Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Het Toneelschap Beumer & Drost is sinds 2012 gevestigd in Deventer en maakt voorstellingen voor iedereen vanaf 8 jaar. Vanaf 2017 vormt acteur en theatermaker Maurits van den Berg samen met Peter Drost de artistieke leiding. Voorstellingen worden op de speelvloer gemaakt, met een verhaal of situatie als uitgangspunt. In de voorstellingen wordt vaak gebruikt gemaakt van film en muziek. De producties van het Toneelschap Beumer & Drost zijn door het hele land te zien.
De commissie vindt het vakmanschap van het Toneelschap Beumer & Drost solide. Het gezelschap weet hoe het een verhaal moet opbouwen en de speelstijl is gedegen. Het vakmanschap komt ook tot uiting in het gebruik van verschillende media zoals in ‘Maquette’, waarin filmscènes vaardig werden gesynchroniseerd met de voorstelling. De commissie constateert dat het gezelschap doorgaat op de ingeslagen weg en zichzelf weinig uitdaagt in de producties. In ‘Legends’ ziet zij weinig diepgang en maatschappelijke relevantie. Het spel is aanstekelijk, maar de regiekeuzes zijn voor de hand liggend.
De commissie is kritisch over de oorspronkelijkheid van het gezelschap. De signatuur van het Toneelschap Beumer & Drost bestaat uit het zelf spelen van de artistiek leiders, en het standaardgebruik van beeld en geluid samen. De commissie signaleert geen duidelijke artistieke ontwikkeling in de producties, ook al is de artistieke kern enkele jaren geleden uitgebreid. Ze mist urgentie en gelaagdheid in de uitwerking van de thema’s. Het gezelschap gebruikt consequent onderwerpen uit de populaire cultuur, maar doet dat niet op een vernieuwende of originele manier, waardoor de voorstellingen meestal niet onderscheidend zijn.
Over de zeggingskracht van de producties van het Toneelschap Beumer & Drost is de commissie positief. In ‘Reis om de wereld in 80 dagen’ heeft de vernuftige filosofische aanpak van dit bekende verhaal grote zeggingskracht voor het jeugdige publiek. ‘Comeback, de krankzinnige muziektheatershow voor de hele familie’ is een satirische voorstelling over een doorsnee televisieavond, waar volgens de commissie grote zeggingskracht van uitgaat, ook al komt de uitwerking van de thema’s soms oppervlakkig over. Het Toneelschap Beumer & Drost weet hierin het publiek te prikkelen en te verrassen.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
Maurits van den Berg neemt met ingang van de komende Kunstenplanperiode de artistieke leiding op zich van het Toneelschap Beumer & Drost. De commissie is van mening dat de overname van de artistieke leiding door Maurits van den Berg goed wordt gemotiveerd door het gezelschap en heeft vertrouwen in zijn vakmanschap.
Volgens het Toneelschap Beumer & Drost blijft met het aantreden Maurits van den Berg de artistieke signatuur van het gezelschap intact. De commissie kan zich dat voorstellen, maar vindt uit de aanvraag lastig op te maken welk effect de wisseling zal hebben, vooral door de algemene termen die het Toneelschap Beumer & Drost gebruikt om deze te beschrijven. Wel leest de commissie in het plan dat het gezelschap het interdisciplinaire karakter waar het volgens eigen zeggen al jaren op gestoeld is, wil verdiepen door de samenwerking op te zoeken met toneelschrijver Rik van den Bos en andere makers. Zij ziet hier enig perspectief op ontwikkeling, maar mist een toelichting op welke wijze de beoogde samenwerkingen bijdragen aan de verdieping van de interdisciplinaire werkwijze. Bovendien vindt de commissie de samenwerking met gezelschap Berg & Bos verwarrend. Volgens de aanvraag zetten Berg & Bos hun ontwikkeling voort binnen het Toneelschap Beumer & Drost en zal Rik van den Bos bij meerdere toekomstige producties van dit gezelschap betrokken zijn als tekstschrijver, maar blijft het gezelschap Berg & Bos ook apart bestaan. De commissie vindt dat dit het profiel van het Toneelschap Beumer & Drost onduidelijk maakt.
De commissie mist eveneens een duidelijke toelichting op de opmerking dat Maurits van den Berg de focus op menselijk gedrag die het Toneelschap Beumer & Drost volgens eigen zeggen had, wil verplaatsen naar een meer maatschappelijke thematiek. Wel vindt zij de thema’s van de beoogde voorstellingen relevant en veelbelovend, zoals rouw onder jongvolwassenen, groepsdruk en het durven falen. Door de magere toelichting op de dramaturgische en vormgevingsaspecten krijgt de commissie echter weinig beeld van wat het Toneelschap Beumer & Drost voor ogen staat. Hierdoor is zij vooralsnog niet overtuigd dat deze voorstellingen een grote mate van zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat het Toneelschap Beumer & Drost in de komende periode hoofdzakelijk theatervoorstellingen wil verzorgen gericht op jongeren en jongvolwassenen. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod van een grote omvang is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod gemiddeld is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat het Toneelschap Beumer & Drost een stabiele speelpraktijk heeft in Nederland en Vlaanderen. Een groot deel van de speelbeurten van het Toneelschap Beumer & Drost bestaat uit schoolvoorstellingen. De commissie is positief over het feit dat het gezelschap hiermee een brede groep kinderen bereikt. Zij constateert tevens dat het Toneelschap Beumer & Drost in de komende periode zijn publieksgroep uitbreidt van 8-plus naar jongeren en jongvolwassenen. Deze uitbreiding is volgens haar in potentie interessant, omdat dit het Toneelschap Beumer & Drost een kans biedt om een voor het gezelschap omvangrijke nieuwe doelgroep aan te boren. Gezien de thematiek van de beschreven voorstellingen ziet de commissie ook mogelijkheden, omdat deze goed aansluiten bij de beoogde doelgroepen. Zij denkt hierbij bijvoorbeeld aan een voorstelling als ‘Fight Club’, waarin geweld onder jongeren centraal staat en die gespeeld zal worden op vechtscholen. Ook door middel van randprogrammering in de vorm van nagesprekken en workshops wil het Toneelschap Beumer & Drost de beoogde doelgroepen bij zijn voorstellingen betrekken. De commissie vindt in dit verband de samenwerking daarbij met Impact Makers vertrouwenwekkend.
De commissie mist echter in het plan een duidelijke strategie waarmee die beoogde doelgroepen in het geval van vrije voorstellingen bereikt gaan worden. Zij mist een toelichting op welke specifieke marketingmiddelen het Toneelschap Beumer & Drost wil inzetten om juist deze doelgroepen te bereiken. Ook vindt de commissie dat er een duidelijke toelichting ontbreekt op welke wijze de verfrissing van het imago eraan bijdraagt dat het Toneelschap Beumer & Drost biculturele doelgroepen zou kunnen aanspreken. Zij tekent hierbij ook aan dat de biculturele doelgroepen niet nader gedefinieerd worden. Op basis van de plannen is de commissie er nog niet van overtuigd dat deze doelgroepen bereikt zullen worden.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als neutraal.
De commissie vindt dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van het Toneelschap Beumer & Drost inhoudelijk gezien geen aanbod betreft dat verder weinig te zien is in Nederland.
Ook vindt zij dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Tot slot is er in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van het Toneelschap Beumer & Drost geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de discipline theater.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.