Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
MATZER Theaterproducties is een theatergezelschap rond artistiek leider Madeleine Matzer. Het gezelschap maakt toegankelijk theater, over thema’s die de actualiteit raken, voor een breed en divers publiek. De producties van MATZER zijn in het hele land te zien, zowel in theaters als op festivals.
De commissie vindt het vakmanschap gedegen. Zij vindt dat MATZER goede acteurs aan zich weet te binden, die de personages op heldere wijze vormgeven. Ook de voor het gezelschap geschreven teksten en bewerkingen, van onder anderen Jibbe Willems, vindt ze van hoog niveau. De commissie vindt de regie in sommige producties sterk, en noemt als voorbeeld de productie ‘Fort Europa’. Daarin werd de toneeltekst van Tom Lanoye als partituur benaderd, wat een vertaling kreeg in de mise-en-scène. De commissie plaatst een kanttekening bij de regie van andere producties, die ze in een poging een groot publiek te bereiken, soms behoudend vindt.
De commissie plaatst kanttekeningen bij de oorspronkelijkheid van de producties van MATZER. Zij vindt de signatuur van het gezelschap niet helder tot uitdrukking komen, doordat het veel verschillende soorten theater produceert, zoals muziektheater, teksttheater op locatie, familievoorstellingen en korte collectievoorstellingen. Vooral in de voorstellingen met bekende titels, die gericht zijn op een breder publiek is de artistieke signatuur van MATZER onvoldoende aanwezig. Ze noemt de kerstvoorstelling ‘Alone@Home’, waar het volgens haar draait om de herkenbaarheid van de film voor jonge kinderen en hun ouders. De commissie is positief over het aantrekken van Liliane Brakema als regisseur, omdat zij over een kenmerkende regiestijl beschikt die de oorspronkelijkheid van de producties kan vergroten.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de producties. Zij noemt als voorbeeld de familievoorstelling ‘De Reuzenperzik’, een productie die impact had op een jong publiek omdat een groot deel van het publiek het verhaal van Roald Dahl al kende en de visuele omgeving van de voorstelling daarop aansloot. Door de toevoeging van voor de doelgroep actuele en herkenbare thema’s als de afvalberg, en macht en politiek, werd de betrokkenheid van het jonge publiek vergroot. De commissie constateert echter dat sommige voorstellingen gelaagdheid missen, en de dramaturgie niet altijd even sterk is. In het geval van ‘De Reuzenperzik’ vond ze de verhaallijn niet sterk, wat ten koste ging van de zeggingskracht voor een ouder publiek.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor 2021-2024 vormen voor de commissie een natuurlijk vervolg op het werk dat MATZER in recente jaren liet zien. De aanvraag bevat een heldere reflectie op de afgelopen periode waaruit conclusies zijn getrokken en een nieuwe richting voor de toekomst is gekozen. Zij merkt op dat MATZER goede medemakers heeft betrokken bij de plannen, zowel schrijvers als regisseurs, acteurs en muzikanten, wat haar vertrouwen geeft in de vakmatige kwaliteit van het werk in de komende periode.
De commissie is positief over het voornemen van MATZER om theater midden in de samenleving te zetten. De nieuwe koers is naar haar mening helder verwoord en uitgewerkt in vijf concrete doelstellingen. De commissie waardeert de voorgenomen manier van produceren in samenwerking met maatschappelijke instellingen, teneinde ook een breder publiek aan te spreken. De commissie plaatst echter kanttekeningen bij de uitwerking van de plannen. Hierin mist zij, vooral door de vele partners en medemakers, een duidelijke artistieke signatuur. Volgens de commissie vormt dit een risico voor de herkenbaarheid van de producties van MATZER. Verder vindt de commissie de plannen getuigen van aansprekende onderwerpen en zij vertrouwt erop dat de diverse makers er hun persoonlijke visie op loslaten. De projecten zijn overtuigend gemotiveerd en beschrijven de betreffende onderwerpen, artistieke teams en beoogde samenwerkingspartners. De commissie vindt de projecten artistiek-inhoudelijk wel beperkt uitgewerkt waardoor ze nog weinig tot de verbeelding spreken. Ook ontbreken bij de locatieprojecten aansprekende ideeën voor de speellocaties. Om die reden plaatst de commissie een kanttekening bij de verwachte oorspronkelijkheid van de producties.
De commissie is eveneens gematigd positief over de zeggingskracht van het werk van MATZER in de komende periode. Zo vindt zij de samenwerking met de beoogde maatschappelijke partners in potentie positief omdat zij diepgang kunnen aanbrengen in de onderwerpen en omdat hierdoor een nieuw publiek kan kennismaken met de kracht van verbeelding. De projectplannen zelf zijn echter maar beperkt uitgewerkt, waardoor de commissie niet overtuigd is van de zeggingskracht van de voorstellingen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat MATZER in 2021-2024 verdergaat met het maken van teksttheater op locatie en in de zalen. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod verzorgt groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat MATZER in de afgelopen jaren een voor dit type aanbod passend publieksbereik realiseerde. Omdat MATZER de komende jaren minder in de middelgrote - en grote zaal zal spelen, verwacht het gezelschap in de eerste jaren van 2021-2024 minder publiek te trekken, maar dat dit aantal uiteindelijk zal oplopen naar een grotere omvang dan in de afgelopen jaren. De commissie vindt dit een realistische ambitie die logisch samenhangt met de inhoudelijke plannen.
De commissie leest in het plan een doordachte aanpak voor het bereiken van publiek buiten de theaters. Dit doet MATZER door de voorstellingen in een breder maatschappelijk perspectief te plaatsen en met hulp van samenwerkingspartners een speellocatie en publiek te vinden. De samenwerking met relevante partners buiten de podiumkunsten moet in de meeste gevallen nog vorm krijgen en zal veel tijd kosten. Het voorbeeld van het project ‘Je kunt me gerust een geheim vertellen’ biedt enigszins zicht op deze werkmethode, maar biedt in beperkte mate concrete handvatten voor de specifieke projecten in 2021-2024. Zo mist de commissie informatie over wie het “diversere en inclusievere publiek” precies is. Ook plaatst zij een kanttekening bij de duurzaamheid van de verbinding met de nieuwe publieksgroepen, omdat elke productie weer een andere doelgroep heeft.
Desondanks is de commissie overwegend positief over het initiatief om publiek buiten de gangbare theaterkanalen te zoeken. De genoemde middelen en acties zijn beperkt uitgewerkt maar passen bij de ambities. De commissie verwacht op grond van de beschreven aanpak dat MATZER zijn publiek zal weten te verbreden.
De commissie plaatst echter een kanttekening bij het vrijwel ontbreken van informatie over het bereiken van het reguliere, bestaande publiek van MATZER. In de marketingstrategie gaat alle aandacht uit naar het bereiken van nieuwe, aan de onderwerpen gerelateerde publieksgroepen en wordt niet tot nauwelijks toegelicht hoe MATZER zich met deze nieuwe koers bij het theaterpubliek gaat positioneren of wat zijn verwachtingen zijn over het bereik onder de trouwe bezoekers van MATZER-voorstellingen.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als neutraal.
De commissie vindt dat er geen bijzondere betekenis is op inhoud, omdat de thema’s die MATZER gebruikt geen thema’s betreffen die verder weinig te zien zijn binnen de podiumkunsten.
Ook ziet zij geen betekenis van het werk op vorm. Hoewel het voor MATZER wellicht nieuw is om voorstellingen te maken in nauwe samenwerking met maatschappelijke organisaties, is dit naar de mening van de commissie gangbaar in de praktijk van bijvoorbeeld community art.
Tot slot is in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van MATZER geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.