Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Stichting Panama Pictures (Panama Pictures) is gevestigd in ’Den Bosch, en staat onder artistieke leiding van choreografe Pia Meuthen. Het gezelschap maakt werk op het grensvlak van dans, muziek en circus, en werkt vaak samen met componisten Strijbos & Van Rijswijk. De voorstellingen van Panama Pictures zijn te zien in theaters en op locatie in binnen- en buitenland.
De commissie is van mening dat er vakmanschap spreekt uit de manier waarop choreograaf Pia Meuthen dans en circus laat samensmelten tot een hybride bewegingstaal. Panama Pictures heeft vaste performers aan zich weten te binden, die zich het werk in de afgelopen jaren eigen hebben gemaakt. Zij beschikken naar haar mening over de vereiste techniek om de combinatie van dans en acrobatiek op een goed niveau uit te voeren. De commissie noemt als voorbeeld de voorstelling ‘Requiem for Lost Things’, die een sterke uitvoering van de performers kende, en waarin Meuthen een evenwichtige balans wist aan te brengen tussen de bewegingstaal en de muziek.
De commissie vindt de oorspronkelijkheid van Panama Pictures beperkt. Ze constateert dat de artistieke signatuur van het werk van Panama Pictures wordt gekenmerkt door een toegankelijke combinatie van (live)muziek, dans en circus. De commissie is van mening dat het choreografisch materiaal een doordachte en verzorgde indruk maakt. In de voorstellingen is weliswaar sprake van een spannende confrontatie tussen dans en circus, maar een theatrale vertaling gestoeld op een stevige, inhoudelijk uitgewerkte visie hiervan, ontbreekt. Daar komt bij dat er weinig variatie zit in het bewegingsidioom, wat volgens de commissie afbreuk doet aan de eigenheid van het werk.
Bij de zeggingskracht van het werk van Panama Pictures plaatst de commissie kanttekeningen. Zij is van mening dat de bewegingstaal voor een groot publiek aansprekend is en geslaagd samensmelt met de muziek en vormgeving. De soms spectaculaire acrobatische en dansante uitvoering weet de toeschouwer bij de voorstelling te betrekken. Over de geringe dramatische ontwikkeling van de producties en de matige spanningsopbouw is ze kritisch, omdat de concentratie van het publiek hierdoor wegzakt. De commissie noemt hierbij als voorbeeld de voorstelling ‘Go North and see what those strangers do’. Zij vond in deze productie de vertelling weinig gelaagd, waardoor de voorstelling niet wist te verrassen.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De toekomstplannen voor de periode 2021-2024 borduren naar de mening van de commissie op een geloofwaardige manier voort op de ontwikkeling van de afgelopen jaren.
Zij vindt dat de aanvrager goed gemotiveerde aandachtspunten en fascinaties voor de komende periode beschrijft, waarbij de focus ligt bij thema’s op het raakvlak van het persoonlijke en het universele. Het wekt daarbij vertrouwen dat Pia Meuthen samenwerkt met een goed op elkaar ingespeeld artistiek team, met twee gezichtsbepalende dansers, die volgens de commissie beschikken over een hoge mate van vakmanschap.
In de plannen ziet de commissie de signatuur van Panama Pictures terug, waarbij dans en circus samensmelten tot een hybride bewegingstaal. Zij is positief over het feit dat Meuthen voornemens is deze samenkomst van disciplines door te ontwikkelen en het onderdeel luchtacrobatiek nog spectaculairder te maken en verder te integreren in het werk. De keuze om de stap te zetten naar de grote zaal vindt zij in dit verband begrijpelijk en in het plan goed gemotiveerd. Zo zullen producties waarin luchtacrobatiek een belangrijke rol krijgt, wellicht beter tot zijn recht komen in lijsttheaters, aldus de commissie.
De activiteiten voor de komende jaren vindt de commissie op hoofdlijnen goed aansluiten bij de artistieke uitgangspunten die in het plan worden beschreven. Inhoudelijk vindt zij de plannen echter redelijk generiek in zijn uitwerking. Zo ontbreekt in de beschrijving van de activiteiten een stevige inhoudelijke visie. Dit maakt dat de commissie kritisch is over de oorspronkelijkheid van de plannen.
De commissie vindt de theatrale uitwerking van de plannen erg summier. Zij krijgt weinig zicht op de dramaturgie van de activiteiten. Zo leest de commissie niet hoe Pia Meuthen de verschillende thema’s wil belichten en hoe zij in de combinatie van dans en circus gelaagdheid wil aanbrengen. Als voorbeeld noemt zij hierbij de voorstelling ‘Between one place and the next’. Hoewel het werken met een cast met leeftijden tussen de 30 en 65 jaar de commissie nieuwsgierig maakt, wordt in het plan niet beschreven op welke manier de thematiek wordt vertaald naar bewegingsmateriaal voor deze brede leeftijdsgroep. Op basis van het bovenstaande biedt het plan haar daarom te weinig aanknopingspunten om vertrouwen te hebben in de zeggingskracht van het werk.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
Zij constateert dat Panama Pictures in de komende periode voorstellingen wil produceren waarin hedendaagse dans en circus samensmelten tot een hybride bewegingstaal. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod gemiddeld is. Zij stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod klein is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat Panama Pictures zich met zijn specifieke aanbod duidelijk weet te positioneren. Uit het plan spreekt volgens haar een ondernemende houding ten aanzien van het publieksbereik. Zij constateert dat Panama Pictures de komende periode inzet op schaalvergroting, wat de commissie een logische stap vindt in de ontwikkeling van het gezelschap. De ambitie van Panama Pictures wat betreft de publieksgroei in zowel de grote als de kleine zaal vindt de commissie in lijn met de groei in de afgelopen periode. Daarnaast is zij positief over het feit dat het gezelschap internationaal zijn reikwijdte wil vergroten, omdat zij van mening is dat er voor circus in het buitenland kansen liggen. Hierdoor heeft de commissie er vertrouwen in dat op de genoemde ambities op het gebied van publieksbereik kunnen worden gerealiseerd.
Verder is de commissie van mening dat Panama Pictures goed zicht heeft op zijn publiek. Zo wordt er in het plan een helder uitgewerkte beschrijving gegeven van het bezoekersprofiel. De commissie vindt het vertrouwenwekkend dat Panama Pictures zich ervan bewust is dat de marketing zich niet alleen moet richten op de afzonderlijke producties, maar dat het van belang is om de specifieke eigenschappen van het gezelschap expliciet te communiceren. Zij vindt het dan ook positief dat er extra wordt ingezet op branding. De specifieke acties die in het plan worden genoemd om een nieuw en bestaand publiek te bereiken, vindt de commissie op zichzelf passend, maar redelijk standaard uitgewerkt en weinig concreet als het gaat om de aard van het werk. Vooral ten aanzien van het beoogde cultureel diversere en jongere publiek had de commissie graag een concrete visie gezien op hoe Panama Pictures die andere doelgroepen wil aanspreken. Het plan biedt dan ook te weinig aanknopingspunten om er vertrouwen in te hebben dat deze doelgroepen daadwerkelijk zullen worden bereikt.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
Zij is van mening dat er sprake is van betekenis op vorm. Volgens haar zijn er maar weinig makers die dans en circus op deze manier in hybride samenhang combineren met architectonische decors en livemuziek. Dit uit zich volgens de commissie in producties met een bijzondere verschijningsvorm.
Verder is er volgens de commissie sprake van betekenis op effect. Panama Pictures vervult een ontwikkelfunctie door een aantal jonge makers als “associated artists” aan het gezelschap te verbinden. In trajecten op maat worden deze makers artistiek en organisatorisch ondersteund. Daarnaast organiseert het gezelschap workshops en coaching voor amateurdansers, acrobaten en hun docenten. Hiermee heeft Panama Pictures volgens de commissie een duidelijke stimulerende rol voor de ontwikkeling van het genre.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Panama Pictures geen aanbod is dat inhoudelijk weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.