Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Zij kent het ensemble als een groep relatief jonge musici die hedendaags gecomponeerde muziek presenteert in verschillende vormen. Het New European Ensemble bestaat uit zo’n vijftien vaste musici die onder leiding staan van altviolist Emlyn Stam. Naast de eigen producties, waarin ook cross-overs worden gemaakt met onder andere modernejazzartiesten, worden er samenwerkingen aangegaan met makers en uit andere disciplines. De concerten vinden plaats in het middelgrotezalencircuit door heel Nederland.
De commissie vindt het vakmanschap van het ensemble hoog. Zij is onder de indruk van het gemak waarmee het New European Ensemble gecompliceerde werken op een natuurlijke manier ten gehore brengt. Volgens haar is dit ook een logisch gevolg van de lange samenwerking tussen Emlyn en Willem Stam, violist Rada Ovcharova en fluitist Felicia van den End. Ook op individueel niveau spreekt de commissie haar waardering uit. Dit komt volgens haar bijvoorbeeld goed naar voren in de intensiteit van de vioolsolo in een uitvoering van het ‘Klarinetkwartet’ van Krzysztof Penderecki.
De eigen signatuur van het New European Ensemble komt volgens de commissie het beste naar voren in programma’s die het zelf samenstelt. Deze hebben een duidelijke thematische lijn. Doorgaans bestaan ze uit een gewaagde mix van stijlen en composities. De interdisciplinaire samenwerking die het ensemble aangaat met Opera2Day vindt de commissie niet altijd geslaagd. Zij vindt bijvoorbeeld dat een programma als ‘Dr Miracle’s Last Illusion’ muzikaal-inhoudelijk niet goed bij het ensemble passen. Hierdoor wordt er volgens haar afbreuk gedaan aan de eigen artistieke signatuur.
De commissie is gematigd positief over de zeggingskracht. Het ensemble presenteert zich tijdens de concerten in verschillende bezettingen, wat de commissie een slimme keuze vindt. Wel constateert zij dat de hoeveelheid muzikale informatie veel van de luisteraar vraagt en dat alle change-overs soms afbreuk doen aan de intensiteit van de beleving van het concert. De literaire salons in kleine instrumentale bezetting met verteller, vindt de commissie minder geslaagd. De verbinding met de literaire voordracht in de programma’s rond Borges en Dylan vond zij bijvoorbeeld obligaat en statisch overkomen.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat het New European Ensemble in de afgelopen jaren heeft laten zien. Hoewel de commissie de reflectie van het New European Ensemble op de vorige periode mager vindt, ziet zij een duidelijke focus in de artistieke keuzes in het plan, doordat er meer vanuit eigen initiatief wordt geopereerd.
De commissie is van mening dat uit de aanvraag een helder artistiek profiel naar voren komt. De uitgangspunten die de basis vormen voor de activiteiten van de komende periode zijn duidelijk verwoord. De commissie constateert dat het idee om nieuwe muziek te verbinden met sociaal-maatschappelijke vraagstukken, andere kunstdisciplines of muzieksoorten richtingbepalend is voor een groot deel van de te ontwikkelen activiteiten. Uit deze keuze komt volgens haar een oorspronkelijke visie naar voren die goed aansluit bij het profiel van het ensemble.
De commissie vindt dat de keuze om nieuwe muziek in een context te plaatsen op een groot aantal verschillende manieren is uitgewerkt in de plannen. De sterkste voorbeelden hiervan treft zij aan onder de programmalijnen ‘New Music Adventures’ en ‘NEuE Salon’. Volgens de commissie vallen hier aansprekende programma’s onder waarin hedendaags repertoire een grote mate van zeggingskracht kan hebben voor een potentieel breed publiek. Zij noemt onder andere de programma’s die gebaseerd zijn op films waarin muziek van hedendaagse componisten een sleutelrol speelt, of het programma waarin artificial intelligence centraal staat. In grote lijnen vindt de commissie de plannen goed toegelicht en de keuzes voor componisten gemotiveerd, zoals in de vijf componistenportretten die het ensemble de komende periode wil verzorgen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat het New European Ensemble zich hoofdzakelijk toelegt op het verzorgen van concerten en voorstellingen waarin hedendaagse muziek centraal staat. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod klein is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van concerten met hedendaagse muziek gering is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt het positief dat het New European Ensemble wil inzetten op het bereiken van een breder publiek dan alleen de in hedendaagse muziek ingewijde luisteraar. Het ensemble onderscheidt hiertoe vier doelgroepen waarop de verschillende producties gericht zijn. De commissie is van mening dat er een logisch verband is tussen de te ontwikkelen activiteiten en de twee beoogde doelgroepen die gedefinieerd zijn als de liefhebber en de allround-cultuurliefhebber. Zo zijn de componistenportretten en de premières van nieuw repertoire vooral gericht op de ingewijde luisteraar. Het bereiken van de doelgroep allround-cultuurliefhebbers acht de commissie met de programmalijnen ‘New Music Adventures’ en ‘NEuE Salon’ kansrijk. Zij vindt het positief dat het New European Ensemble hierbij contact zoekt met netwerken en organisaties die passen bij het onderwerp van de individuele concerten om deze allround-cultuurliefhebber te bereiken.
De activiteiten gericht op de weinig specifiek omschreven doelgroep cultureel divers publiek vindt de commissie minder overtuigend uitgewerkt. Het New European Ensemble hoopt een cultureel divers publiek te bereiken door in een aantal van zijn programma’s een link te leggen met niet-westerse muziek. De commissie is echter van mening dat het ensemble er hierbij te gemakkelijk van uitgaat dat deze keuze automatisch voor het beoogde publiek aantrekkelijk zal zijn. Tot slot vindt zij het weliswaar positief dat het New European Ensemble activiteiten ontplooit om jongeren te bereiken, maar zij constateert dat het hierbij om een relatief bescheiden aantal personen gaat.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
Zij is van mening dat het aanbod dat het New European Ensemble brengt inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia. Het ensemble richt zich vooral op repertoire waarin door componisten wordt gezocht naar een nieuwe inhoud. In deze muziek staat veelal de ontwikkeling van een nieuwe muzikale taal of expressie centraal doordat componisten gebruikmaken van nieuwe klanken, vormen of technologie. Hierdoor is de commissie van mening dat er sprake is van betekenis op inhoud.
Daarnaast is zij van mening dat er sprake is van betekenis op effect. Het New European Ensemble heeft volgens haar een duidelijke stimulerende werking voor de ontwikkeling van de hedendaagse muziek. Het ensemble voert een actief opdrachtbeleid en maakt zich sterk voor de begeleiding van jonge talentvolle componisten. Het gaat daartoe onder andere een samenwerking aan met het Koninklijk Conservatorium.
Tot slot vindt de commissie dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.