Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
PS|theater is het stadsgezelschap van Leiden dat, onder artistieke leiding van Pepijn Smit, theaterproducties maakt over hoe Leidenaars in de stad samenleven. De voorstellingen vinden op verschillende locaties in Leiden plaats.
De commissie vindt het vakmanschap gedegen. Het gezelschap doet grondig research naar de verhalen van diverse inwoners van de stad, wat een waaier aan materiaal voor de voorstellingen oplevert. De commissie vindt de artistieke vertaling van de locaties en thematieken echter niet optimaal. Ondanks een duidelijke behoefte van het gezelschap om iets te maken met en voor Leidenaars, vindt de commissie dat producties in de vertaalslag urgentie missen. Ook bij het spel en de regie plaatst ze een kanttekening, omdat deze weinig verfijnd zijn en vooral ten dienste staan van de thema’s.
De commissie is kritisch over de oorspronkelijkheid van de producties. Het gezelschap maakt documentair theater, gebaseerd op zichtbare en onzichtbare geschiedenissen van de bewoners van de stad. De vormgeving en enscenering hebben een mate van herkenbaarheid, ook door het gebruik van verschillende locaties in Leiden. De producties zijn cocreaties met “echte mensen”, bedoeld voor de mensen van de stad. De commissie constateert dat PS|theater daarbij inzet op de herkenning van de thema’s bij het publiek, maar vindt dat het gezelschap geen nieuwe perspectieven of indrukken aandraagt. De commissie vindt de signatuur van PS|Theater niet heel sterk. De commissie noemt als voorbeeld ‘Blind Spot’, waarin het verhaal van een asielzoeker verteld wordt vanuit het perspectief van de makers. De ervaringen van deze asielzoeker met asielprocedures en de Immigratie- en Naturalisatiedienst leveren volgens de commissie voldoende interessant voorstellingsmateriaal op. De commissie mist echter in de uitwerking van dit materiaal een uitgesproken en oorspronkelijke visie op de materie.
Over de zeggingskracht van PS|theater is de commissie gematigd positief. Ze vindt dat het werk van het gezelschap vooral zeggingskracht heeft voor verschillende groepen Leidenaren voor wie de persoonlijke verhalen in de voorstellingen aansprekend zullen zijn. De commissie is er minder van overtuigd dat de voorstellingen ook zeggingskracht zullen voor publiek dat geen band heeft met Leiden.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
De plannen voor 2021-2024 vormen voor de commissie een logische voortzetting van het werk dat PS|theater in de afgelopen jaren heeft gemaakt. Het gezelschap gaat door met het realiseren van sociaal-artistieke projecten die gerelateerd zijn aan de samenleving(en) in Leiden. De commissie waardeert de opzet van de projecten, met een heldere werkwijze met aandacht voor contact met de Leidse gemeenschappen. Op dit gebied spreekt vakmanschap uit het plan. De commissie constateert dat PS|theater in de komende jaren in toenemende mate thema’s wil agenderen die ook landelijk van belang zijn. Zij noemt het overkoepelende thema – het slechten van de kloof tussen verschillende groepen in de samenleving door hen een stem te geven – in dit opzicht een interessant vertrekpunt.
Toch kunnen de artistieke plannen voor 2021-2024 de commissie niet overtuigen. Zij mist hierin een interessante vertaalslag naar artistiek-inhoudelijk aansprekende voorstellingen. Zo constateert zij dat de meeste artistieke partners tamelijk voor de hand liggen. Hoewel Anouk Saleming en Frank Siera vakkundige schrijvers zijn, is met hen al vaak samengewerkt, wat de plannen weinig spannend maakt. Bij de genoemde gastmakers, AudioCollectief SCHIK, KASSETT en Bas van Rijnsoever, merkt de commissie op dat het onduidelijk is wat hun toegevoegde waarde is in de projecten en waarom voor hen is gekozen. Ook wat betreft de onderwerpen – de drie Leidse gemeenschappen - vindt de commissie de plannen nog heel erg in het verlengde liggen van eerdere projecten. Behalve dat deze matig gemotiveerd zijn, biedt de uitwerking van de plannen de commissie onvoldoende handvatten om erop te vertrouwen dat deze gemeenschappen op oorspronkelijke wijze zullen worden geportretteerd.
De commissie verwacht dat de locatieproducties die PS|theater in 2021-2024 realiseert, zeggingskracht zullen hebben voor de betreffende Leidse gemeenschappen, maar veel minder voor het algemene, landelijke publiek. Naar haar mening zijn de onderwerpen daarvoor te lokaal afgestemd en de plannen in onvoldoende mate artistiek-inhoudelijk uitgewerkt om voor dat publiek interessante, prikkelende voorstellingen te kunnen verwachten.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat PS|theater in de komende periode als Leids stadsgezelschap verdergaat met het realiseren van sociaal-artistiek locatietheater. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod vrij beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. Daarmee is volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat PS|theater in de afgelopen jaren een voor dit type aanbod tamelijk bescheiden publieksbereik realiseerde. Zij is daarom positief over de in de aanvraag geschetste ambities om de omvang en samenstelling van dit publiek te vergroten, respectievelijk te verbreden. Zij ziet de ambitie vertaald in heldere marketingdoelen en de commissie heeft vertrouwen in de deskundigheid van PS|theater om de diverse publieksgroepen daadwerkelijk te betrekken bij de projecten.
In de publieksbenadering leest zij ruime aandacht voor nieuw publiek vanuit de betreffende gemeenschappen, sociaal en cultureel divers publiek en meer landelijk publiek. De commissie merkt op dat PS|theater zijn huidige publiek goed kent, onder meer omdat het gezelschap regelmatig publieksenquêtes houdt. De commissie heeft ook vertrouwen in het bereiken van de nieuwe publieksgroepen uit de gemeenschappen die PS|theater in 2021-2024 portretteert. Een overtuigende pijler in de publieksbenadering zijn de stadsverkenningen waarin contact met die doelgroepen wordt gelegd, en de deelnemers als ambassadeurs fungeren voor het publieksbereik. Per gemeenschap wordt een campagne op maat ontwikkeld. De genoemde ideeën ogen passen bij de doelgroepen. De commissie heeft echter minder vertrouwen in het bereiken van meer algemeen en landelijk publiek. Zij vindt het geen gegeven dat dit publiek geïnteresseerd zal zijn in het aanbod van PS|theater. Hiervoor vindt zij de projecten inhoudelijk onvoldoende interessant. In het plan ontbreekt bovendien een overtuigende strategie om landelijk publiek te bereiken. Om die reden is zij ook niet op voorhand overtuigd van de verwachte toename van het publieksbereik.
De commissie beoordeelt de betekenis van de activiteiten voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als voldoende.
De commissie is van mening dat de activiteiten van PS|theater van betekenis zijn op het gebied van inhoud. PS|theater beoogt met de voorstellingen de kloof te slechten tussen verschillende groepen in de samenleving door hen een stem te geven. Hiermee brengt PS|theater verhalen van mensen die doorgaans niet of nauwelijks te horen zijn op de Nederlandse podia.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op het gebied van vorm en effect. Het maken van voorstellingen in nauwe samenwerking met publieksgroepen is naar de mening van de commissie tamelijk gangbaar in de praktijk van community art. Deze vorm wordt door PS|theater naar de mening van de commissie nauwelijks vernieuwd waardoor de activiteiten geen bijzondere betekenis hebben voor de ontwikkeling van het genre.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.