Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van de maker(s) als zeer goed.
Stichting Stuim/Schweigman& is de theatergroep van Boukje Schweigman, opgericht in 2003. Schweigman& maakt beeldende voorstellingen, waarbij het lichaam in de ruimte het vertrekpunt vormt. Schweigman& ontwikkelde een eigen theatertaal, waarin rituelen worden gecombineerd met elementen uit mime, dans, performance, beeldende kunst en muziektheater. Het gezelschap speelt op locatie, op de vlakke vloer en sinds kort in het grote zaal circuit.
De commissie vindt het vakmanschap zeer solide. Zij vindt de voorstellingen emotioneel en krachtig en vaktechnisch van hoog niveau. De commissie constateert dat er een duidelijke artistieke ontwikkeling zichtbaar is in het werk van Schweigman&. Zij vindt vakmanschap spreken uit de manier waarop de schaalvergroting van de voorstellingen in ‘Val’ vorm is gegeven.
De commissie vindt de producties heel oorspronkelijk. Naar haar mening heeft het gezelschap een duidelijke signatuur die zich kenmerkt door een eigen vormtaal en vormgeving. De commissie vindt de samenwerking met Theun Mosk en de inzet van beeldende kunst daar een krachtige toevoeging op. Ook vindt zij de opgelegde lichamelijkheid van de musici, waarmee binnen de muziektheaterproducties wordt samengewerkt, zeer oorspronkelijk. De commissie signaleert wel dat de krachtige signatuur van het gezelschap het best tot zijn recht komt in de eigen producties.
De commissie vindt dat de producties veel zeggingskracht hebben. Schweigman& weet een publiek te raken met ervaringstheater en sorteert daarmee effect op verschillende manieren. In ‘Wiek’, de herneming in samenwerking met Zeeland Nazomer Festival, ontstaat zeggingskracht door de grootschaligheid van de voorstelling, terwijl in ‘For the Time Being’ het publiek op dezelfde manier wordt geraakt op een veel intiemere wijze. De commissie constateert dat de voorstellingen van het gezelschap langdurig beklijven bij een publiek.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
Zij is van mening dat de aanvrager voor de periode 2021-2024 een helder plan heeft ingediend dat een mooie voortzetting vormt van het werk dat Schweigman& in de afgelopen jaren heeft laten zien.
De commissie is positief over de oorspronkelijke thematische keuzes die in de plannen worden beschreven, vanuit een brede waaier aan inhoudelijke invalshoeken. Daarnaast heeft zij waardering voor de oprechte nieuwsgierigheid die uit het plan spreekt, en voor de diepgaande manier waarop deze thema’s in het beoogde vooronderzoek worden onderzocht. De filosofische en fenomenologische benadering die aan de plannen van het gezelschap ten grondslag ligt, vindt de commissie kenmerkend voor de eigen signatuur van Schweigman&, evenals de interdisciplinaire benadering, waarbij vooral muziek en beeldende kunst in de voorstellingen worden geïntegreerd.
De commissie constateert dat het gezelschap veel aandacht heeft voor het doorontwikkelen van zijn bestaande methodiek. Zij is positief over het feit dat er hierdoor veel ruimte ontstaat voor verdieping. Met de voorstelling ‘Kleur’ zet het gezelschap een stap verder in interdisciplinair werken, in dit geval in de richting van de beeldende kunst.
De ontwikkeling van Schweigman& in de richting van de grote zaal en interdisciplinair theater is volgens de commissie goed zichtbaar in de scherpe keuzes die het gezelschap maakt voor zijn samenwerkingspartners, zoals scenograaf Theun Mosk, beeldend kunstenaar Cocky Eek en Slagwerk Den Haag.
De commissie constateert dat Schweigman& in de voorbije periode meer in de grote zaal is gaan spelen. Het werk van Schweigman& komt hier volgens de commissie goed tot zijn recht, wat de zeggingskracht van de voorstellingen ten goede komt. De commissie is positief over de manier waarop het gezelschap de toeschouwer in een toestand brengt waarin hij of zij zich openstelt voor de zintuiglijke ervaring van de voorstelling. De manier waarop dit voor en na de voorstellingen wordt ingekaderd, waarbij er veel aandacht is voor de ervaring van de bezoeker buiten de theaterstoel, vindt de commissie bijdragen aan de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zeer goed.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Schweigman& doorgaat met het maken van beeldend theater. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod klein is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat het publiek dat Schweigman& in de afgelopen periode heeft bereikt, gegroeid is. Dit is mede het gevolg van de stap die het gezelschap heeft gezet naar de grote zaal. Gelet op het soort werk dat het gezelschap maakt, vindt zij dat een bijzondere prestatie. Verder vindt de commissie dat er in het plan een stevige visie op publieksbenadering is geformuleerd. Zo is zij positief over de beschreven publiekanalyse. Hieruit blijkt dat het gezelschap een goede kennis heeft van zijn publiek. De doelstellingen voor wat betreft het publieksbereik vindt de commissie in het plan helder uitgewerkt en passend bij de positie van het gezelschap binnen het podiumkunstenlandschap. Er wordt in het plan een uitvoerige marketingstrategie beschreven om de verschillende doelgroepen te bereiken. Zo zet het gezelschap in op gericht gebruik van sociale media en op samenwerking met verschillende stevige maatschappelijke partners.
Verder waardeert de commissie het feit dat het gezelschap actief op zoek gaat naar nieuw publieksgroepen, zoals mensen met een biculturele achtergrond en jongeren. De samenwerkingen met de beoogde maatschappelijke partners, zoals Karima el Bouchtaoui van Ocullus Consultancy en Agora Network, maakt de beoogde publieksverbreding volgens de commissie aannemelijk.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
De commissie is van mening dat er sprake is van betekenis op vorm. Schweigman& onderscheidt zich door de manier waarop het vanuit een fenomenologische benadering interdisciplinaire, zintuigelijke theatervoorstellingen maakt. Deze aanpak uit zich naar mening van de commissie bovendien in een opvallende diversiteit aan bijzondere verschijningsvormen, wat de betekenis versterkt.
De commissie vindt dat er eveneens sprake is van betekenis op effect omdat het werk van Schweigman& bijdraagt aan de ontwikkeling van het genre beeldend theater. Zij is positief over de inspirerende rol en de voorbeeldfunctie die het gezelschap en zijn werk heeft voor andere makers, zowel in het theatercircuit als daarbuiten.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het soort aanbod dat Schweigman& brengt geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.