Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Hotel Modern maakt theater met beeldende kunst, poppenspel, animatiefilm en muziek. Maquettes spelen een belangrijke rol: in het theater worden complete miniatuurwerelden gebouwd, bevolkt door duizenden personages. Zo kan het publiek letterlijk vanuit een macroperspectief naar de wereld kijken.
De artistieke kernleden zijn actrices Arlène Hoornweg en Pauline Kalker en beeldend kunstenaar en performer Herman Helle. Het gezelschap speelt met name in het vlakkevloerencircuit in Nederland en België, en soms ook daarbuiten.
De commissie vindt het vakmanschap solide. Zij vindt Hotel Modern uniek in wat het gezelschap doet. De expertise op het gebied van poppenspel en maquettes is virtuoos. De commissie heeft ook veel waardering voor de intensieve research en de aandacht voor details die het gezelschap stopt in het maken van een voorstelling. Dit getuigt volgens haar van vakmanschap. De commissie plaatst een kanttekening bij de dramaturgie van de voorstellingen. Zij mist daarin het bewaken van de spanningsboog waardoor er soms weinig ontwikkeling is in de voorstelling, ook al is er genoeg om naar te kijken.
De commissie vindt de producties van Hotel Modern zeer oorspronkelijk. Er is sprake van een duidelijke signatuur die nationaal en internationaal erkend wordt, volgens de commissie. Zij vindt alle producties trouw aan het merk Hotel Modern en constateert een hoge mate van herkenbaarheid van de producties, vooral door de vormgeving. De commissie vindt het gezelschap uniek in haar uitstraling en werkwijze, die zij zeer authentiek vindt. In ‘Ons Wereldrijk’, een samenwerking van Hotel Modern met Arthur Sauer, wordt de Indonesische archipel volgens de commissie gevat in een maquette op een manier die zeer onderscheidend is.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de producties van Hotel Modern. De producties gaan over maatschappelijk relevante thema’s, zoals de effecten van oorlog in ‘De Grote Oorlog’ die aansprekend zijn voor het publiek. Verder waardeert de commissie de uitgebreide research die het gezelschap doet naar de thematieken in de voorstelling. De commissie constateert dat de gedetailleerde uitwerking daarvan in de producties de zeggingskracht vergroot.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens haar een voortzetting van het werk dat Hotel Modern in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie is van mening dat de aanvraag een duidelijke profielschets bevat van Hotel Modern. De missie van het gezelschap vindt zij helder verwoord en de algemene thematiek van de voorstellingen goed benoemd en toegelicht. Ook vindt de commissie dat Hotel Modern een boeiende uitleg geeft van zijn werkwijze met live-animatie.
De commissie merkt op dat de aanvrager uitgebreid reflecteert op de gerealiseerde voorstellingen van de afgelopen jaren. De algemene toelichting op de komende periode vindt zij daarentegen summier. Hierdoor komen de plannen op haar over als grotendeels een voortzetting van een bestaande werkwijze. De commissie vindt het op zichzelf een positieve stap dat Hotel Modern zich verder wil ontwikkelen op het gebied van opera. Zij constateert echter dat het maar om één productie gaat in de komende periode. De commissie ziet verder in het plan weinig aanknopingspunten die een artistieke ontwikkeling van het gezelschap aannemelijk maken.
De commissie vindt de onderwerpen en beoogde vormgeving van de komende voorstellingen aansprekend en goed aansluiten bij de oorspronkelijke signatuur van Hotel Modern. Zo vindt zij dat aan de voorstelling ‘Pareltje’ over het thema autisme een mooie persoonlijke motivatie ten grondslag ligt. De samenwerking hierbij met de HKU om tot een combinatie van live-animatie en game-elementen te komen, vindt zij origineel en nieuwsgierig makend. De overige projecten vindt de commissie minder goed uitgewerkt, zoals ‘Mammoet in ijsblok’. Bij dit project mist zij een toelichting op de beoogde samenwerking met choreograaf Mor Shani. Ook krijgt de commissie maar weinig beeld van de twee beoogde voorstellingen die over de koloniale geschiedenis van Nederland en Indonesië gaan. Zij mist een toelichting op de verhaallijn en de dramaturgie van beide voorstellingen. De commissie merkt op dat zij de samenwerking met Nanouk Leopold hierbij wel interessant vindt en van haar een positieve invloed verwacht op de dramaturgische lijn en structuur van de voorstelling.
Alles overziend heeft de commissie het vertrouwen dat, ondanks de op een aantal punten wat summiere invulling van de plannen, op grond van het bewezen vakmanschap en de oorspronkelijke werkwijze van Hotel Modern de voorstellingen een zekere mate van zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat Hotel Modern in de komende periode beeldende voorstellingen wil verzorgen met live-animatietheater. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor deze vorm van theater van een kleine omvang is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod verzorgt, klein is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is van mening dat Hotel Modern zich met zijn specifieke aanbod duidelijk weet te positioneren en daarmee een vast en geïnteresseerd publiek bereikt. Zij constateert uit de plannen dat Hotel Modern verwacht het publieksbereik van de afgelopen jaren te continueren. De commissie heeft op grond van het vaste publiek dat Hotel Modern bedient in Nederland en buitenland het vertrouwen dat het gezelschap zijn publieksbereik zal weten te bestendigen. Zij is van mening dat voor een relatief bescheiden publiek het werk van Hotel Modern een grote aantrekkingskracht heeft.
De commissie is echter kritisch op de plannen met betrekking tot de publieksfunctie. Zij vindt deze zeer algemeen verwoord en matig uitgewerkt. Ook vindt de commissie dat Hotel Modern van veronderstellingen uitgaat die weinig concrete uitwerking krijgen, zoals de veronderstelling dat het werk voor iedereen toegankelijk zou zijn. De commissie mist in de plannen een strategie waarmee Hotel Modern aan die gedachte een overtuigende invulling geeft. Wel is zij positief over de levendige band die Hotel Modern met zijn bezoekers onderhoudt. Zo nodigt het gezelschap standaard het publiek uit om na afloop van de voorstelling de maquettes nader te bekijken.
Hotel Modern is zich ervan bewust dat zijn publiek geen afspiegeling vormt van de diversiteit van de Nederlandse samenleving. Hoewel de commissie het positief vindt dat het gezelschap zich wil inspannen om andere doelgroepen aan te spreken, vindt zij de plannen daartoe weinig concreet uitgewerkt. Zij is er op basis van het plan nog niet van overtuigd dat Hotel Modern een diverser publiek gaat bereiken.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als goed.
De commissie is van mening dat er sprake is van betekenis op vorm. Zij vindt dat de producties van Hotel Modern vernieuwend zijn op het vlak van beeldend theater. De voorstellingen komen volgens haar op een bijzondere wijze tot stand en hebben een andere verschijningsvorm dan gebruikelijk is.
De commissie is daarnaast van mening dat er sprake is van een betekenis op effect. Zij vindt dat Hotel Modern een grote staat van dienst heeft opgebouwd op het gebied van live-animatietheater en hierin een voortrekkersrol vervult, ook internationaal gezien. Hotel Modern levert volgens haar daardoor een bijdrage aan de ontwikkeling aan het genre. Bovendien heeft Hotel Modern met zijn buitenlandse speelpraktijk een sterke internationale zichtbaarheid en reputatie opgebouwd. De commissie vindt dat de activiteiten van Hotel Modern bijdragen aan de internationale positie van de Nederlandse podiumkunsten.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Hotel Modern geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is in Nederland.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.