Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting ROSE komt voort uit ROSE stories en streeft dezelfde doelen na: de kracht van verhalen inzetten voor een inclusievere samenleving. Per verhaal wordt gekeken in welke vorm dit het beste verteld kan worden. De stichting richt zich als producent voornamelijk op de ontwikkeling van projecten op het gebied van theater en talentontwikkeling. Het gezelschap speelt op de vlakkevloertheaters en in de grote zaal, door heel Nederland.
De commissie vindt het vakmanschap van ROSE gedegen. Zij constateert dat ROSE als producent een goed oog heeft voor talent en interessante en ervaren regisseurs en tekstschrijvers aan zich weet te binden. Ook gaat de organisatie interessante allianties aan met coproducenten als Het Nationale Theater en Stichting Daria Bukvic, die een interessant netwerk en veel expertise meebrengen. De commissie vindt dat van vakmanschap getuigen. De commissie is positief over de kwaliteit van tekst en spel. Zij vindt het gebruik van theatrale verbeeldingskracht vakkundig. De commissie is positief over de diversiteit van theatrale middelen in de producties, zoals in ‘Melk & Dadels’. Verder signaleert zij in de jeugdvoorstellingen een transparante speelstijl, die effectief wordt ingezet om verbeeldingskracht en diepgang te creëren.
De commissie signaleert herkenbaarheid in de thematieken van de producties. De makers van ROSE produceren voorstellingen gebaseerd op eigen verhalen, in combinatie met nieuw geschreven teksten. Zij constateert dat de diversiteit van de spelers en de verhalen als vanzelfsprekend overkomt en vindt dat dit bijdraagt aan de oorspronkelijkheid van de voorstellingen.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de producties. Het gezelschap heeft een beperkt aantal producties gemaakt, maar de commissie is positief over de impact die deze producties op het publiek hebben. Zo was ‘Melk & Dadels’ een succesvolle voorstelling, waarin vier Marokkaans-Nederlandse actrices op cabareteske wijze met zelfspot en humor hun identiteit onder de loep namen voor een grotendeels Marokkaans-Nederlands publiek, dat zich aan de vrouwen kon spiegelen. De commissie plaatst een kanttekening bij de zeggingskracht van de jeugdvoorstellingen. In ‘Noumi, zusje zeven’ signaleerde zij dat de voorstelling te complex was voor het jonge publiek van 5-plus, waardoor dit publiek inhoudelijk minder betrokken was.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen voor de commissie een interessante voortzetting van het theaterwerk dat ROSE in de afgelopen jaren op de podia heeft laten zien. De commissie is van mening dat in de aanvraag helder is gereflecteerd op de afgelopen jaren en een overtuigende missie, visie en werkwijze voor de komende jaren is geschetst. Zij leest in het plan een helder beschreven missie, namelijk het vertellen van verhalen die de hedendaagse samenleving in al haar culturele diversiteit representeren. De commissie heeft het vertrouwen dat er voldoende vakmanschap aanwezig is om daar interessante theatrale vertellingen van te maken die een breed publiek kunnen aanspreken. De genoemde samenwerkingspartners dragen bij aan dit vertrouwen.
De commissie merkt op dat zij alle inhoudelijke ambities goed uitgewerkt ziet in de projectplannen. Deze zijn helder ingedeeld in drie categorieën waarbij culturele diversiteit in verschillende gradaties een rol speelt. De commissie vindt de plannen uitstekend passen bij de signatuur, de visie en de focus van het gezelschap, waarmee ROSE naar haar mening in de komende jaren een sterk inhoudelijk profiel neerzet. De commissie vindt de projectplannen stuk voor stuk tot de verbeelding spreken. Zij vindt ze van relevantie getuigen en goed gemotiveerd. De onderwerpen en de namen van schrijvers, makers en acteurs wekken vertrouwen in aansprekende producties. De commissie vindt ook het crossmediale karakter van ROSE interessant, waarbij de theatervoorstellingen een sterke verbinding aangaan met de andere activiteiten zoals films en boeken. Ook is zij positief over de ambitie om als aanjager voor het theaterveld nieuwe biculturele makers te ondersteunen. Zij ziet deze ambitie helder uitgewerkt in de plannen.
Al met al concludeert de commissie dat de aanvraag van ROSE getuigt van een samenhangend geheel van visie, ambities en uitwerking in projectvoorstellen, waardoor zij er alle vertrouwen in heeft dat aansprekende voorstellingen worden gemaakt die zeggingskracht bevatten voor een breed, gemêleerd publiek.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zeer goed.
De commissie constateert op grond van de plannen dat ROSE in de komende periode verdergaat met het maken van vooral tekstgebaseerde voorstellingen voor de jeugd en voor volwassenen. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod verzorgt groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat ROSE zich met zijn theatervoorstellingen goed weet te onderscheiden binnen het grote aanbod van teksttheater. Zij vindt dat de relatief jonge theaterproducent in de afgelopen periode een aanzienlijk aantal bezoekers per jaar heeft bereikt. Op grond van zowel de duidelijke positionering als door de overtuigende publieksvisie verwacht de commissie dat ROSE in de komende periode dit relatief grote bereik zal weten te handhaven, dan wel te vergroten.
Het plan bevat een overtuigende langetermijnstrategie voor publieksbenadering. De commissie vindt hierbij de keuze voor verschillende verkoopbureaus sterk omdat het mogelijkheden biedt om veel verschillende doelgroepen te bereiken. De aanvraag bevat een overtuigende paragraaf over publieksontwikkeling, waarbij ROSE inzet op het bereiken van dezelfde culturele diversiteit in de theaterzalen als het in de hedendaagse samenleving ziet. De beschreven strategie gaat uit van beproefde methodes en effectieve netwerken om het beoogde publiek de bereiken. Om het gemengde publiek te benaderen hanteert ROSE de aanpak van “local outreach”. De commissie vindt deze aanpak met lokale ambassadeurs overtuigend uitgewerkt. Naast de bestaande contacten met Marokkaans-Nederlandse doelgroepen beoogt ROSE zich in 2021-2024 ook te richten op doelgroepen met een Surinaamse, Turkse en Chinese achtergrond. De commissie vindt deze doelgroepen goed aansluiten op de producties in de komende periode. Ook de reguliere marketing en pr met een vaste medewerker vindt de commissie gedegen van opzet. Tot slot constateert de commissie dat ROSE de weg kent in het scholencircuit, waardoor ook voor de jeugdvoorstellingen een passend publiek wordt gevonden. Het plan getuigt van veel aandacht voor de opbouw van en binding met diverse publieksgroepen. De commissie concludeert dat de publieksbenadering van ROSE doordacht en overtuigend is uitgewerkt en verwacht op grond daarvan dat de beoogde aantallen en de culturele diversiteit daarvan gerealiseerd zullen worden.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als zeer goed.
De commissie is van mening dat de activiteiten van ROSE van betekenis zijn op het gebied van inhoud, omdat ze nieuwe verhalen bevatten die de hedendaagse samenleving in al haar culturele diversiteit representeren. Dit doet het zowel in de producties die expliciet een cultureel divers perspectief bieden, als in producties waarvoor “colorblind” wordt gecast. Hiermee heeft het gezelschap naar de mening van de commissie een belangrijke voorbeeldfunctie.
De commissie vindt dat ROSE eveneens van betekenis is op effect vanwege zijn belangrijke functie als aanjager van nieuwe, biculturele theatermakers. ROSE biedt ruimte aan en is een voorbeeld voor (jonge) makers en spelers met diverse culturele achtergronden. ROSE draagt hiermee zichtbaar zorg voor de ontwikkeling en doorstroom van jonge makers. Daarnaast deelt ROSE de opgebouwde expertise op het gebied van diversiteit ook buiten de eigen producties met het theaterveld, zoals in de Writersroom en in het masterclass- en workshoppakket van Feikes Huis.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op het gebied van vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.