Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de makers als zwak.
Zij kent het ensemble als een hybride orkest dat bestaat uit een bigbandbezetting aangevuld met een uitgebreide strijkerssectie. Het Noordpool Orkest wordt geleid door pianist, componist en arrangeur Reinout Douma en is stevig geworteld in de noordelijke provincies van het land. Het orkest begeleidt een divers palet aan gastartiesten, onder wie Bert Visscher, José James en Ed Kowalczyk. Eigen producties worden gemaakt rond verschillende concepten, zoals de gedichten van Vasalis of een natuurfilm over het Waddengebied. De concerten vinden plaats in het grotezalencircuit en het festivalcircuit van Nederland.
De commissie vindt dat het orkest uit musici bestaat die hun instrument goed beheersen. Zij vindt echter ook dat er tijdens de concerten een duidelijke directie ontbreekt, waardoor essentiële onderdelen in het samenspel onvoldoende naar voren komen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het gebruik van dynamiek en een zekere souplesse in overgangen. Dit kwam volgens de commissie vooral naar voren in de uitvoering van ‘Orthodox’ van Reinier Baas. De improvisaties van de musici vindt zij bovendien niet overtuigend. Deze missen een diepgang en een verhalende inhoudelijke lijn. Wat betreft het begeleiden van artiesten binnen het kleinkunstrepertoire is het orkest volgens de commissie adequaat.
De commissie vindt het problematisch dat het Noordpool Orkest niet kiest voor een duidelijke artistieke focus. De verschillende programma’s vertonen volgens haar te weinig samenhang om van een uitgesproken eigen signatuur te kunnen spreken. In de aangeleverde studio-opnames met elektronische beats in samenwerking met Thys mist er volgens de commissie eenzelfde focus. Het is haar op basis van deze opnames niet duidelijk wat de invloed van deze nieuwe richting is op de artistieke koers van het orkest.
De zeggingskracht wordt volgens de commissie voornamelijk bepaald door het charisma en de uitstraling van de gastsolisten. Zij vindt dat het orkest zelf vlak musiceert, wat de intensiteit van de uitvoeringen beïnvloedt. Ook is de vormgeving van de concerten volgens haar niet altijd goed in evenwicht met de muziek. Het programma rond de gedichten van Vasalis bijvoorbeeld is volgens haar standaard vormgegeven. De statisch geprojecteerde beelden achter het orkest zorgen er niet voor dat de spanning wordt vastgehouden.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
De commissie constateert dat het orkest in de plannen voor de periode 2021-2024 reflecteert op zijn plek in het muziekveld en op wat voor soort orkest het wil zijn. Met het plan wil het Noordpool Orkest werken aan een duidelijkere profilering, bijvoorbeeld in het zoeken naar een eigen vorm van het orkest. De commissie constateert dat het Noordpool Orkest hiertoe in de komende periode enkele stappen wil zetten, maar is kritisch over de magere uitwerking van de plannen.
De commissie is van mening dat het Noordpool Orkest zijn toekomstige plannen in vier op zichzelf heldere lijnen heeft ondergebracht. Onder deze vier lijnen is echter een grote hoeveelheid uiteenlopende projecten ondergebracht, waaruit volgens haar weinig artistieke focus en samenhang naar voren komt. Dit wordt versterkt doordat het Noordpool Orkest een groot aantal projecten in samenwerking met veel verschillende partners wil ontwikkelen. De commissie vindt de combinaties die het orkest daarbij wil aangaan met andere muzieksoorten, bijvoorbeeld met niet-westerse muziek, of andere kunstdisciplines, zoals tekst of film, in aanzet interessant. Er ontbreekt echter volgens haar een duidelijke artistieke motivatie voor het aangaan van dergelijke interdisciplinaire samenwerkingen. Ook een degelijke onderbouwing van de keuze voor de samenwerkingspartners ontbreekt. De commissie denkt hier bijvoorbeeld aan het project ‘Nieuwe Wereld’, waarin wordt samengewerkt met verschillende niet-westerse musici, of aan het project ‘Fanfare’ in samenwerking met regisseur Jos Thie en amateurorkesten uit de regio. De commissie vindt dat hierdoor het beeld ontstaat van een orkest dat uitermate flexibel is, maar zelf geen uitgesproken eigen artistieke signatuur heeft.
De commissie heeft op basis van het eerdere werk kritische kanttekeningen gezet bij het vakmanschap van het Noordpool Orkest. In het plan ziet zij geen perspectief op verbetering hiervan. Gezien deze kritiek op het vakmanschap in combinatie met de weinig uitgewerkte plannen is de commissie vooralsnog er niet van overtuigd dat de beoogde plannen op een hoog niveau zullen worden uitgevoerd en een grote mate van zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat het Noordpool Orkest in de komende periode concerten en voorstellingen met een mix van diverse muzieksoorten wil verzorgen, zoals bigbandmuziek, jazz, pop en filmmuziek. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod verzorgt groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat het Noordpool Orkest zich vooral in Noord-Nederland goed weet te positioneren met zijn aanbod. Zij is positief over de stevige verankering van het orkest aldaar. De commissie constateert dat de bezoekcijfers van het Noordpool Orkest de afgelopen jaren flink zijn gestegen. Ook was het gemiddeld aantal bezoekers per concert hoog. De commissie concludeert hieruit dat het orkest de potentiële publieksbelangstelling voor zijn aanbod al goed weet te benutten.
In de komende periode verwacht het Noordpool Orkest minder publiek te bereiken dan in voorgaande jaren, doordat het orkest minder producties uit de programmalijn ‘Volle Bak’ gaat spelen die doorgaans een groot publieksbereik garanderen. De commissie begrijpt dit, maar constateert dat hiermee iets verloren gaat met betrekking tot de publieksfunctie. Ze vindt het in dit verband positief dat het Noordpool wil inzetten op het intensiever betrekken van fans en volgers, onder andere door een vriendengroep op te zetten. Verder vindt zij het in aanzet positief dat het Noordpool Orkest met de vier programmalijnen verschillende doelgroepen wil bedienen. De commissie vindt de beoogde doelgroepen echter mager omschreven. Ook ontbreekt een concrete uitwerking van de marketingstrategie hoe het Noordpool Orkest deze beoogde doelgroepen wil bereiken.
Het Noordpool Orkest verwacht een nieuw publiek te bereiken door samenwerking met organisaties en artiesten uit andere (muziek)genres en culturen, en door te spelen op festivals en (andere) locaties. Ook hier ontbreken volgens de commissie een duidelijke marketingstrategie en gerichte acties om een diverser publiek bij de concerten te betrekken. Op basis van de plannen is zij er nog niet van overtuigd dat de ambities op dit vlak zullen worden gerealiseerd.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als neutraal.
Zij is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud. Het Noordpool Orkest heeft de intentie om een nieuwe klank aan het orkest te geven door te werken met elektronische instrumenten, geluiden en effecten. De commissie vindt deze zoektocht naar nieuwe klanken te weinig uitgewerkt in de aanvraag om perspectief te bieden op een uitzonderlijke inhoud die mogelijk voorbeeldstellend zou kunnen zijn.
Daarnaast vindt de commissie dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk in de Nederlandse podiumkunstpraktijk. Zij is van mening dat enkele projecten in de aanvraag, vooral in de programmalijnen ‘Duel’ en ‘Noord’, mogelijkerwijs tot een opvallende verschijningsvorm kunnen leiden. De commissie vindt de projecten hiervoor echter te summier uitgewerkt.
Tot slot is in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van Het Noordpool Orkest geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.