Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Het Rosa Ensemble (Rosa) is een Utrechts collectief dat onder artistieke leiding van Daniel Cross muziek en muziektheater maakt met een interdisciplinair karakter. In muzikaal opzicht bevindt het werk zich op het snijvlak van popmuziek en hedendaagse muziek. Per productie wordt een artistiek team gevormd, bestaande uit makers met uiteenlopende achtergronden. De voorstellingen en concerten van Rosa spelen in theaters, op locatie en festivals.
De commissie is van mening dat Rosa uit uitstekende musici bestaat, die allen over een groot vakmanschap beschikken. Zij noemt de uitvoeringskwaliteit van de producties dan ook doorgaans hoog. Ook is zij positief over de makers, schrijvers, musici en acteurs met wie Rosa samenwerkt.
De commissie is gematigd positief over de oorspronkelijkheid van het werk van Rosa. Vooral in muzikaal opzicht noemt zij de projecten eigenzinnig en prikkelend. Mede door de samenwerking met uiteenlopende musici wordt de muziek gekenmerkt door een veelzijdigheid van muzikale invalshoeken. Tegelijkertijd ziet de commissie de artistieke signatuur van het gezelschap niet in alle projecten even duidelijk naar voren komen. Zij mist een stevige inhoudelijke component of rode draad in de voorstellingen van de afgelopen periode. Vooral in de concerten, zoals ‘supeRRosa’, is de signatuur volgens haar minder uitgesproken dan in de muziektheatrale projecten, zoals ‘Soselo in Siberia’ en ‘AKASHA’. Bij deze laatstgenoemde producties was er volgens de commissie sprake van een geslaagde en oorspronkelijke integratie van muziek en theater. De commissie stelt echter vast dat dit beide hernemingen waren, en mist een duidelijke ontwikkeling op dit vlak.
De commissie vindt de zeggingskracht van de producties wisselend. In dit verband noemt zij ‘De Deense Detective' een interessant experiment met geluid en tekst, maar vond zij een sterke dramaturgie in dit live uitgevoerde feuilleton ontbreken. Ook zakte de spanningsboog enigszins in en wisten de makers de aandacht niet bij elke aflevering vast te houden. ‘Beefheart, Pork Treat Musical’ noemt de commissie geslaagd als concert, dat mede dankzij de sterke performancekwaliteiten van acteur/muzikant Hans Dagelet van zeggingskracht getuigde.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
Zoals hiervoor is opgemerkt is zij positief over het vakmanschap van het ensemble. Ook voor de komende periode weet het collectief een groot aantal interessante samenwerkingspartners aan zich te binden, zowel makers als uitvoerenden. De commissie heeft hierdoor de verwachting dat het muzikale uitvoeringsniveau opnieuw hoog zal zijn. Tegelijkertijd mist zij een reflectie op de verschuiving van artistieke leiding naar makerscollectief en is het haar niet duidelijk wie binnen de zeer uitgebreide groep van medewerkers en makers de artistieke signatuur en kwaliteit bewaakt.
De commissie leest een gedreven aanvraag en vindt de ambitie van Rosa om vernieuwend, verbindend en grensvervagend muziektheater te maken overtuigend verwoord en mooi aansluiten bij de artistieke koers van de afgelopen periode. Hoewel de commissie vindt dat er oorspronkelijke en fascinerende uitgangspunten ten grondslag liggen aan de beschreven producties, vindt zij het artistieke profiel van Rosa door de grote hoeveelheid aan uiteenlopende projecten echter diffuus worden. Zij mist focus in de beschreven plannen. Ook de eigen beschrijving van de signatuur vindt de commissie tamelijk abstract, vooral waar het de visie op de muziek betreft.
De commissie vindt het overkoepelende thema “spel en spelen” prikkelend. Hoewel dit aspect bij elk project wel wordt genoemd, is dit niet voor alle producties even overtuigend uitgewerkt. Zo is bij ‘Elzenkoning(inn)en’ duidelijk hoe het publiek betrokken wordt bij het spel, maar is dit minder goed doordacht bij andere producties. Daarnaast mist de commissie concrete informatie met betrekking tot de dramaturgie, bijvoorbeeld in het plan voor ‘Bach in Ethiopia’. Hierdoor is het gissen naar de werking van deze “satire-thriller” op het publiek. Ten slotte vindt de commissie de muzikale uitwerking van een aantal producties summier. De commissie kan zich niet altijd een beeld vormen van de uiteindelijke voorstellingen en is niet geheel overtuigd van de zeggingskracht ervan.
De commissie noemt de ontwikkeling van Rosa interessant door de focus op technologie en het experimenteren met de “tastbare en virtuele werkelijkheid”. Tegelijkertijd constateert zij dat ook dit aspect slechts ten dele is uitgewerkt in de plannen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Rosa maakt producties met een multidisciplinair karakter, op het snijvlak van onder meer popmuziek en hedendaagse muziek. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk werk maakt beperkt is en dat het potentiële publiek hiervoor eveneens beperkt is. Daarmee is er volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt dat er uit de aanvraag een heldere visie spreekt op de eigen positie in het veld. Zij kan echter uit de aanvraag niet opmaken dat Rosa een duidelijk beeld heeft van het huidige eigen publiek. De commissie mist daarbij een overtuigende strategie wat betreft de publieksbenadering in de komende periode. Het gezelschap stelt zelf dat het uiteenlopende producties uitbrengt, maar wat dit precies betekent voor de publieksfunctie wordt onvoldoende toegelicht. Ook vindt de commissie de publieksgroepen breed geformuleerd en constateert zij dat de in het plan genoemde marketingmiddelen niet worden gekoppeld aan deze doelgroepen. Zo leest zij enkele verrassende publiciteitsacties, zoals flashmobs, guerrillamarketing en ansichtkaarten, maar is het haar niet duidelijk welk publiek Rosa hiermee wil bereiken. De commissie waardeert het voornemen om een panel van ‘critical friends’ uit de wijk Overvecht op te zetten, maar constateert tegelijkertijd dat dit plan nog in een pril stadium verkeert. Zij heeft dan ook niet op voorhand het vertrouwen dat de beoogde groei van de publieksaantallen gerealiseerd zal worden.
De commissie waardeert het streven van Rosa om een diverser publiek bereiken, onder meer door de bewoners van Overvecht meer te betrekken bij de projecten. Zij vindt het plan van aanpak echter weinig overtuigend of concreet. Zo maakt de aanvraag niet duidelijk in hoeverre dit nieuwe publiek een substantieel deel zal uitmaken van het totale publieksbereik van Rosa.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als neutraal.
Zij ziet in enkele projecten, zoals ‘Bach in Ethiopia’ en de locatievoorstellingen in de wijk Overvecht, dat Rosa verhalen vertelt die nog weinig op de Nederlandse podia te zien en te horen zijn. Deze producties maken echter een te gering deel uit van het totale aanbod van Rosa om werkelijk te spreken van betekenis op inhoud.
De commissie vindt dat er bij enkele projecten, zoals het gameproject ‘Elzenkoning(inn)en’ sprake is van een bijzondere vorm. Tegelijkertijd is zij van mening dat er veel gezelschappen zijn die muziektheater maken waarbij in meer of mindere mate geëxperimenteerd wordt met vorm en publiekssetting. De commissie vindt daarom dat er onvoldoende sprake is van betekenis op vorm.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie ook geen bijzondere betekenis van het werk op effect.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.