Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Nineties Productions maakt muziektheatervoorstellingen waarin theater, muziek, literatuur, media, beeldende kunst en popcultuur een kruisbestuiving aangaan. De artistieke kern bestaat uit Floor Houwink ten Cate, Yannick Noomen en Anne Maike Mertens. Nineties Productions nodigt altijd andere spelers uit voor de producties. Het gezelschap speelt voorstellingen op locatie, projecten buiten het theatercircuit en “plug and play”-voorstellingen.
De commissie vindt het vakmanschap gedegen. Het gezelschap brengt disciplines bij elkaar en creëert nieuw repertoire, dat wordt gekenmerkt door goede teksten. De commissie noemt als voorbeeld de productie ‘Merkel’, waarin alles samenkomt, zoals goed spel, een strakke spanningsboog en een interessante inhoud. Ook de stand-upcomedyscène uit ‘Noir’ vond ze van grote kwaliteit. De commissie constateert dat het gezelschap een artistieke ontwikkeling doormaakt op het gebied van dramaturgie en thematiek. Zij stelt vast dat Nineties Productions bezig is los te komen van het sketchmatige in hun voorstellingen, en vindt dat een positieve ontwikkeling. De commissie herkent vakmanschap in de wijze waarop muziek geïntegreerd is in de voorstellingen.
De commissie vindt Nineties Productions een oorspronkelijk, toonaangevend gezelschap dat de verhalen van de eigen generatie op het toneel brengt. De commissie stelt vast dat het gezelschap ondanks zijn nog relatief korte bestaan al een eigen stijl heeft gevonden. De productie ‘Merkel’ is volgens de commissie een goed voorbeeld van de authenticiteit en virtuositeit die het gezelschap kenmerken.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de producties van Nineties Productions. Ze is van mening dat het gezelschap erin slaagt meerduidigheid aan te brengen in haar voorstellingen door onderwerpen die een jong publiek aanspreken, te presenteren in een aantrekkelijke constellatie van muziek, tekst en spel. Zij vindt dat Nineties Productions scherp commentaar weet te leveren op de populaire cultuur, op een manier die goed aansluit bij een jong publiek. De commissie plaatst een kanttekening bij de dramaturgie van sommige producties. Zo vond ze in ‘Untitled’ het fragmentarische van de voorstelling ten koste gaan van de gelaagdheid. In ‘Under Pressure’ werd naar haar mening ironie gebruikt om ironie te deconstrueren, wat het publiek op een afstand hield.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van de activiteiten die Nineties Productions in de afgelopen jaren heeft gerealiseerd. De aanvraag bevat een heldere reflectie op de afgelopen periode van waaruit het gezelschap ambities schetst om verder te bouwen aan een oeuvre met genre-overstijgende voorstellingen voor een jong publiek. De commissie vindt de wijziging van de artistieke kern afdoende onderbouwd en de meerjarige samenwerkingsverbanden met ITA en het Oerol Festival versterken het vertrouwen. Ook ziet zij het vakmanschap gewaarborgd in de artistieke (coproductie)partners zoals BOG., Wunderbaum en Urland. De commissie heeft op basis van het plan vertrouwen in het vakmanschap in de voorstellingen.
De commissie merkt op dat in het meerjarenplan 2021-2024 de nadruk sterk ligt op het verder uitbouwen van het curatorschap van Nineties Productions. Hoewel zij dit een interessante ontwikkeling vindt voor het gezelschap, met uitdagende kansen en stevige samenwerkingspartners, wringt het naar de mening van de commissie in het plan met de eigen producties van de makers. In combinatie met het grote aantal artistieke samenwerkingspartners vindt de commissie dat dit een aanzienlijk risico vormt voor de eigen artistieke signatuur van het gezelschap. Zij mist hierop een reflectie in het plan.
Wat betreft de productieplannen merkt de commissie op dat er oorspronkelijke ideeën tussen zitten, maar dat ze slechts beperkt zijn uitgewerkt. Zo noemt zij de Art Bar een interessant concept waarin ruimte wordt gecreëerd voor nieuwe jonge makers, maar kan zij over de inhoud ervan niet oordelen omdat de namen en onderwerpen nog niet bekend zijn. Over de vijf eigen nieuwe producties merkt de commissie op dat ze interessante mengvormen vertonen, met veel verschillende onderwerpen en wisselende teams, partners en speellocaties, wat in lijn is met de hybride signatuur en werkpraktijk van Nineties. De meeste projecten zijn echter inhoudelijk summier uitgewerkt waardoor ze naar de mening van de commissie weinig tot de verbeelding spreken. Een voorbeeld hiervan is de productie ‘Bunnies’, die de commissie matig onderbouwd vindt en die geen zicht biedt op een aansprekende theatrale vertaling. Ook in het plan voor ‘Toerisme’ leest de commissie weinig originele perspectieven op het onderwerp. Tot slot merkt de commissie op dat nog niet alle (mede)makers bekend zijn en dat bij sommigen van hen een motivatie ontbreekt of een beschrijving van hun specifieke bijdrage aan de projecten. Op grond van de matig uitgewerkte projectplannen is de commissie er niet van overtuigd dat de beschreven producties over voldoende zeggingskracht zullen beschikken.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert uit de plannen dat Nineties Productions in de komende periode verdergaat met het maken van (muziek)theatervoorstellingen. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod van een gemiddelde omvang is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk werk eveneens gemiddeld is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat Nineties Productions in de afgelopen jaren een passend publieksbereik heeft gerealiseerd voor het soort aanbod dat het maakt. Nineties heeft een duidelijke doelgroep voor ogen en beschrijft in het plan op overtuigende wijze zijn strategie om deze doelgroep te bereiken. Dit doet het vooral door middel van zijn aanbod (het mixen van verdieping met toegankelijkheid), geschikte onderwerpen en door te spelen op locatie. Dit blijkt te werken, getuige de uitnodigingen van ITA en Oerol om samen te werken en gelet op het feit dat er daadwerkelijk een relatief jong publiek op de voorstellingen afkomt. Nineties Productions werkt met een marketingstrateeg, en het plan beschrijft een marketingmix die volgens de commissie past bij de doelgroep. Nineties Producties ambieert voor de komende jaren een flinke groei in publieksomvang, wat het gezelschap onder meer verwacht te bereiken door meer speelbeurten per jaar te realiseren. Gezien de aard en omvang van het publiek dat bereikt is in de afgelopen jaren, vindt de commissie met de beschreven strategie en plannen een groei van het aantal voorstellingsbezoekers in de komende jaren aannemelijk.
Daarnaast is de commissie op basis van het plan van mening dat Nineties Productions zich in voldoende mate inzet om haar publiek te verbreden. De Art Bar, die op grote festivals komt te staan, geeft goede mogelijkheden om jonge muziekliefhebbers voor theater te interesseren aangezien deze ook op muziekfestivals komt te staan. Uit de plannen maakt de commissie eveneens op dat in de Art Bar jonge makers van verschillende culturele achtergrond expliciet worden uitgenodigd om iets te maken, wat in potentie een cultureel divers publiek kan opleveren. De commissie mist in de publieksbenadering echter een overtuigende strategie om deze verbreding ook door te trekken naar de eigen producties van het gezelschap.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als voldoende.
De commissie is van mening dat er sprake is van betekenis op vorm. Zij noemt Nineties Productions innovatief op het gebied van verschijningsvormen, door de manier waarop het gezelschap diverse disciplines en samenwerkingen combineert. Door het gebruik van elementen uit het performancecircuit, uit het locatie- en muziektheater, en uit ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur rekt het gezelschap naar haar mening grenzen op.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Nineties Productions geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Tot slot is in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van Nineties Productions geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.