Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Rudolphi Producties is een productiehuis, gelieerd aan Theaterzaken Via Rudolphi. Rudolphi Producties is de artistieke thuishaven voor zelfstandige theatermakers met een voorliefde voor theater dat dicht op de huid van de samenleving zit. De inhoudelijke koers is gericht op theater met urgentie en maatschappelijke relevantie, met bijzondere aandacht voor interculturele verhalen. Artistiek leider is Marie-Anne Rudolphi.
De commissie vindt het vakmanschap van Rudolphi Producties solide. De voorstellingen die onder de vlag van de organisatie worden uitgebracht zijn veelal vakkundig gemaakt. De commissie vindt de producent een goede schakel in het culturele veld, waardoor makers zich verder kunnen ontwikkelen. Zij constateert dat Rudolphi Producties door zijn staat van dienst een groot netwerk heeft. Hierdoor worden voor de aangesloten makers, nieuw en gevestigd, veel kruisbestuivingen mogelijk gemaakt. De commissie noemt als voorbeelden ‘Het Verbrande Huis’ van de ervaren maker Bodil de La Parra en ‘Permanent Destruction – The SK Concert’ van Naomi Velissariou. Beide producties, hoewel inhoudelijk zeer verschillend qua vorm en spel, zijn artistiek hoogwaardige voorstellingen, volgens de commissie. De commissie vindt het brede aanbod aan makers dat Rudolphi Producties aan zich weet te binden, getuigen van vakmanschap.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de producties. Zij constateert dat het niet vaak gebeurt dat jonge biculturele makers naast ervaren makers worden geplaatst. De commissie waardeert wat de vertaling van die samenwerkingen oplevert in de voorstellingen. Wel plaatst zij een kanttekening omdat zij een herkenbare lijn mist die kenmerkend is voor Rudolphi Producties. ‘Desiree’ van Magne van den Berg, bijvoorbeeld en ‘Decemberdagen’ van Jette Derlagen zijn wat betreft inhoud en vorm zo verschillend dat ze niet herkenbaar zijn als Rudolphi Producties.
De commissie is positief over de zeggingskracht. Zij constateert dat de producties van Rudolphi Producties een gevarieerd publiek aanspreken. ‘Verhaal van myn droevig leeven’ van Marlies Heuer is hyperverstild muziektheater en verschilt inherent van ‘Stukjes’ van Fréderique Spigt, een multimediavoorstelling met poëzie, maar beide hebben volgens de commissie de gelaagdheid die nodig is om een publiek te raken. De commissie constateert dat door de kwetsbare en persoonlijke laag in de voorstellingen van Rudolphi Producties het publiek zich optimaal kan vereenzelvigen met de thema’s, waar volgens de commissie veel zeggingskracht uit spreekt.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De commissie heeft waardering voor Rudolphi Producties als ontwikkelingsplek en voor de manier waarop het zijn expertise en netwerk voor jonge theatermakers inzet. Dat ziet de commissie terug in de plannen voor de komende periode. De reeks ‘Het Debuut’, die zich richt op het presenteren van net afgestudeerde theatermakers, en de reeks ‘SU-talks’, gewijd aan interculturele (vooral Surinaamse) verhalen, zijn hier voorbeelden van. Tegelijkertijd constateert zij dat de eigen signatuur van Rudolphi Producties door deze veelheid van samenwerkingen onduidelijk blijft. Veel van de gepresenteerde voorstellingen worden gemotiveerd vanuit de ontwikkelingsstap die de maker ermee kan zetten, maar de commissie is van mening dat een artistieke motivatie daar veelal ontbreekt.
De commissie heeft waardering voor het voornemen van Rudolphi Producties om naar analogie van de reeks ‘SU-talks’ een vergelijkbaar programma op te zetten voor de Chinese gemeenschap. Deze focus op andere culturele gemeenschappen vindt de commissie sterk. Zij constateert wel dat het plan voor ‘Chi-talks’ in de aanvraag weinig is uitgewerkt en dat het eerder een voornemen betreft dan een concreet plan. In het verlengde hiervan ziet de commissie dat Rudolphi Producties de bestaande lijn doorzet om jonge, cultureel diverse makers de ruimte te geven en hen te koppelen aan ervaren theatermakers. Hierover is de commissie op zichzelf positief en zij ziet hierin een bijdrage aan de oorspronkelijkheid. De commissie plaatst daarbij de kanttekening dat deze samenwerkingen weinig concreet worden beschreven. Ook mist de commissie een onderbouwing van de artistieke keuzes die aan de gepresenteerde voorstellingen ten grondslag liggen.
De commissie ziet in de aanvraag enkele aansprekende plannen, die nieuwsgierig maken naar de voorstellingen, zoals ‘Dagen van rijst’ van Bodil de la Parra en ‘Wolkenhuis’ van Sun Li en Tjyying Liu. Op basis van de beschrijving van verhaal, dramaturgie, thematiek en deelnemers verwacht de commissie dat deze voorstellingen een aanzienlijke zeggingskracht zullen hebben. De commissie leest verder dat Rudolphi Producties doorgaat met ‘Het Debuut’, waarin afstudeervoorstellingen worden gebundeld in een avondvullend programma dat een landelijke tournee maakt. De commissie vindt dit een goed initiatief, maar ziet de reeks wel meer als een programmeringsconcept dan als een eigen artistiek product waarin de signatuur van Rudolphi Producties is terug te zien.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Rudolphi Producties produceert teksttheater rond maatschappelijke onderwerpen. De commissie stelt vast dat er in Nederland veel aanbieders zijn van dit soort aanbod, en dat het potentiële publiek hiervoor eveneens groot is. Daarmee is er volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie waardeert het positief dat Rudolphi Producties een duidelijke positie inneemt in het veld en hiermee in de afgelopen jaren een relatief groot publiek heeft weten te bereiken. De ambities voor de komende periode sluiten hier op aan. De commissie stelt verder vast dat de reeks ‘Het Debuut’ in het verleden een doeltreffend instrument is gebleken om nieuwe makers aan een breder publiek voor te stellen. De commissie vindt het aannemelijk dat de reeks ook de komende jaren daarin zal kunnen slagen. Waar het om de andere producties gaat, leest de commissie in de aanvraag concrete plannen voor publieksbenadering.
De commissie plaatst een kanttekening bij de doelgroepen die in de aanvraag worden omschreven. Deze vallen geheel samen met de drie groepen makers die het gezelschap onderscheidt: jong talent, midcareermakers en gevestigde garde. De commissie mist hier een fijnmaziger en strategischer benadering van het publiek, waar het werk van Rudolphi Producties, zoals dat in de aanvraag wordt gepresenteerd, volgens haar aanleiding toe geeft.
De gepresenteerde plannen voor publieksbenadering en publiciteit vindt de commissie overtuigend. Voor de reeks ‘Het Debuut’ werkt Rudolphi Producties bijvoorbeeld samen met de cultuurvloggers van My Daily Shot of Culture. De plannen voor de ‘SU-talks’ en voor uitbreiding van dat concept naar de ‘Chi-talks’ (voor de Chinese gemeenschap in Nederland) worden gekoppeld aan concrete strategieën om dat specifieke publiek te bereiken en te werven, via samenwerking met ROSE stories en diens local outreachmarketing. De commissie vindt dit interessant, omdat deze doelgroep maar beperkt wordt bereikt. Op basis van de plannen denkt de commissie dat Rudolphi Producties hierin zal slagen.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als voldoende.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Rudolphi Producties geen aanbod betreft dat verder weinig te zien is in Nederland. Een deel van de onderwerpen die Rudolphi Producties aansnijdt, is weliswaar bijzonder, maar de commissie vindt dit een te klein deel van de plannen om over betekenis op inhoud te spreken.
Ook vindt de commissie dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen of een andere verschijningsvorm hebben dan gebruikelijk in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
De commissie meent dat Rudolphi Producties als productiehuis voor theatermakers een belangrijke plaats inneemt in de podiumkunstpraktijk en daarmee een voorbeeldfunctie vervult. Daarbij heeft de commissie vooral waardering voor de bijdrage die Rudolphi Producties levert aan de ontwikkeling van een zelfstandige praktijk voor beginnende makers. De commissie vindt dit ontwikkelingstraject van grote waarde en zij is daarom van mening dat de activiteiten van Rudolphi Producties betekenis hebben op effect.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.