Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Stichting Mugmetdegoudentand (De Mug) bestaat uit Joan Nederlof, Marcel Musters en Lineke Rijxman. Het gezelschap maakt theater over de hedendaagse mens en hoe die zich verhoudt tot de complexe en voortdurend aan verandering onderhevige samenleving. Hun werk manifesteert zich ook op andere maatschappelijke vlakken en op film en televisie. De Mug maakt theater dat de tijdsgeest beschrijft met een persoonlijke stem. De Mug speelt vooral in het vlakkevloerencircuit.
De commissie vindt het vakmanschap van het gezelschap buiten kijf staan. De regie en het spel zijn doorgaans van hoge kwaliteit en de dramaturgie is eigenzinnig. De Mug bestaat uit getalenteerde makers met veel ervaring op verschillende vlakken, wat zich vertaalt in vakmatig goede voorstellingen.
De commissie vindt de oorspronkelijkheid van de voorstellingen van De Mug wisselend. Zij vindt dat de artistieke signatuur van De Mug sterk is wanneer de voorstellingen een actuele of politieke noodzaak laten zien. Deze signatuur ziet de commissie terug in de voorstellingen ‘Gidsland’ en ‘Buik’. Ook is zij positief over de samenwerkingen die De Mug is aangegaan met theatermaker Adelheid Roosen en met schrijvers als Aaf Brandt Corstius. De commissie constateert echter dat De Mug bezig is met een herprofilering van het gezelschap maar vindt dat het gezelschap zoekend overkomt en eigenheid verliest. Zij noemt als voorbeeld ‘De Eurocommissaris’, die de scherpe gelaagdheid miste die kenmerkend was voor het handschrift van De Mug. Ook een voorstelling als ‘Alles moet weg’, een samenwerking met House of Nouws, vond de commissie nauwelijks herkenbaar als een Mugproductie.
De commissie is positief over de zeggingskracht van De Mug, maar plaatst wel een kanttekening. Zij constateert dat De Mug een trouw publiek heeft opgebouwd dat nog steeds wordt aangesproken door een deel van de voorstellingen. De commissie noemt als voorbeeld ‘Margreet heeft de groep verlaten’, een productie die een breed publiek wist te raken door de specifieke wijze waarop De Mug de inhoud wist over te brengen. Bij het eerdergenoemde ‘Alles moet weg’ gold dat volgens de commissie minder, doordat de voorstelling de specifieke dramaturgie van De Mug ontbeerde en het publiek iets anders bood dan het verwachtte.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting op het werk dat de Mug in de afgelopen jaren heeft laten zien. De aanvraag bevat een goede reflectie op de afgelopen jaren waarin een aantal activiteiten kritisch tegen het licht is gehouden, zoals de manier waarop talentontwikkeling vorm kreeg. De commissie heeft van daaruit vertrouwen in de stappen die de Mug voor de komende periode voor ogen heeft.
De Mug ontwikkelt zich naar eigen zeggen van een theatergezelschap naar een cultureel collectief. Naast nieuwe theatervoorstellingen gaat het collectief ook cross-overrandprogrammering, televisieprojecten, maatschappelijke initiatieven en reprises realiseren. De commissie zag het gezelschap al eerder onderdelen uit deze nieuwe missie verwezenlijken. Zij vindt de beoogde transitie passen bij de drie kernleden en het artistieke profiel van het gezelschap en heeft er daarom vertrouwen in dat de ontwikkeling succesvol zal worden gerealiseerd. Zij constateert dat de overkoepelende inhoudelijke missie – het beschermen van de democratie - onmiskenbaar politiek en maatschappelijk georiënteerd is, zoals zij van de Mug gewend is. De onderwerpen voor de komende jaren, zoals de politieke islam, rechtsextremisme, LGBTI-issues en antisemitisme, vindt zij goed passen bij die missie. In het plan is verder duidelijk de ambitie te lezen om beter aan te sluiten bij de cultureel diverse samenleving. De commissie vindt dat de betreffende samenwerkingen en onderwerpen hier zorgvuldig op zijn uitgekozen en is van mening dat deze in positieve zin zullen bijdragen aan de oorspronkelijkheid van de voorstellingen. Zij merkt verder op dat alle zeven nieuwe plannen voor theatervoorstellingen de missie weerspiegelen of voortbouwen op eerdere projecten. Het plan maakt hierdoor een samenhangende indruk.
De commissie plaatst een kanttekening bij de zeggingskracht. Hoewel zij de plannen in aanzet wat betreft onderwerpen en partners in globale zin aansprekend vindt, zijn deze tamelijk summier uitgewerkt. Zo had de commissie meer willen lezen over de specifieke inhoud, de beoogde vorm, de werkwijze en de artistieke bijdragen van de partners. Op grond hiervan kan zij nog niet haar volledige vertrouwen uitspreken in de zeggingskracht van de producties.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert in de plannen dat de Mug in de komende periode verdergaat met het maken van maatschappelijk geëngageerde theatervoorstellingen. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod groot is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens groot is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat de Mug in de afgelopen jaren een voor dit soort aanbod passend publieksbereik heeft gerealiseerd. De Mug heeft een trouw vast publiek, vooral in de Randstad. De Mug wil die publieksgroep uitbreiden met vrouwen tussen de 45 en 65 met andere culturele achtergronden dan de westerse. De commissie constateert hiertoe in de aanvraag een overtuigende strategie met heldere doelstellingen. Daarnaast heeft het gezelschap, net als vier jaar geleden, de ambitie om haar publiek te verjongen. Ook hierover is de commissie positief. Voor beide ambities merkt zij ten eerste op dat het aanbod hier overtuigend op is aangepast met passende samenwerkingspartners en onderwerpen. Daarnaast constateert de commissie dat alle zeven marketingcommunicatiestrategieën uit de aanvraag toegespitst zijn op deze ambities. Op grond van het plan is de commissie ervan overtuigd dat de Mug een bijzondere bijdrage zal leveren aan publieksdiversificatie.
De commissie plaatst een kanttekening bij het ontbreken van informatie over het bereiken van het bestaande vaste publiek van de Mug, in combinatie met de begrote aantallen. Als De Mug meer divers en jong publiek in de zalen wil zien, maar dit niet kwantitatief vertaalt in een toename van de totale bezoekersaantallen, impliceert dit een afname van het vaste publiek. De commissie mist reflectie hierop in de aanvraag.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstenpraktijk als voldoende.
De commissie is van mening dat de activiteiten van de Mug van bijzondere betekenis zijn op het gebied van vorm, omdat reguliere theatervoorstellingen gecombineerd worden met andere culturele uitingsvormen, zoals televisieseries, en met maatschappelijk georiënteerde initiatieven. De commissie ziet hierin een verregaande integratie van podiumkunsten met andere media en domeinen in de publieke omgeving, die elkaar wederzijds kunnen beïnvloeden.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op inhoud. De Mug wil weliswaar nieuwe, nog weinig gehoorde stemmen uit de samenleving toevoegen aan zijn repertoire, maar de invulling van dit voornemen is naar de mening van de commissie onvoldoende om te spreken van een bijzondere betekenis op dit vlak.
Tot slot is er in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van het genre of aan de podiumkunsten als geheel.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.