Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
LeineRoebana is een gezelschap voor hedendaagse dans, geleid door Andrea Leine en Harijono Roebana, dat werkt vanuit Amsterdam en Breda. Het gezelschap wil dans realiseren als hedendaagse kritische kunstvorm, die reflecteert op vragen van onze tijd. De voorstellingen gaan altijd vergezeld van muziek, die bij voorkeur speciaal voor de voorstelling gecomponeerd is en in de regel live wordt uitgevoerd. De voorstellingen van LeineRoebana spelen in middelgrote en grote zalen en op locatie.
De commissie is van mening dat de voorstellingen van LeineRoebana getuigen van vakmanschap. Het choreografische werk zit goed in elkaar en wordt op een gedegen wijze gecombineerd met de muzikale elementen in de producties. De commissie is ook positief over de uitvoeringskwaliteit van het werk. Zij constateert dat er in de afgelopen producties is gewerkt met een aantal nieuwe dansers. Dit heeft volgens haar geresulteerd in een evenwichtig ensemble, dat bestaat uit goed getrainde en krachtige dansers. Een kanttekening plaatst de commissie bij de dramaturgische samenhang tussen de bewegingssequenties in de voorstellingen. Als voorbeeld noemt zij ‘Sweet Demon’. In deze productie waren de solo’s en groepsscènes niet altijd met elkaar verbonden door een heldere lijn, waardoor ze te veel op zichzelf bleven staan.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van het werk van LeineRoebana. Het gezelschap heeft in de loop van zijn bestaan een herkenbare signatuur ontwikkeld, die gekenmerkt wordt door de integratie van lyrische hedendaagse dans en veelal live uitgevoerde muziek. In de voorstelling ‘Solas’ zag de commissie die signatuur het meest overtuigend terug. Dans, muziek en tekst vormden daar een mooie hybride eenheid.
De commissie is gematigd positief over de zeggingskracht van het werk van LeineRoebana. De grootschalige productie ‘Solas’ sprak volgens haar tot de verbeelding van het publiek, vanwege de sterke interdisciplinaire synergie. Ook de bijzondere samenwerking met goed gekozen componisten en muziekensembles maakt dat het werk van LeineRoebana aansprekend is voor een breed publiek van dans- en muziekliefhebbers.
De commissie plaatst echter een kritische kanttekening bij het gebrek aan gelaagdheid van de voorstellingen, vanwege de grote nadruk die daarin ligt op de esthetische vorm. Dit doet volgens haar afbreuk aan de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een logische voortzetting van het werk dat LeineRoebana in de afgelopen jaren heeft laten zien. Zo stelt de commissie vast dat LeineRoebana voortbouwt op eerdere fascinaties en op de passie van de makers voor de combinatie van dans en muziek. Dit vindt zijn weerslag in een activiteitenprogramma bestaande uit nieuw werk, reprises van locatievoorstellingen en deelname aan eenmalige projecten. Het wekt daarbij vertrouwen dat het gezelschap samenwerkt met interessante samenwerkingspartners die beschikken over een onmiskenbaar vakmanschap.
De commissie constateert dat LeineRoebana aan de hand van zeven punten op overzichtelijke wijze beschrijft waarin het gezelschap zich naar eigen zeggen onderscheidt. Hierin komt volgens haar de artistieke signatuur van het gezelschap goed tot uiting.
De producties die in het plan worden beschreven zijn volgens de commissie zonder uitzondering interdisciplinair van karakter, waarbij samenwerkingen met verschillende interessante (inter)nationale componisten en muziekensembles vooropstaat. De commissie noemt de symbiose tussen muziek en dans, zoals deze in de aanvraag beschreven wordt, een oorspronkelijk uitgangspunt.
De uitwerking van de activiteiten weet de commissie echter niet te overtuigen. Zo krijgt zij op basis van de plannen beperkt beeld van de wijze waarop de zeven op zichzelf helder geformuleerde vertrekpunten terugkomen in de vertaling naar producties. Als voorbeeld noemt zij hierbij de productie ‘Meltimi’. De keuze voor een samenwerking met Calliope Tsoupaki vindt zij op zichzelf interessant. De keuzes die zijn gemaakt voor de muziek en de manier waarop de choreografen dans en muziek uit heden, verleden, Oost en West willen vervlechten, zijn echter niet toegelicht. Verder vindt de commissie de door LeineRoebana beschreven nieuwe stap om met de productie ‘Mirage - The Dancing Sun’ een bewegingsregie te maken voor alleen musici interessant. Het feit dat de choreografen al veel ervaring hebben opgedaan in het werken met musici op scène biedt haar in dit verband vertrouwen. Het wordt haar echter niet duidelijk welke aanpak de makers hierbij voor ogen staat. Hierdoor krijgt zij geen beeld van de theatrale uitwerking van de productie. Door de oppervlakkige uitwerking van de plannen krijgt de commissie onvoldoende zicht op de manier waarop LeineRoebana in de combinatie van muziek en dans gelaagdheid wil aanbrengen in de producties. Hierdoor bieden de plannen haar te weinig aanknopingspunten om er vertrouwen in te hebben dat het werk zal beschikken over een grote mate van zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij constateert dat LeineRoebana in de komende periode hedendaagse dansvoorstellingen wil verzorgen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor deze vorm van dans van gemiddelde omvang is. Zij stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens gemiddeld is. De commissie is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat LeineRoebana een vast publiek zowel binnen het dans- als het muziekveld heeft opgebouwd. Gezien de aard van het werk en de beoogde speelplekken verwacht de commissie dat het gezelschap er in de komende periode in zal slagen om deze bestaande groep bezoekers aan zich te blijven binden. Zij vindt dat activiteiten zoals het organiseren van open repetities, studioavonden en educatieve activiteiten rondom voorstellingreeksen, een passende manier om dit vaste publiek bij het gezelschap te betrekken en verdieping te bieden.
De commissie constateert daarnaast dat LeineRoebana zich wil richten op het bereiken van een groter en nieuw publiek, bijvoorbeeld tijdens het tweejaarlijkse festival ‘Liquid Events’ en door (inter)nationale samenwerkingen met Cello Biënnale, November Music en samenwerkingen in Azië en China. Hoewel zij dit een positief streven vindt, is zij op basis van de plannen niet overtuigd van de haalbaarheid ervan. Zo gaat de aanvraag summier in op de beoogde nieuwe doelgroepen. Daarbij zijn de marketingdoelen en bijbehorende instrumenten om het nieuwe publiek te bereiken standaard beschreven en onvoldoende uitgewerkt. Gezien de beoogde stijging van het aantal voorstellingen en bezoekers had zij in het plan gerichtere strategieën willen lezen om een nieuw en groter publiek te bereiken.
Verder stelt de commissie vast dat LeineRoebana voornemens is om een diverser publiek te bereiken. Onderdeel daarvan is om de komende jaren meer jongeren met een Turkse en Marokkaanse achtergrond te interesseren voor hedendaagse dans en muziek. Hoewel zij de samenwerking met Aslan Muziekcentrum in dit licht positief vindt, vindt zij deze samenwerking gezien de gestelde ambities summier uitgewerkt. Om die reden is zij er niet van overtuigd dat LeineRoebana een bijzondere bijdrage gaat leveren aan publieksdiversificatie.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als neutraal.
Zij vindt dat er geen bijzondere betekenis is op inhoud, omdat de thema’s in het werk van LeineRoebana zich niet zodanig onderscheiden van het overige aanbod binnen de podiumkunsten. Ook vindt de commissie dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm. Zij stelt vast dat LeineRoebana in veel van zijn werk livemuziek integreert. Het gebruik van livemuziek neemt volgens de commissie echter met grote regelmaat een belangrijke rol in binnen dansvoorstellingen in Nederland. De commissie is daarom van mening dat er geen sprake is van een bijzondere verschijningsvorm.
Tot slot verwacht de commissie op basis van de aanvraag geen bijzondere betekenis van het werk op effect. De commissie constateert dat de aanvrager in de komende periode onderzoek wil doen naar de samenwerking van disciplines die wederzijds op elkaar ingrijpen, elkaar veranderen en tot een nieuwe eenheid worden. Hoewel dit onderzoek van betekenis zou kunnen zijn voor de ontwikkeling van de discipline, blijkt volgens de commissie uit het plan onvoldoende hoe de onderzoeksresultaten uiteindelijk zullen worden toegepast en gedeeld.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.