Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Zij kent Marmoucha als een productiehuis op het gebied van kunstuitingen uit de MENA-regio met een focus op muzikale producties. De organisatie is opgericht door Said Salhi en de artistieke leiding ligt momenteel bij Avishai Darash. Binnen Marmoucha worden verschillende interdisciplinaire producties ontwikkeld, waarvan het muziekcollectief Marmoucha Collective de muzikale tak vormt. Dit collectief wordt geleid door componist Avishai Darash en ud-speler Mohamed Ahaddaf. Hiernaast initieert Marmoucha avonden waarin onder andere spoken word, muziektheater en dans centraal staan. De voorstellingen vinden plaats in het circuit van kleine en middelgrote concert- en theaterzalen in Nederland. Ook organiseert Marmoucha concerten met grote namen uit de Arabische muziekwereld. Deze spelen in de grote concertzalen in de Randstad.
De commissie vindt het vakmanschap van de musici die betrokken worden bij de producties over het algemeen groot. Zij is van mening dat Avishai Darash een uitstekende pianist is; en in zijn composities weet hij op een smaakvolle manier verschillende muzikale stromingen samen te brengen. Mohamed Ahaddaf vindt zij een virtuoze ud-speler die bovendien goed kan improviseren. Al met al is de commissie positief over het vakmanschap van de leden van Marmoucha Collective. Minder overtuigend vindt zij de muziektheatrale producties die Marmoucha initieert. In de productie ‘Enkele Reis’ bijvoorbeeld vond zij de muzikale bijdrage van de spelers niet overtuigend.
Volgens de commissie heeft Marmoucha een lange geschiedenis in het samenbrengen van verschillende muzikale stijlen. Wel zorgt de veelheid aan activiteiten er volgens haar voor dat Marmoucha een duidelijke eigen signatuur ontbeert. De commissie is van mening dat de organisatie steviger een eigen artistieke koers zou kunnen uitzetten, waarbij er minder wordt geleund op de identiteit van de gastartiesten. Zij is dan ook van mening dat de producties oorspronkelijk zijn, maar dat dit zelden toe te schrijven valt aan de artistieke signatuur van Marmoucha.
De commissie vindt de zeggingskracht van de concerten wisselend. Enerzijds vindt zij de combinatie van Arabische melodieën en westerse harmonieën, zoals die bijvoorbeeld in de productie ‘Mare Nostrum’ naar voren komt, aansprekend voor een divers publiek. Anderzijds vindt zij de samenwerking met gastsolisten en bijvoorbeeld het Rotterdams Philharmonisch Orkest enigszins routineus overkomen. Dit doet volgens de commissie afbreuk aan de zeggingskracht van de concerten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een weerslag van de ambitie van Marmoucha om verdere stappen te zetten in haar exploratie van muziek uit de MENA-regio en meer focus in de activiteiten aan te brengen. Zij heeft waardering hiervoor, maar is kritisch over de uitwerking van de plannen.
De commissie is positief over de oprichting van het Marmoucha Collective, dat in 2019 is gestart. Het werken met een vastere bezetting zal volgens haar de uitvoeringskwaliteit van de voorstellingen ten goede komen. Daarnaast verwacht zij dat door de systematische inzet van dit collectief de producties van Marmoucha meer herkenbaarheid zullen krijgen. De commissie zet een kritische kanttekening bij het feit dat uit de aanvraag onduidelijk is wie er nu precies deel van het collectief uitmaken. Zo stemmen het organogram en de artiestenlijst van het collectief niet helder overeen.
De commissie is van mening dat de muziekinhoudelijke uitgangspunten van de plannen duidelijk zijn beschreven. Het vertrekpunt voor het merendeel van de producties vormt muziek uit de MENA-regio en ook wel uit het Middellandse Zeegebied, dan wel verbindingen die vanuit deze muziek worden gemaakt met westerse muzieksoorten of andere kunstvormen. De commissie vindt dit in aanzet een oorspronkelijk en aansprekend uitgangspunt, die bijvoorbeeld in de projectlijn ‘Mare Nostrum’ tot uiting komt. Zij zet hier echter enkele kritische kanttekeningen bij. Allereerst vindt de commissie dat er sprake is van een caleidoscoop aan uiteenlopende ideeën en projecten, waardoor de eigen signatuur van Marmoucha minder duidelijk wordt. Daarnaast vindt zij het merendeel van de plannen summier uitgewerkt. De commissie mist een duidelijke uitwerking van de in aanzet interessante artistieke uitgangspunten. Zo is bij de beoogde muziektheatervoorstellingen niet duidelijk waaruit het muziekaandeel van het Marmoucha Collective bestaat. Sowieso mist zij een meer uitgebreide toelichting op de inzet van het collectief bij een deel van de plannen.
De commissie was kritisch over de zeggingskracht van de producties in de afgelopen periode, die zij wisselend vond. Op basis van de plannen verwacht zij hierin geen positieve verandering. Door de summiere toelichting op de plannen kan de commissie zich ook geen goed beeld vormen van het beoogde resultaat. Zij is er daardoor op voorhand niet van overtuigd dat de voorstellingen van Marmoucha een grote mate van zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert uit de plannen dat Marmoucha in de komende periode concerten en voorstellingen wil verzorgen met muziek uit de Mena-regio. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor deze vorm van muziek van een gemiddelde omvang is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod klein is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat Marmoucha zich met zijn specifieke aanbod duidelijk weet te positioneren en daarmee een breed en divers publiek bereikt dat past bij het aanbod.
De inzet om verschillende publieksgroepen te bereiken zit in het DNA van Marmoucha. Op grond van de plannen verwacht zij dat Marmoucha in elk geval het huidige publieksbereik zal weten te continueren. Zo vindt zij het goed dat Marmoucha in zijn communicatie-uitingen rekening houdt met de diversiteit in en de gevoeligheden van zijn primaire doelgroep, namelijk de tweede en derde generatie Nederlanders van Noord-Afrikaanse en Midden-Oosterse afkomst. Om deze doelgroepen te bereiken en te behouden werkt Marmoucha onder meer samen met podia in specifieke buurten en steden waar zij goed worden bereikt. Ook maakt Marmoucha gebruik van specifieke marketingkanalen om deze doelgroepen te bereiken. Zij zet wel een kritische kanttekening bij de bezoekersaantallen die Marmoucha in de komende periode verwacht te realiseren. Het is de commissie onduidelijk wat de ambities zijn van Marmoucha op dit vlak.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als ruim voldoende.
Zij is van mening dat er sprake is van betekenis op inhoud. Het soort aanbod dat Marmoucha produceert, is verder weinig te zien op de Nederlandse podia en kan vanuit dat perspectief ook een voorbeeldfunctie hebben. Marmoucha draagt door zijn activiteiten bij aan het vertellen van nieuwe muzikale verhalen.
Daarnaast is er volgens de commissie sprake van betekenis op effect. De wijze waarop Marmoucha in een aantal projecten muziek uit de MENA-regio verbindt met andere muziekgenres of kunstdisciplines kan betekenis hebben voor de ontwikkeling van de Arabische muziek.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis van het werk op vorm. De voorstellingen komen niet op een andere wijze tot stand dan gebruikelijk in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.