Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zwak.
Stichting Ballet van Leth (Lonneke van Leth Dans) is een Haags dansgezelschap voor de jeugd. Het gezelschap wordt geleid door artistiek leiders Lonneke van Leth en Vincent de Kooker. Lonneke van Leth Dans maakt verhalende, multidisciplinaire dansvoorstellingen die bedoeld zijn om een jong publiek enthousiast te maken voor moderne dans. De voorstellingen raken aan maatschappelijk relevante onderwerpen en hebben een sterk educatieve component. Het gezelschap speelt vooral in Den Haag en omstreken, waarbij de tournees voor het overgrote deel bestaan uit schoolvoorstellingen.
De commissie vindt dat de producties van Lonneke van Leth Dans getuigen van een zekere mate van vakmanschap. De voorstellingen zitten degelijk in elkaar en de danstechnische uitvoering is over het algemeen goed. De choreograaf weet volgens de commissie vaardig in te spelen op actuele thema’s, waarbij ze gebruikmaakt van de inbreng van auteurs, vormgevers en musici. De commissie constateert echter dat de choreograaf –in haar werk niet altijd een heldere choreografische lijn - weet aan te brengen.
De commissie plaatst kanttekeningen bij de oorspronkelijkheid van de producties van Lonneke van Leth Dans. De choreografe combineert elementen uit verschillende dansstijlen, van klassiek ballet tot volksdans en hedendaagse dans, en verbindt deze met humor en energie met het verhaal dat ze wil vertellen. Volgens de commissie slaagt Lonneke van Leth er niet altijd in een juiste balans tussen de verschillende disciplines aan te brengen, waardoor diepgang ontbreekt. De artistieke vertaling van de gekozen thema’s is volgens de commissie bovendien weinig bijzonder of fantasierijk. Dit maakt dat de eigenheid van het werk beperkt is. De commissie ziet dit bijvoorbeeld terug in de productie ‘De Donkere Dagen’, waarin het thema angst voor het donker op voorspelbare wijze werd vertaald naar dans, muziek en spel.
Ondanks het toegankelijke karakter van de producties en de mooie uitvoeringskwaliteit, is het werk vaak erg illustratief waardoor het beperkt appelleert aan de verbeeldingskracht van het publiek. Als voorbeeld noemt de commissie ‘The Match’, waarin voetbal op een nogal gemakkelijke manier wordt gepersifleerd. Vanwege de geringe diepgang van de choreografieën is de zeggingskracht van het werk gering.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
Zij constateert dat Lonneke van Leth Dans in de periode 2021-2024 de ingezette koerswijziging voortzet. Het gezelschap is gestopt met het produceren van groot gemonteerde interdisciplinaire (locatie)voorstellingen, omdat het producties van deze omvang zonder substantiële structurele subsidie financieel te risicovol acht. De keuze om zich nadrukkelijker te positioneren als jeugddansgezelschap en tegelijkertijd in te zetten op artistieke groei en ontwikkeling, vindt de commissie in dit licht begrijpelijk en in het plan helder gemotiveerd.
De commissie constateert dat er in de periode 2021-2024 minimaal twee nieuwe jeugdvoorstellingen per jaar worden uitgebracht. Volgens Lonneke van Leth Dans biedt dans met een verhalend aspect op een toegankelijke en enthousiasmerende manier een kennismaking met moderne dans. Deze visie komt volgens de commissie duidelijk terug in de thematische uitgangspunten van de beoogde producties, zoals ‘Het verrotte leven van Floortje Bloem’ en ‘Ivan en de Honden’. Verder is de commissie positief over het feit dat de serie Sport en Dans wordt voortgezet en de serie over kinderangsten wordt gecontinueerd. De thema’s in deze producties vindt de commissie een oorspronkelijke indruk maken en mooi aansluiten bij de artistieke signatuur van Lonneke van Leth Dans.
De commissie plaatst kanttekeningen bij de artistiek-inhoudelijke uitwerking van het plan. Zo merkt de commissie op dat het integreren van dans met andere kunstdisciplines, zoals toneel, muziek, tekst en beeldende kunst, onderdeel is van de ingezette artistieke koers. Op basis van de plannen krijgt de commissie echter geen beeld van de manier waarop Lonneke Van Leth Dans met deze disciplines gelaagdheid wil aanbrengen in het werk. In de beschrijving van ‘De Donkere Dagen’ wordt bijvoorbeeld samengewerkt met het Residentie Orkest. De commissie mist hierbij een beschrijving van de muziekstukken die zullen worden uitgevoerd en de manier waarop muziek wordt geïntegreerd in de productie. Verder vindt de commissie dat het plan weinig informatie bevat over wie er verantwoordelijk zal zijn voor de scenografie, dramaturgie of muzikale vormgeving van de voorstellingen. Om die reden krijgt zij ook weinig zicht op de uitvoeringskwaliteit van het werk.
Verder is de commissie op basis van de beschrijvingen van de activiteiten kritisch over de mate waarin de theatrale uitwerking van de thema’s zal leiden tot de geambieerde verdieping en ontwikkeling. Zo worden de producties volgens de commissie gekenmerkt door een nogal letterlijke vertaling van de gekozen thema’s. Hierdoor vindt zij dat er te weinig aan de verbeeldingskracht van het jonge publiek wordt overgelaten. Zij is dan ook kritisch over de zeggingskracht van de beschreven producties.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij constateert uit de plannen dat Lonneke van Leth Dans in de komende periode dansvoorstellingen wil produceren voor een jong publiek. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt groot is en dat het potentiële publiek hiervoor eveneens groot is. Daarmee is er volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat de koerswijziging van Lonneke van Leth Dans is gericht op een betere landelijke positionering als jeugddansgezelschap. Hoewel er geen grootschalige producties meer worden geproduceerd, beoogt het gezelschap een aanzienlijke groei van het aantal bezoekers. Hiertoe werkt het gezelschap samen met impresariaat Uit de Kunst. Vanwege het stevige landelijk netwerk aan scholen van het impresariaat heeft de commissie er vertrouwen in dat de beoogde groei van bezoekersaantallen bij de schoolvoorstellingen zal worden gerealiseerd. Zij is er echter niet van overtuigd dat de geambieerde groei binnen het reguliere theatercircuit realistisch is vanwege de aanzienlijke concurrentie binnen het jeugddansaanbod. Daarnaast ontbreekt in het plan een heldere differentiatie van de beoogde hoofddoelgroepen die het gezelschap wil bereiken, evenals een strategie om specifieke publieksgroepen te benaderen. Om die reden vindt de commissie de ambities uit het plan maar deels aannemelijk.
Uit het plan blijkt dat Lonneke van Leth Dans zichzelf ziet als gezelschap dat de diverse samenleving van de toekomst bespeelt en in die zin aan de frontlinie van het huidige identiteits- en inclusiviteitsvraagstuk staat. De commissie stelt vast dat Lonneke van Leth Dans dit onderwerp niet verder uitwerkt. Er worden in het plan geen specifieke doelen geformuleerd of een strategie beschreven om ook daadwerkelijk een diverser publiek te bereiken. Om die reden is zij er dan ook niet van overtuigd dat Lonneke van Leth Dans een bijzondere bijdrage zal leveren aan publieksdiversificatie.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als neutraal.
Zij vindt dat er geen bijzondere betekenis is op inhoud, omdat de thema’s in het werk van Lonneke van Leth zich niet onderscheiden van het overige aanbod binnen de podiumkunsten.
Ook vindt de commissie dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm. Zij stelt vast dat Lonneke van Leth Dans in het werk diverse disciplines integreert. Vooral livemuziek speelt in het werk een belangrijke rol. Zij is echter van mening dat Lonneke van Leth Dans slechts summier heeft toegelicht op welke manier livemuziek in het werk wordt ingezet. Hierdoor krijgt zij weinig zicht op de uiteindelijke vorm van de producties. Daarnaast stelt zij vast dat het gebruik van livemuziek regelmatig een belangrijke rol inneemt in dansvoorstellingen in Nederland en het werk van Lonneke van Leth Dans in zoverre geen andere verschijningsvorm heeft dan gebruikelijk.
Tot slot verwacht de commissie op basis van de aanvraag ook geen bijzondere betekenis van het werk op effect, omdat het werk geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.