstaal, die voortkomt vanuit de romp. Deze bewegingstaal is een eigen, terugkerend element in de producties van Schuitemaker. Ook in de voorstelling ‘If You Could See Me Now’ weet hij volgens de commissie met ogenschijnlijk eenvoudige bewegingen een cadans van repeterende dans te creëren.
De commissie plaatst kanttekeningen bij de zeggingskracht van het werk van Arno Schuitemaker. Zij vindt het geslaagd hoe dans in combinatie met een uitgekiende opbouw van licht en geluid in de voorstellingen de zintuigen weet te prikkelen en het publiek meeneemt in een associatieve ervaring. Zij constateert echter dat het bewegingsmateriaal in de kern gelijksoortig is. Daarnaast vindt de commissie dat hoewel de eerste ervaring van een voorstelling van Schuitemaker overrompelend is het werk aan spanning verliest door het gebrek aan variatie in de dramatische opbouw van de voorstellingen.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
Zij is van mening dat Arno Schuitemaker in het plan op gedegen wijze zijn artistieke visie beschrijft en helder reflecteert op de ontwikkeling die hij in de afgelopen periode heeft doorgemaakt. Uit de plannen spreekt volgens haar een oprechte nieuwsgierigheid en een drang om te onderzoeken en te verdiepen. De uitgangspunten, waaronder het werken met grotere groepen performers, het vergroten van de ruimte, het verlengen van de duur van de voorstellingen en het benadrukken van de scenografie, vindt de commissie passen bij de aard van het werk van Arno Schuitemaker. Zij ziet dit als een geloofwaardige voortzetting van de artistieke koers die hij is ingeslagen. Daarnaast constateert zij dat de samenwerking met componist Aart Strootman, lichtontwerper Jean Kalman en dramaturg Guy Cools wordt voortgezet, evenals de samenwerking met enkele dansers met wie Schuitemakers eerder werkte. Het wekt bij de commissie vertrouwen dat Arno Schuitmaker verder bouwt aan zijn signatuur met een goed ingespeeld team dat beschikt over een onmiskenbaar vakmanschap.
De commissie vindt de diepgaande ervaring die Arno Schuitemaker in zijn producties wil bewerkstelligen een oorspronkelijk uitgangspunt. Uit de concrete beschrijving van de producties blijkt volgens haar de urgentie van de choreograaf om deze fysieke ervaring te onderzoeken. Daarnaast is de commissie van mening dat de artistieke signatuur van Arno Schuitemaker goed zichtbaar wordt in de manier waarop hij de dansers, scenografie, geluids- en videotechnologie als gelijkwaardige partners in de voorstellingen met elkaar wil verweven. Dit ziet zij bijvoorbeeld terugkomen in de beschrijving van de productie ‘The Moment’.
Arno Schuitemaker wil met zijn komende producties videotechnologie als nieuw element inzetten om kijkperspectieven te verruimen en te kantelen. De verschillende functies van videotechnologie worden volgens de commissie in de beschrijving van de activiteiten overtuigend uitgewerkt. Ook de aanpak die Schuitemaker hanteert om de beleving van de toeschouwer te intensiveren is helder. Zij plaats hierbij echter een kanttekening. Zo constateert zij dat de aanpak waarmee de choreograaf disciplines verbindt, bij de drie nieuwe producties en twee reprises verschillend van opzet is. Zij krijgt geen zicht op de manier waarop Schuitemaker tussen de onderlinge producties onderscheid wil aanbrengen in de zintuigelijke ervaring van het publiek. Hoewel de commissie vindt dat hierin nog geen heldere keuzes zijn gemaakt, heeft zij er vertrouwen in dat de producties over voldoende zeggingskracht zullen beschikken.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij constateert uit de plannen dat Arno Schuitemaker in de komende periode hedendaagse dansvoorstellingen wil produceren waarin beweging, licht, geluid, muziek en ruimte gelijkwaardige elementen zijn. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod klein is. Zij constateert verder dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt dat het gezelschap op het gebied van publieksbereik een ondernemende houding toont. Arno Schuitemaker heeft zich volgens haar in de afgelopen jaren goed weten te positioneren. Dit heeft volgens de commissie geresulteerd in groeiende bezoekersaantallen. Zij heeft daarbij waardering voor de moeite die het gezelschap doet om met doorlopend publieksonderzoek inzicht te krijgen in het profiel van zijn bezoekers. Uit de aanvraag spreekt volgens de commissie een goed besef van de doelgroepen voor wie wordt geproduceerd. Daarnaast bevat het plan volgens haar passende en helder uitgewerkte marketingstrategieën om dit publiek te bereiken.
De commissie is verder positief over de meerjarige verbintenissen die Arno Schuitemaker wil aangaan met meer theaters dan voorheen en dat hij internationaal zijn reikwijdte wil vergroten. Dit biedt de commissie het vertrouwen dat de ingezette groei van het aantal bezoekers zich zal voortzetten. De beoogde verdubbeling van de publieksaantallen vindt zij enigszins ambitieus ingeschat.
De commissie spreekt zich in het bijzonder positief uit over de gedreven houding die uit het plan spreekt om een breder en diverser publiek te bereiken. Zo vindt zij de doordachte en realistisch geformuleerde doelen passen bij de aard van het werk en de slagkracht van het gezelschap. Om die reden heeft zij dan ook vertrouwen in de haalbaarheid van de doelen op het gebied van publieksverbreding- en diversificatie.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
Zij is van mening dat er sprake is van betekenis op vorm. Volgens haar zijn er maar weinig makers die zoals Arno Schuitemaker ruimte, licht, geluids- en videotechnologie laten samengaan met repetitieve dans, en de fysieke ervaring van het publiek daarin centraal zetten. Dit uit zich volgens de commissie dan ook in voorstellingen met een bijzondere verschijningsvorm.
Verder is er volgens de commissie sprake van betekenis op effect. Zij stelt vast dat de internationale zichtbaarheid van Arno Schuitemaker in de afgelopen jaren sterk is gegroeid. Ook de komende jaren is Arno Schuitmaker voornemens om actief te investeren in internationalisering en het buitenlandse speelbereik uit te breiden. Om die reden leveren de activiteiten van Arno Schuitmaker volgens de commissie een bijdrage aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Arno Schuitemaker geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.