Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed
Stichting Schippers&VanGucht is een collectief rond regisseur Jellie Schippers en scenograaf Myriam Van Gucht. Zij maken theatrale projecten voor de jeugd, installaties, portretten en interventies op locatie, en spelen ook op festivals.
De commissie vindt het vakmanschap van het gezelschap gedegen. Er is sprake van een heldere artistieke visie die in de voorstellingen tot uitdrukking komt. De commissie is positief over de regie, de tekst en het spel. Zij plaatst een kanttekening bij de dramaturgie en noemt als voorbeeld ‘De Kantelaar’, waarin weliswaar een bijzondere wereld werd gecreëerd, maar het verhaal scherpte miste.
De commissie vindt de producties oorspronkelijk. Schippers&vanGucht maakt voorstellingen vanuit een uitdagend vormgevingsstandpunt en ontwikkelt daarbinnen persoonlijke verhalen die op een associatieve manier worden verteld. De commissie vindt dat het gezelschap een spannende mix van stijlen gebruikt in de producties. Dit resulteert in een aantrekkelijk geheel waarin het beeldend aspect een prominente plek inneemt. Het gezelschap heeft een eigen, innovatieve theatervorm gecreëerd binnen het veld, met een eigen beeldtaal. Het gezelschap voegt volgens de commissie iets wezenlijks toe aan het landschap van het jeugdtheater door de keuze voor bijzondere locaties. In ‘De Vervelende Bus’ werd voor de voorstelling een bus omgevormd tot een muzikaal en filmisch zoekboek. De commissie noemt ook de voorstelling ‘Warnet’, een coproductie met het Zuidelijk Toneel, die zich afspeelt in een witte kubus, en waarbij het verhaal geheel via grote videobeelden op absurdistisch wijze wordt verteld. De herkenbaarheid van de producties van het gezelschap is door deze bijzondere vormgeving en locaties goed gewaarborgd.
Over de zeggingskracht van Schippers&VanGucht is de commissie positief. Hun zoektocht naar associatieve vormen van verhalen vertellen brengt gelaagdheid in de voorstellingen. In ‘Radio Walvis’, een coproductie met philharmonie zuidnederland over de problematiek van de plastic soep, werd muziektheater gecombineerd met een poëtische tekst van Jorieke Abbing, en werd het jonge publiek uitgedaagd na te denken over recycling.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De commissie constateert dat Schippers&VanGucht in de periode 2021-2024 artistiek-inhoudelijk voortbouwt op het gemaakte werk in de afgelopen jaren. Zij is van mening dat de aanvrager een helder en overtuigend plan heeft voorgelegd. Hierin is helder gereflecteerd op het gevoerde beleid in de afgelopen jaren, gericht op professionalisering en veel maken en spelen. In de komende jaren staat Schippers&VanGucht een meer filosofische missie voor ogen, namelijk het divergent denken, het openen van het brein en het veroorzaken van barsten in traditionele denkpatronen. De commissie vindt deze missie overtuigend beargumenteerd en sterke aanknopingspunten bieden voor aansprekende voorstellingen voor de jeugd.
De plannen zijn helder uiteengezet langs vier lijnen. De commissie constateert dat ze veelal uitgaan van vormgeving en locatie en vandaaruit auteurs en invulling zoeken. De commissie vindt de plannen erg prikkelend en herkent er de oorspronkelijke signatuur van Schippers&VanGucht in. Ze bevatten actuele thema’s en vormen in combinatie met de beoogde locaties uitdagende uitgangspunten voor aansprekende voorstellingen. De commissie vindt vooral ‘De Veel te Volle Vuilkar’, waarbij het jonge publiek de voorstelling in een echte vuilniswagen beleeft, een origineel idee dat de verbeelding prikkelt. ‘Ik zie jou mij zien’ kent naar haar mening eveneens een sterk beeldend vertrekpunt door de kuil in de grond waar het publiek omheen zit.
De commissie plaatst een kanttekening bij de uitwerking van sommige plannen die naar haar mening niet verdergaat dan een poëtisch idee of beoogde vorm. Zo vindt zij het een gemis dat een aantal auteurs nog niet bekend is, zeker omdat Schippers&VanGucht schrijft te willen samenwerken met schrijvers met een andere culturele achtergrond. Ook een toelichting op de verhaallijn en de bijdragen van The Colorist Orchestra en het Zuidelijk Toneel hadden de commissie bijvoorbeeld een beter beeld kunnen geven van de voorstelling ‘Ik zie jou mij zien’. Desalniettemin vindt zij het palet aan gepresenteerde plannen erg prikkelend door de manier waarop de filosofie van het divergent denken daarin doorschemert. Alle projecten bevatten het beeldende karakter waarin Schippers&VanGucht sterk is, alsmede het speelse en de toch serieuze onderliggende onderwerpen. Zij verwacht op basis van het plan dat de voorstellingen zullen getuigen van zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert uit de plannen dat Schippers&VanGucht in de komende periode verdergaat met het voor de jeugd maken van theatrale installaties in de openbare ruimte. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod van een gemiddelde omvang is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk werk gemiddeld is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Schippers&VanGucht de afgelopen jaren een voor dit type aanbod goed publieksbereik heeft gerealiseerd. In het kader van een gezondere bedrijfsvoering wil het de komende periode minder gaan spelen, vooral internationaal, en is daarom de publieksverwachting naar beneden bijgesteld. De commissie merkt op dat zij dit een goed uitgelegde stap vindt. Zij acht de beoogde minimale ondergrens van 12.000 bezoekers per jaar goed haalbaar en passend bij het gezelschap. Zij verwacht op basis van de beschreven publieksbenadering overigens dat dit aantal uiteindelijk hoger kan zijn.
Schippers&VanGucht heeft zowel kinderen als volwassenen als publiek. In de publieksvisie noemt het gezelschap het belang van de gemixte kijkervaring van jong en volwassen publiek samen, omdat daarmee een dialoog kan ontstaan vanuit verschillende referentiekaders. De commissie vindt deze kijk op het publiek origineel en passend bij het werk van het gezelschap. Ook is zij positief over het feit dat veel onervaren theaterbezoekers worden bereikt door op schoolpleinen en festivalharten te spelen. In de publieksbenadering wordt verder veel aandacht besteed aan de educatieve werking. Schippers&VanGucht maakt educatie op maat en werkt veelvuldig samen met andere podiumkunstinstellingen in Breda en Noord-Brabant om aanbod en publieksbenadering op elkaar af te stemmen. De commissie vindt de beschreven communicatie- en pr-strategie helder en overtuigend om ook in de komende periode een goed publieksbereik te realiseren. De commissie is op basis van het plan er niet van overtuigd dat Schippers&VanGucht een bijzondere bijdrage levert aan publieksdiversificatie. Hoewel het gezelschap in het plan schrijft dat zij zich bewust richt op culturele diversiteit en inclusiviteit, mist de commissie een nadere uitwerking op dit punt.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als voldoende.
De commissie is van mening dat de activiteiten van Schippers&VanGucht van betekenis zijn op het gebied van vorm. Het gezelschap ontwikkelt binnen het jeugdtheater relatief nieuwe en nog vrij ongebruikelijke vormen van theaterinstallaties en brengt deze naar locaties waar geen reguliere theaterbezoekers zijn. Het werk wordt daardoor op een andere wijze ervaren door het publiek.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Schippers&VanGucht geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Tot slot is in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van Schippers&VanGucht geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.