Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de make(s) als goed.
Zij kent het Ragazze Quartet als een klassiek strijkkwartet dat naast het geijkte repertoire ook bekendstaat als een ensemble dat interdisciplinaire samenwerkingen aangaat. Het kwartet bestaat uit Rosa Arnold, Jeanita Vriens, Annemijn Bergkotte en Rebecca Wise. Het repertoire strekt zich uit van de strijkkwarteten van Janáček tot speciaal voor het kwartet gecomponeerde nieuwe muziek. Het Ragazze Quartet speelt zijn programma’s zowel binnen de kleinere kamermuziekseries, als in het middelgrote concertzalencircuit door het land.
De commissie vindt dat de musici een hoog uitvoeringsniveau hebben. Gezamenlijk verwezenlijken zij een warm en intens groepsgeluid, en het samenspel van de vier strijkers is technisch heel strak. Het kwartet heeft in de afgelopen periode in Rebecca Wise een nieuwe cellist gevonden. De commissie is er onder de indruk van hoe goed haar spel en klank ingebed is binnen de al langer samenspelende strijkers. De interpretatie van het vijfde strijkkwartet van Béla Bartók noemt de commissie bijvoorbeeld transparant en zij vindt dat de individuele klank van elke strijker hierin goed naar voren komt.
De programmaconcepten die het Ragazze Quartet realiseert, vindt de commissie oorspronkelijk. Ook het gespeelde repertoire is volgens haar niet alledaags en smaakvol samengesteld. In de modernere programma’s en compositieopdrachten die het kwartet initieert, worden soms grenzen tussen uitersten opgezocht. Niet altijd pakt dit goed uit, maar de commissie heeft waardering voor het lef dat het Ragazze Quartet hiermee laat zien.
De commissie vindt dat het kwartet met veel overtuiging en enthousiasme speelt. De podiumpresentatie is verzorgd en de smaakvolle belichting en energieke uitstraling van de musici zorgen voor een grote zeggingskracht. De commissie plaatst echter een kritische kanttekening bij de verschillende theatrale elementen. Zij is van mening dat deze de kracht van de muzikale inhoud soms ondermijnen. Dit was bijvoorbeeld het geval in de recente productie ‘Radio Rusland’. Hierin kwam een veelheid aan abstracte ideeën naar voren waarbij het onduidelijk was wat de theatrale aspecten toevoegden.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante en logische voortzetting van het werk dat het Ragazze Quartet in de afgelopen jaren heeft laten zien. Zij is van mening dat het kwartet een helder en overtuigend plan heeft voorgelegd. Hierin wordt goed gereflecteerd op wat het ensemble in de afgelopen periode vanuit zijn visie en missie heeft gerealiseerd. Het openbreken van de uitvoeringspraktijk en het experimenteren met nieuwe presentatievormen speelden daarin een belangrijke rol. De commissie constateert dat het Ragazze Quartet in de periode 2021-2024 zijn artistieke missie wil voortzetten, maar dat het kwartet door het aangaan van nieuwe samenwerkingen een verdere ontwikkeling van interdisciplinaire vormen van podiumkunst wil bewerkstelligen. De avontuurlijke en onderzoekende instelling die hieruit spreekt, vindt de commissie kenmerkend voor de signatuur van het Ragazze Quartet.
De commissie is van mening dat het Ragazze Quartet op een heldere wijze zijn artistieke beleid beschrijft voor de komende periode. Zij waardeert hierin de stap die het kwartet zet om producties nog intensiever van context en samenhang te voorzien. De artistieke uitgangspunten voor de toekomstige projecten vindt de commissie goed geformuleerd. Dit geldt volgens haar ook voor de vijf artistieke lijnen die de basis van de feitelijke programmering vormen. De programma’s zelf vindt de commissie van oorspronkelijkheid getuigen en nieuwsgierig makend. Deze kennen volgens haar veelal een opvallende thematiek en originele invalshoeken. De commissie noemt hierbij als voorbeeld het programma ‘Footprints’, waarin het kwartet samen met componist Kate Moore de ecologische voetafdruk van de instrumenten van het kwartet onderzoekt. Ook het programma ‘Lamento’, waarin verschillende manieren worden onderzocht hoe mensen hun overledenen herdenken in muziek, vindt zij een mooi voorbeeld van hoe het kwartet muziek van context weet te voorzien.
De commissie verwacht op grond van de aansprekende plannen dat deze in combinatie met de bewezen speelkwaliteit van het Ragazze Quartet programma’s zullen opleveren met veelal een grote zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zeer goed.
De commissie constateert uit de plannen dat het Ragazze Quartet in de komende periode concerten en voorstellingen wil verzorgen met werk van zowel klassieke als hedendaagse componisten. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod groot is, en dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt, ook groot is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat het Ragazze Quartet zich door zijn avontuurlijke programmering zeer goed weet te onderscheiden binnen het grote aanbod aan kamermuziek. Zij vindt dat het kwartet in de afgelopen periode een aanzienlijk aantal bezoekers per jaar heeft bereikt. Op grond van zowel de duidelijke positionering als van het degelijke publiciteitsplan verwacht de commissie dat het kwartet voor de komende periode dit relatief grote bereik zal weten te handhaven, dan wel te vergroten. Zij vindt het idee om met een divers programma-aanbod uiteenlopende doelgroepen te bereiken goed doordacht en overtuigend uitgewerkt. Het Ragazze Quartet onderscheidt vijf doelgroepen, waarbij elk van de vijf programmalijnen gericht is op een specifieke doelgroep. Per productie is tevens aangegeven welke beoogde doelgroepen het kwartet hiermee wil bereiken. De commissie vindt goed beschreven wat het profiel is van elke doelgroep, via welke netwerken deze worden bereikt, en wat daarbij speciale aandachtspunten zijn qua marketing en communicatie.
De commissie vindt het positief dat voor het Ragazze Quartet bezoekers met een biculturele achtergrond niet een aparte, homogene doelgroep vormen, maar een onderdeel zijn van de vijf algemene doelgroepen. Met specifieke marketingacties wil het Ragazze Quartet zich daarbij richten op mensen die vanuit hun achtergrond minder snel concerten bezoeken, maar wel belangstelling hebben voor de thema’s die het kwartet aansnijdt.
Tot slot vindt zij het positief dat het Ragazze Quartet het plan heeft om een vaste groep twintigers te consulteren, waardoor het ensemble input krijgt over hun leefwereld en over de wijze waarop jonger publiek het beste kan worden aangesproken.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
Zij is van mening dat er sprake is van betekenis op inhoud door de wijze waarop het Ragazze Quartet in een aantal projecten klassieke en hedendaagse muziek verbindt met actuele maatschappelijke thema’s. De commissie denkt hierbij bijvoorbeeld aan het programma ‘Femmes d’Amsterdam’, waarvan vrouwen uit achterstandswijken deel uitmaken.
Daarnaast is zij van mening dat er sprake is van betekenis op vorm. Een aantal van de voorgenomen projecten heeft een opvallend andere verschijningsvorm of komt op een bijzondere wijze tot stand, zoals het programma ‘Sense of Being’, waarbij doofblinde mensen het vertrekpunt vormen en waarin het publiek een klankwereld niet alleen hoorbaar, maar ook voelbaar zal ervaren.
Tot slot is de commissie van mening dat sprake is van betekenis op effect, omdat het Ragazze Quartet met zijn activiteiten bijdraagt aan de ontwikkeling van het genre strijkkwartet. Door het consequent programmeren van hedendaagse composities, alsmede door het verstrekken van opdrachten aan uiteenlopende componisten draagt het kwartet bij aan de ontwikkeling van dit genre. De commissie vindt het hierbij positief dat het Ragazze Quartet zich de komende tijd nog sterker wil richten op het uitvoeren van componisten uit niet-westerse landen om zo het in de westerse traditie gewortelde genre van het strijkkwartet verder te openen voor nieuwe klanken en benaderingen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.