Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
Stichting Ism & Heit is de stichting die het werk van maker Julian Hetzel uitbrengt. Hij gebruikt een op hedendaags design gebaseerde strakke beeldtaal om complexe morele, sociale en politieke dilemma’s dicht bij het publiek, in theaters en in de publieke ruimte te brengen. De projecten van Julian Hetzel zijn nationaal en internationaal te zien.
De commissie is positief over het vakmanschap van Julian Hetzel. Zij vindt Julian Hetzel een interessante maker door de wijze waarop hij actualiteit, beeldende kunst, film en theaterdisciplines tot een geheel smeedt. Zij constateert dat Julian Hetzel op veel verschillende niveaus een verhaal weet te vertellen en daar het publiek een duidelijke rol in toebedeelt. Zijn thematiek is urgent en betrokken, en de commissie heeft bewondering voor hoe hij via theater verbindingen maakt met brandende kwesties. Hij doet dat op een gelaagde manier en zijn vakmanschap is hierin onmiskenbaar, volgens de commissie.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van Julian Hetzels werk, dat volgens haar een herkenbare signatuur heeft. De commissie constateert dat hij concepten creëert waardoor het publiek actuele onderwerpen gaat onderzoeken en voor ethische dilemma’s komt te staan, zoals in ‘The Automated Sniper’. Zij herkent in zijn producties een eigenheid, die het resultaat is van zijn particuliere invalshoek op de rol en de verantwoordelijkheid van kunst. Deze gelaagdheid, die te vinden is in het gelijktijdig aankaarten van actuele vraagstukken en het ter discussie stellen van de rol die kunst daarin heeft, maakt volgens de commissie dat het werk van Julian Hetzel uiterst oorspronkelijk is.
Ook de zeggingskracht van de producties van Julian Hetzel is volgens de commissie groot. Die is vooral voelbaar in de wijze waarop Hetzel het publiek manipuleert, door het eerst te verleiden met iets luchtigs of amusants, om vervolgens langzaam verdieping aan te brengen. Hierdoor wordt het publiek in vertwijfeling gebracht, en uitgenodigd na te denken over de positie die het wil innemen ten aanzien van het onderwerp van de voorstelling. De commissie vindt ‘All Inclusive’ een goed voorbeeld van deze strategie, die grote impact had op het publiek door de wijze waarop het in verwarring achterbleef.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante voortzetting van het werk dat Julian Hetzel in de afgelopen jaren heeft gemaakt. De aanvraag bevat een heldere reflectie op de werkpraktijk van de maker en diens visie op het maken van theater. Julian Hetzel wil de toeschouwer in een ongemakkelijke positie brengen en meenemen in een verkenning van conflicterende wereldbeelden, met theater, performance en beeldende kunst. De commissie vindt deze missie voor de komende jaren overtuigend onderbouwd en vertaald in nieuwe projecten.
De commissie constateert in de plannen dat Julian Hetzel voor de komende jaren drie heldere doelen voor ogen heeft die zijn werkpraktijk verder uitbreiden. Zij ziet deze doelen overtuigend uitgewerkt in negen concrete projecten. De commissie is onder de indruk van de voorgenomen producties en vindt ze uitstekend aansluiten op zijn eerdere werk, zijn artistieke signatuur en zijn ambities. De plannen zijn helder ingedeeld in reguliere theatervoorstellingen, locatievoorstellingen en ruimtelijke installaties. De commissie vindt ze erg aansprekend omdat ze urgente mondiale onderwerpen bevatten die op originele wijze voor het voetlicht worden gebracht door een ingenieus spel tussen fictie en realiteit, zoals in ‘Mount Average’ en ‘The Source’. De commissie is ook positief over de ambitie van Julian Hetzel om zich verder te bekwamen in het maken van performatieve installaties. Zij vindt deze ontwikkeling goed passen bij het idioom van de maker en treft hiervan aansprekende voorbeelden aan in de projectplannen, zoals de installatie ‘Hunger’.
De commissie plaatst ook een kanttekening bij de geplande activiteiten. Zo vindt zij sommige projecten tamelijk provocatief en expliciet, waardoor ze weinig ruimte lijken te laten voor eigen interpretatie of meerduidigheid. Zo mist de commissie bij ’The Economy of Waiting’ een bepaalde mate van poëzie en diepere lagen. Dit gaat dan wat haar betreft ten koste van de oorspronkelijkheid.
De commissie verwacht dat het nieuwe werk van Julian Hetzel veel zeggingskracht zal bevatten. Dat komt vooral doordat het publiek in de meeste gevallen niet slechts toeschouwer is, maar meegenomen wordt in een ervaring en aldus gedwongen wordt zich tot het onderwerp te verhouden, zoals in ‘The Free Market’. Dit heeft naar haar mening een grote impact op de bezoeker. Ook de diversiteit aan vormen vergroot de zeggingskracht van het werk. In combinatie met het bewezen vakmanschap en de beschreven onderzoeksmatige werkwijze met denktanks, geeft de aanvraag de commissie veel vertrouwen in aansprekende voorstellingen voor het publiek.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Julian Hetzel in de komende periode verdergaat met het maken van cross-overproducties tussen theater en beeldende kunst. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod relatief beperkt van omvang is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Ism & Heit zich in de afgelopen jaren stevig heeft gepositioneerd in het veld en een voor dit type aanbod, voor een beginnend gezelschap, relatief goed publieksbereik realiseerde. In 2021-2024 wil Ism & Heit de omvang van zijn publiek verder laten groeien. De commissie is positief over deze ambitie en leest in het plan een aantal overtuigende aanknopingspunten die haar het vertrouwen geven dat die ambitie gerealiseerd kan worden. Zo is de belangstelling voor het werk van Julian Hetzel groot, waardoor de commissie weinig problemen voorziet met de afzet van de producties. Wel mist zij in de afnamestrategie een overtuigende aanpak om het werk in musea en tentoonstellingsruimten te gaan presenteren en is het haar niet duidelijk of het totaal aantal uitvoeringen daarmee zal toenemen of niet.
De aanvraag bevat een uitgebreid hoofdstuk marketing & publiciteit, waarin een strategie, doelgroepen en doelstellingen worden beschreven en is voorzien in het aanstellen van een vaste medewerker pr en marketing. De commissie vindt de drie bestaande doelgroepen helder toegelicht en heeft er vertrouwen in dat Ism & Heit deze goed weet te bereiken. Zij vindt de nieuwe doelgroepen echter vrij algemeen geformuleerd en de middelen om deze te benaderen weinig overtuigend uitgewerkt. In het marketingplan mist zij eveneens een overtuigende strategie voor publieksbenadering voor het werk dat in de musea en andere tentoonstellingsruimtes gepresenteerd zal worden. Om die reden is zij er nog niet volledig van overtuigd dat Ism & Heit de ambitie om het publieksbereik te verbreden zal waarmaken.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
De commissie is van mening dat de activiteiten van Ism & Heit een bijzondere betekenis hebben op het gebied van vorm vanwege het verregaande integreren van media uit de beeldende kunst in het domein van theater. Vooral de ontwikkeling in de richting van performatieve installaties doet de grenzen steeds verder vervagen. Daarnaast voert Julian Hetzel het mixen van realiteit en fictie extreem ver door bij zijn interacties met het publiek, wat naar de mening van de commissie vernieuwende vormenexperimenten oplevert.
De activiteiten van Ism & Heit hebben naar de mening van de commissie eveneens betekenis op effect vanwege de bijdrage ervan aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten.
Het werk van Hetzel is internationaal georiënteerd en het vertegenwoordigde Nederland bij buitenlandse festivals als het Adelaide Festival in Australië en de International Theatre Festival op de Biënnale van Venetië. Het plan getuigt verder van diverse partners in het buitenland, waaronder CAMPO in Gent, Schauspiel Leipzig, Kammerspiele München en Actoral in Marseille.
Tot slot verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Ism & Heit inhoudelijk gezien geen aanbod betreft dat verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.