Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting NB (Nicole Beutler Projects) is een in Amsterdam gevestigd gezelschap dat voorstellingen en initiatieven realiseert van choreograaf en theatermaker Nicole Beutler. Het werk van Nicole Beutler kenmerkt zich door een combinatie van vorm en inhoud in elk element van de voorstelling en door zijn minimalistische en interdisciplinaire aanpak. Historische connotaties zijn in het werk van Nicole Beutler Projects aanwezig en worden vervlochten met de actualiteit. De voorstellingen spelen zowel in het vlakkevloercircuit als in grote zalen.
De commissie is van mening dat het werk van choreografe Nicole Beutler getuigt van veel vakmanschap. Zij heeft waardering voor de degelijke en integere wijze waarop Beutler haar onderwerpen analyseert en vervolgens een intelligente vertaalslag weet te maken naar eigenzinnige producties. De commissie ziet dit terug in de wijze waarop Nicole Beutler de verschillende elementen als tekst, muziek, beweging en beeld weet te combineren tot samenhangende composities. Haar vakmanschap blijkt ook uit de keuze voor de performers, die de commissie van een uitstekende kwaliteit vindt en die in de producties individueel goed tot hun recht komen.
Het werk van Nicole Beutler Projects is volgens de commissie zeer oorspronkelijk. De geheel eigen artistieke signatuur ziet zij terug in de doordachte wijze waarop vorm en inhoud in de producties samenkomen. De vorm die voor ieder werk wordt gekozen, vindt de commissie nauwkeurig doorgevoerd in alle elementen van het werk. Als voorbeeld noemt zij hierbij de voorstelling ‘8: METAMORPHOSIS’, waarin sprake was van een prachtige synergie tussen beeld, muziek en beweging. Het feit dat er altijd vanuit andere invalshoeken wordt gewerkt, maakt nieuwsgierig en getuigt van een onderscheidende werkwijze. Door de jaren heen is hierin volgens de commissie een mooie ontwikkeling zichtbaar.
De commissie stelt vast dat het werk van Nicole Beutler Projects zeggingskracht heeft. Zij is van mening dat het werk van Nicole Beutler Projects door de zorgvuldig gekozen diversiteit aan invalshoeken, thema’s en disciplines, aansprekend is voor een divers publiek. Hoewel de producties altijd een zeer verzorgde indruk maken, plaatst de commissie een punt van kritiek bij de soms te ver doorgevoerde detaillering in vorm. Zo was er in de voorstelling ‘7: TRIPLE MOON’ volgens haar sprake van een overdaad aan elementen. Dit kwam de impact van het werk op het publiek niet ten goede.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed.
Zij is van mening dat de plannen voor de periode 2021-2024 een geloofwaardige voortzetting vormen van het werk dat Nicole Beutler Projects in de afgelopen jaren heeft laten zien. Zo stelt de commissie vast dat wordt voortgebouwd op eerdere fascinaties en ingezette vormen van theater. Dit vindt zijn weerslag in een evenwichtig activiteitenprogramma met reprises, nieuw werk, onderzoek en aandacht voor talentontwikkeling. Uit het plan spreekt volgens de commissie een oprechte drang naar inhoudelijke verdieping in urgente maatschappelijke thema’s. Het wekt hierbij vertrouwen dat Nicole Beutler Projects samenwerkt met een goed op elkaar ingespeeld artistiek kernteam dat beschikt over een onmiskenbaar vakmanschap.
De thematiek die aan de voorstellingen in de periode 2021-2024 ten grondslag ligt, vindt de commissie in het plan helder uiteengezet. Zij is positief over de manier waarop Nicole Beutler Projects de mondiale klimaatproblematiek beoogt te onderzoeken en vanuit verschillende oorspronkelijke invalshoeken wil vertalen naar voorstellingen met een eigenzinnige beeldtaal. De interdisciplinaire aanpak die hieruit voortvloeit, sluit volgens haar mooi aan bij de artistieke signatuur van het gezelschap.
De commissie heeft daarnaast veel waardering voor de sterke samenhang tussen de activiteiten. Dit blijkt onder meer uit de grotezaaltrilogie, waarin het thema ‘het transformatieproces van de wereld in relatie tot de mondiale klimaatcrisis’ centraal staat. De commissie vindt het interessant hoe Nicole Beutler Projects hierin haar maatschappelijke betrokkenheid op een consequente manier weet te vertalen naar een activiteitenprogramma met een overkoepelend thematisch kader.
De manier waarop Nicole Beutler Projects de oorspronkelijke thema’s inzet in producties met een diversiteit aan verschijningsvormen is in het plan goed uitgewerkt. Voor wat betreft de kleine/middenzaalproducties spreekt de commissie zich positief uit over de jongerenvoorstellingen ‘Our House is on Fire’ en ‘Piece Forever’. Zo vindt zij dat de beschreven actuele en relevante thema’s op een verfrissende manier worden vertaald naar producties die aansluiten bij de leeftijd van de doelgroep. Ook het beschreven contextprogramma vindt zij passend bij het werk van Nicole Beutler Projects en biedt het publiek op een toegankelijke manier verdieping bij de producties.
De commissie is verder van mening dat Nicole Beutler Projects interessante nationale en internationale samenwerkingsverbanden aangaat. De keuze voor deze partners vindt zij logisch voortkomen uit de wens om vanuit een interdisciplinaire werkwijze beeldende voorstellingen te realiseren.
Op basis van de genoemde argumenten is de commissie van mening dat Nicole Beutler Projects blijkens de beschrijving van zowel de producties als het contextprogramma op een interessante manier zijn publiek wil uitdagen om nieuwe werelden te leren kennen, wat haar vertrouwen biedt in de zeggingskracht van de voorstellingen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als zeer goed.
Zij constateert uit de plannen dat Nicole Beutler Projects in de komende periode interdisciplinaire, beeldende dansvoorstellingen wil produceren. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod klein is. Zij stelt verder vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt, beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat het publiek dat Nicole Beutler Projects in de afgelopen periode heeft bereikt, fors gegroeid is. Gelet op het soort werk dat het gezelschap maakt, vindt zij dat een bijzondere prestatie. De commissie is bovendien positief over het feit dat het gezelschap zich door vaste langere speelperiodes in Amsterdamse theaters steviger heeft weten te wortelen in zijn vestigingsplaats. Zij stelt vast dat het gezelschap de focus de komende periode legt op intensivering van de relaties met een aantal theaters, op een gezamenlijke publieksopbouw en op langere speelreeksen. Deze doelstellingen vindt de commissie in het plan helder uitgewerkt en passend bij de positie van het gezelschap binnen het podiumkunstenlandschap. Zij heeft er dan ook vertrouwen in dat de beoogde bezoekersaantallen zullen worden bereikt.
Verder vindt de commissie dat er in het plan een stevige visie op publieksbenadering is geformuleerd. Hieruit blijkt dat het gezelschap een goede kennis heeft van zijn publiek. Zo is een gedegen aanpak beschreven om het publiek binnen de drie helder geformuleerde doelgroepprofielen te bereiken. Hieruit blijkt volgens de commissie de aanwezigheid van een goed bewustzijn dat potentiële bezoekers zich in verschillende circuits bevinden. De nationale en internationale artistieke samenwerkingen bieden de commissie vertrouwen dat de beoogde doelgroepen zullen worden bereikt.
De commissie stelt vast dat het Nicole Beutler Projects door de diversiteit aan voorstellingen en coproducties is gelukt om zijn publiek te verbreden. In de komende periode wordt er opnieuw stevig ingezet op context- en participatieprogramma’s. Zo wordt er een inclusieve communicatiestrategie en een impactproducent ingezet om de focus op deze diversiteitsdoelstelling te waarborgen. Resultaten op het gebied van publiekverbreding en diversificatie uit voorafgaande jaren bieden de commissie vertrouwen in de haalbaarheid van de doelen op dit gebied.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
Zij is van mening dat er sprake is van betekenis op vorm. Nicole Beutler Projects onderscheidt zich door de manier waarop het vanuit een discipline-overschrijdende werkwijze voorstellingen maakt op het snijvlak van de dans- en performancekunst voor zowel de kleine als de grote zaal. In het werk van Nicole Beutler Projects uit dit zich in een opvallende diversiteit aan bijzondere verschijningsvormen.
Verder is er volgens de commissie sprake van betekenis op effect. Nicole Beutler Projects geeft opdrachten en biedt mogelijkheden aan jonge makers. Zo wordt de alliantie met performer en componist Genevieve Murphy voortgezet en zet Nicole Beutler Projects zich in voor de ontwikkeling van GREENHOUSE, een duurzaam netwerk gericht op talentontwikkeling, kennisdeling en meer zichtbaarheid voor de vernieuwende podiumkunsten. Hiermee heeft Nicole Beutler Projects volgens de commissie een duidelijke stimulerende werking voor de ontwikkeling van de hedendaagse conceptuele dans en performancekunst. De activiteiten van Nicole Beutler Projects hebben eveneens betekenis op effect vanwege de bijdrage aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten. Zo heeft het gezelschap volgens de commissie een stevig netwerk van partners en speelplekken in het buitenland.
De commissie is van mening dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het soort aanbod dat Nicole Beutler Projects brengt, geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.