Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Stichting Salon- dans- en filmorkest (MaxTak) is een muziektheatergezelschap voor de jeugd, gevestigd in Amsterdam. De artistieke leiding is in 2019 door Hans Thissen overgedragen aan Marije Gubbels. De producties spelen voornamelijk in het circuit van vlakkevloerpodia.
De commissie is van mening dat het vakmanschap in de producties van MaxTak de afgelopen jaren van wisselende kwaliteit is geweest. Zij stelt vast dat de voorstellingen van Hans Thissen zowel in regietechnisch als in dramaturgisch opzicht niet altijd wisten te overtuigen. De commissie constateert dat sinds enige tijd Marije Gubbels als nieuwe artistiek leider van MaxTak aan het gezelschap is verbonden. Zij is overtuigd van het vakmanschap van Gubbels, mede op basis van de producties die zij in de afgelopen jaren als gastregisseur maakte voor andere gezelschappen, zoals Theater Sonnevanck en Kim van Zeben Theaterproducties.
De commissie is overwegend positief over de oorspronkelijkheid van het werk van MaxTak. Zij stelt vast dat Marije Gubbels goed past binnen de signatuur van het gezelschap, dat kinderen vanaf vijf jaar wil laten kennismaken met muziektheater, waarbij musici en acteurs een gelijkwaardige rol hebben. Zij constateert echter dat MaxTak nog zoekende is naar een eigen muziektheatrale signatuur. De commissie waardeert het streven van het gezelschap om de scheidslijn tussen musici en acteurs te verkleinen, maar vindt dat de integratie van spel en muziek in het werk niet altijd even goed in balans is.
Volgens de commissie beschikt het werk van MaxTak over zeggingskracht. Zij is van mening dat de voorstellingen van Marije Gubbels door hun verbeeldingskracht het publiek goed weten aan te spreken. Dit komt volgens de commissie sterk naar voren in de eerste productie die zij maakte voor MaxTak: ‘Het best bewaarde geluid ter wereld’. In deze 5-plus voorstelling, over een broertje en zusje in het geluidslaboratorium van hun vader, worden spanning en humor volgens de commissie op oorspronkelijke wijze ingezet waardoor het muzikale verhaal ook zeggingskracht heeft voor een oudere doelgroep.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
Zij vindt dat MaxTak met de aanstelling van Marije Gubbels als artistiek leider een interessante nieuwe stap zet in de ontwikkeling van het gezelschap. Zoals opgemerkt is de commissie overtuigd van het vakmanschap van deze maker en de aanvraag bevat ook een heldere toelichting op wat haar komst betekent voor de kwaliteit van het werk van MaxTak. Naast Gubbels wordt er volgens de commissie met interessante en vakkundige makers en componisten samengewerkt, zoals Nhung Dam en Keez Groenteman. Ook de beoogde uitvoerenden noemt de commissie passend en zij heeft vertrouwen in het uitvoeringsniveau van de producties.
De commissie vindt dat er een duidelijk artistiek profiel spreekt uit de plannen. De aanvraag reflecteert bovendien goed op de wisseling van de artistieke leiding in relatie tot de signatuur van MaxTak. De commissie is positief over de drie speerpunten, die helder worden toegelicht. Zij ziet bovendien het in de aanvraag geformuleerde streven naar meer inclusiviteit terug in zowel de beschreven projecten als in de samenstelling van de artistieke teams en casts, zoals bij ‘De Snackbarprinses’. De thema’s en onderwerpen die aan de voorstellingen ten grondslag liggen, noemt de commissie actueel en prikkelend. Daarbij weet MaxTak de thematiek op een oorspronkelijke manier te vertalen naar de uiteindelijke producties, bijvoorbeeld door een superheldenformat te combineren met serieuze klimaatproblematiek in ‘Het Groene Meisje’.
De commissie vindt de plannen voor de komende periode aansprekend en prikkelend. Zo noemt zij ‘Donnie Druif’, gebaseerd op de film ‘What’s Eating Gilbert Grape?’, een uitdagende keuze voor de beoogde doelgroep van 8-plus. De beschrijving van de projecten schetst een tamelijk concreet beeld van de manier waarop de makers hun publiek willen aanspreken. De commissie verwacht dan ook dat de voorstellingen van zeggingskracht zullen getuigen voor het jeugdige publiek. Een kritische kanttekening plaatst zij bij de muzikale concepten van de producties. Zeker gezien het feit dat de makers stellen dat de muziek “de verbindende factor is”, vindt zij dit aspect te weinig uitgewerkt. Er wordt in de aanvraag weliswaar gewag gemaakt van niet-westerse muziekstijlen en instrumenten, maar op welke wijze de muziek gaat bijdragen aan de dramaturgie en daarmee aan de impact van het verhaal, wordt de commissie onvoldoende duidelijk.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
MaxTak maakt muziektheater over maatschappelijke onderwerpen voor kinderen vanaf vier jaar. Zij stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk werk maakt groot is en dat het potentiële publiek hiervoor eveneens groot is. Daarmee is er volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt dat er uit de aanvraag geen duidelijke visie spreekt op de publieksfunctie van MaxTak. Zij mist een heldere positionering van het gezelschap in het veld, zeker gezien het feit dat het aanbod aan jeugdtheater groot is. Zij constateert bovendien dat er in de afgelopen jaren sprake was van wisselende bezoekersaantallen. De commissie leest een adequaat, maar enigszins beknopt marketingplan, waarin geen sprake is van een overtuigende publieksstrategie. Er wordt een aantal doelgroepen genoemd, die de commissie echter niet allemaal even overtuigend vindt. Zo noemt zij het niet op voorhand aannemelijk dat er veel publiek afkomt op de naam Marije Gubbels. Van de beschreven pr-middelen noemt de commissie een aantal interessant, zoals de vlogs en het cadeau geven van theaterkaartjes, maar ook behoorlijk arbeidsintensief en niet bewezen effectief. Alhoewel de in het plan beschreven seriebespeling van een theater kan bijdragen aan de vergroting van het publieksbereik, heeft de commissie op grond van de plannen er niet zonder meer vertrouwen in dat de beoogde publieksaanwas gerealiseerd zal worden.
De commissie acht het wel aannemelijk dat het gezelschap met zijn producties kinderen uit alle sociale lagen van de bevolking weet te bereiken. Zij vindt de plannen ten aanzien van een verdere diversificatie van het publiek in de komende periode overtuigend. De samenwerking met organisaties als Marmoucha en The Dragons Businessclub noemt zij in dit verband een goede ontwikkeling. Ook met het wijkproject in samenwerking met CC Amstel en door vaker op scholen te spelen verwacht de commissie dat MaxTak een diverser publiek zal weten te bereiken.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als neutraal.
Zij vindt dat er geen sprake is van bijzondere betekenis is op inhoud. Hoewel zij waardering heeft voor de maatschappelijk geëngageerde onderwerpen, stelt zij vast dat er veel jeugdtheatergezelschappen zijn die theater over soortgelijke thema’s maken.
Ook de gekozen vorm van de producties van MaxTak vindt zij te weinig onderscheidend of toonaangevend om te spreken van betekenis op vorm.
Ten slotte verwacht de commissie op basis van de aanvraag ook geen bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van MaxTak geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.