Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Hoge Fronten is een theatergezelschap onder leiding van Lieke Benders, dat theatrale programma’s ontwikkelt op het snijpunt van theater en beeldende kunst, voor jong en ouder publiek. De afgelopen jaren concentreerde het werk zich, naast twee reguliere jeugdproducties, op een breed onderzoek naar het thema stilte. De theatrale programma’s zijn vooral op locatie te zien.
De commissie vindt het vakmanschap van Hoge Fronten wisselend. Ze stelt vast dat het onderzoek van het gezelschap heeft geresulteerd in uiteenlopende uitingsvormen. Een aantal onderdelen van de exposities, zoals de levensgrote stolp waarin de bezoeker een natuurwandeling maakt in ‘STIL.de mini-expo’, getuigen van vakmanschap. De installatie ‘STIL.de stiltecomponist’ overtuigt minder door de inhoudelijke en technische uitwerking. Deze laatste installatie sluit volgens de commissie bovendien niet goed aan op de beoogde publieksgroep.
De commissie is van mening dat de producties van Hoge Fronten oorspronkelijk zijn. Zij waardeert het dat Lieke Benders haar onderzoek vanuit verschillende perspectieven benadert. In een aantal resultaten herkent zij een oorspronkelijke invalshoek, zoals in ‘STIL.de tour’, waarin het publiek middels een busrit langs zogenaamde “onspectaculaire” plekken wordt uitgedaagd om met andere ogen naar de omgeving te kijken. In ‘STIL.de mini-expo’, daarentegen, wordt de stilte volgens de commissie aan voor de hand liggende zaken als natuur en kerk gerelateerd. De commissie herkent hierin weinig eigenheid, wat volgens haar ten koste gaat van de signatuur van de maker.
Naar de mening van de commissie is de zeggingskracht van de producties van Hoge Fronten wisselend. De twee jeugdproducties vindt ze aansprekend voor een jong publiek. Het onderzoek naar stilte vindt zij echter niet altijd prikkelend. Een aantal onderdelen is zo statisch dat er nauwelijks sprake is van effect op de bezoeker. De commissie mist de afwisseling tussen de verschillende elementen in ‘STIL.de stiltecomponist’ en vindt de getoonde videobeelden te lang en te statisch. Ook in de expositie blijven volgens de commissie kansen liggen. Zo wordt het publiek niet uitgenodigd tot bijzondere interactie.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
De commissie constateert dat Lieke Benders in 2021-2024 doorgaat met haar in de afgelopen periode ontwikkelde STIL-werkwijze, met de stilte als instrument om te observeren en een ander perspectief te bieden. De commissie heeft in beginsel vertrouwen in deze werkwijze vanwege het vakmanschap dat Lieke Benders en haar team in een aantal eerdere projecten hebben laten zien. Daarnaast bieden de plannen voor de jeugdvoorstellingen haar interessante aanknopingspunten voor aansprekende producties. Verder vindt de commissie ‘De Stiltestormbaan’ een oorspronkelijk idee dat goed past bij het theatrale installatiewerk voor volwassenen en bij het overkoepelende stiltethema van Hoge Fronten.
Desalniettemin kunnen de plannen voor de locatieprojecten voor volwassenen de commissie niet overtuigen. Hoewel zij er bepaalde onderdelen uit de artistieke signatuur van Hoge Fronten in herkent, zoals de actieve deelname van en het contact tussen de bezoekers onderling, zijn ze naar de mening van de commissie verder nog te weinig concreet om er een beeld van te kunnen vormen. De centrale thematiek van tussenruimtes, afscheid nemen en leegtes in een stad vindt de commissie in beginsel aansprekend, maar geen van de projecten is overtuigend uitgewerkt. Er worden twee vormen genoemd - performance en installatie -, maar het is de commissie niet duidelijk wat het publiek te zien krijgt. De commissie vindt het een gemis dat ondanks jarenlang onderzoek van hetzelfde thema een duidelijke eigen visie op dat thema ontbreekt. Ook de komende projecten wekken de indruk van onderzoeksprojecten, in prille fase van ontwikkeling. De commissie vindt ze in onvoldoende mate getuigen van oorspronkekelijkheid. Verder is pas één van de buitenlandse artistieke partners in deze projecten bekend en mist de commissie een toelichting op deze keuze en op diens specifieke bijdrage. De coproductiepartners ogen vertrouwenwekkend, maar ook hiervan is het tamelijk onduidelijk wat hun aandeel in de projecten is. Op basis van het weinig concreet uitgewerkte plan heeft de commissie er geen vertrouwen in dat de locatieprojecten voor volwassenen over voldoende zeggingskracht beschikken.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert in de plannen dat Hoge Fronten in de komende periode verdergaat met het realiseren van beeldende voorstellingen en installaties voor het theater en op locatie. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod beperkt is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. Daarmee is volgens de commissie sprake van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie merkt op dat Hoge Fronten zich binnen dat specifieke aanbod redelijk weet te positioneren en daarmee ook een redelijk publieksbereik realiseert. Op grond van het publieksbereik in de afgelopen jaren en de beschreven publieksbenadering in het plan voor 2021-2024 heeft zij er dan ook vertrouwen in dat Hoge Fronten dit bereik zal weten te handhaven. De commissie stelt vast dat Hoge Fronten vooral een vrij lokaal publiek bereikt. Hoge Fronten is voornamelijk actief in de regio Zuid en heeft volgens de commissie vooral daar een relevante publieksfunctie. Het gezelschap richt zich op een breed publiek van alle leeftijden, met een combinatie van schoolvoorstellingen en locatievoorstellingen voor volwassenen. De commissie mist in de aanvraag wel een reflectie op de verhouding tussen de beide publieksgroepen (jeugd en volwassenen).
De commissie vindt de publieksbenadering globaal beschreven maar vertrouwenwekkend. Per project wordt een communicatieplan opgesteld en de aanvraag bevat een beschrijving van standaard communicatiemiddelen, inclusief verbeterpunten en een aantal middelen om te zorgen voor meer terugkerend publiek. De commissie constateert in de plannen ook ambities om nieuwe publieksgroepen te bereiken, zoals peuters en kleuters, mensen met een auditieve en visuele beperking, en internationaal publiek. In het plan is kort toegelicht hoe Hoge Fronten deze nieuwe publieksgroepen wil aanspreken. De commissie vindt deze te weinig uitgewerkt om op grond hiervan een significante groei en verbreding van het publiek te verwachten.
De commissie beoordeelt de betekenis van de activiteiten voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als voldoende.
De commissie is van mening dat de activiteiten van Hoge Fronten van betekenis zijn op het gebied van vorm omdat ze op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk. Hoge Fronten werkt langdurig aan één thema en onderzoekt dit in verschillende projecten op verschillende manieren, wat volgens de commissie een bijzondere werkwijze is binnen de podiumkunsten.
Op basis van de aanvraag verwacht de commissie geen bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Hoge Fronten geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is in Nederland.
Tot slot is in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van Hoge Fronten geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.