Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Golden Palace maakt sinds 1998 onder de artistieke leiding van Ingrid Kuijpers bewegingstheater vanuit standplaats Amsterdam. De voorstellingen van het gezelschap worden gekenmerkt door een toegankelijke fysieke speelstijl, vaak met gebruik van zang en muziek. Golden Palace wil met zijn voorstellingen een breed publiek bereiken en bewegen. Daarom kiest het gezelschap voor herkenbare, actuele thema’s. Golden Palace speelt in het vlakkevloercircuit en op locatie, in Nederland.
De commissie is overtuigd van het vakmanschap van Ingrid Kuijpers. Zij heeft een duidelijke artistieke visie die zich vertaalt in de keuze voor de makers met wie ze werkt. De producties van Golden Palace worden gekenmerkt door vaak uitvergroot en overtuigend spel, en een sterke regie die blijk geeft van heldere dramaturgische keuzes. De commissie ziet ontwikkeling in de artistieke koers. Zo is er een nieuwe stijl van documentair spelen ontstaan waarbij beeld- en muziekfragmenten worden ingezet om het verhaal te vertellen. Deze ontwikkeling uit zich ook in het rijke en diverse palet van makers met wie Golden Palace samenwerkt.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid. Golden Palace heeft een duidelijke signatuur en neemt een eigen positie in binnen de mime. De tragikomische stijl van het gezelschap wordt goed overgebracht op andere makers, zoals in ‘De Oerclub’ een voorstelling over mannelijke identiteit, exclusief voor mannen. De commissie constateert dat Golden Palace werkt vanuit de verbeelding met mimers als vormgevers van de ideeën van de regisseur, waarbij het lichaam uitdrukking geeft aan allerhande situaties. Het inzetten op deze fysieke verbeeldingskracht draagt bij aan de signatuur van het gezelschap. Het consequente gebruik van absurdisme in de voorstellingen, dat een morele laag toevoegt, zorgt volgens de commissie voor zelfreflectie bij het publiek. Hierdoor wordt de artistieke signatuur van het gezelschap versterkt.
De commissie is positief over de zeggingskracht van Golden Palace. Zij constateert dat de voorstellingen van Golden Palace het beoogde publiek bereiken en nog steeds weten te verrassen. De commissie plaatst een kanttekening bij de zeggingskracht als het gaat om de diepgang in de producties, die ze niet altijd even groot vindt. Als voorbeeld noemt ze de voorstelling ’Wo-Man’, waarin Golden Palace zich verbindt met bewegingen in de maatschappij. In deze voorstelling wordt het thema gender onderzocht, maar de commissie mist daarin een zekere gelaagdheid, waardoor het thema aan de oppervlakte blijft en niet weet te raken.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het werk dat Golden Palace in de afgelopen jaren heeft laten zien.
De commissie vindt dat Golden Palace een goede beschrijving geeft van zijn artistieke identiteit en inspiratiebronnen. De wijze waarop fysieke verbeeldingskracht het uitgangspunt vormt van voorstellingen met actuele maatschappelijke thema’s, geeft volgens haar een duidelijk eigen signatuur aan het gezelschap. De commissie vindt dat Golden Palace goed reflecteert op de voorstellingen die het gezelschap in de afgelopen periode heeft gemaakt. Deze reflectie onderbouwt volgens haar de keuze voor herkenbare maatschappelijke thema’s, die Golden Palace in de komende periode wil voortzetten. De commissie zet echter kanttekeningen bij sommige keuzes van Golden Palace. Zo is volgens het gezelschap de inbreng van makers met een biculturele achtergrond noodzakelijk voor een verdieping en verbreding van de gekozen thematiek. De commissie vindt dit uitgangspunt positief, maar mist een uitleg hoe dit vervolgens zijn weerslag krijgt in de voorstellingen. Datzelfde merkt zij op bij het speerpunt om de zichtbaarheid van vrouwen te vergroten. Volgens de aanvrager worden de voorstellingen gemaakt vanuit feministisch perspectief. De commissie ziet in de beschrijving van enkele producties wel dat deze aandachtspunten een rol spelen, zoals in de voorstelling ‘De droom van Marjorie’. Zij mist echter een toelichting op hoe invulling wordt gegeven aan het maken vanuit een feministisch perspectief en hoe dit zich uiteindelijk vertaalt naar de voorstellingen.
Verder vindt de commissie de uitwerking van de plannen beperkt. Zij vindt de voorstellingen in aanzet prikkelende onderwerpen hebben, bijvoorbeeld het zeer actuele thema zorg in de voorstelling ‘Engelenburcht’. De commissie mist echter een nadere uitwerking. Ook het uitgangspunt van ‘Lowlowland’ vindt zij aansprekend, maar zij krijgt geen beeld hoe de gekozen thematiek in de voorstelling wordt vormgegeven. Op basis van het plan is zij niet volledig overtuigd van de zeggingskracht van de voorstellingen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert uit de plannen dat Golden Palace in de komende periode theatervoorstellingen wil verzorgen waarbij fysiek theater het uitgangspunt vormt. Zij stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod van een gemiddelde omvang is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod gemiddeld is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Golden Palace de afgelopen jaren een voor dit type aanbod goed publieksbereik heeft gerealiseerd en blijkens de aanvraag een stabiele achterban heeft opgebouwd. Zij is positief over de plannen. Het gezelschap zegt een gevarieerd publiek te bereiken doordat zijn voorstellingen toegankelijk zijn door de herkenbare maatschappelijke thema’s. Met enkele voorbeelden uit de afgelopen periode toont Golden Palace volgens de commissie aan dat de voorstellingen ook bezoekers bereiken die minder vaak naar het theater gaan, zoals bepaalde groepen mannen bij de voorstelling ‘Oerclub’ of bewoners van bepaalde Amsterdamse wijken bij de locatievoorstelling ‘Welkom in ons Ecodorp’. De ambitie van de aanvrager om het beoogde aantal bezoekers in de komende periode te bereiken vindt de commissie realistisch op grond van de uitgewerkte marketingstrategie en de bezoekcijfers van afgelopen jaren. Zij vindt het in dit verband positief dat Golden Palace een sterke band heeft opgebouwd met een groot aantal theaters, waardoor het aannemelijk is dat de voorstellingen worden afgenomen.
De commissie is verder positief over de plannen van Golden Palace voor het bereiken van zogenaamde themagerelateerde doelgroepen, zoals mensen die een verbinding hebben met het thema ‘zorg’ en daarin werkzaam zijn. Voor het bereiken van de betreffende doelgroepen gaat het gezelschap allianties aan met diverse partijen. De aanvrager illustreert deze werkwijze aan de hand van een aantal voorbeelden. Wel merkt de commissie op dat de bijzondere aandacht die Golden Palace wil geven aan diversiteitsnetwerken binnen deze doelgroepen om publieksgroepen met een biculturele achtergrond te bereiken, niet helder wordt toegelicht. Hierdoor is zij op basis van de plannen er nog niet van overtuigd dat Golden Palace deze publieksgroepen zal bereiken.
De commissie beoordeelt de betekenis voor de Nederlandse podiumkunstpraktijk als neutraal.
De commissie vindt dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op inhoud, omdat het werk van Golden Palace geen aanbod betreft dat inhoudelijk verder weinig te zien is op de Nederlandse podia.
Ook vindt de commissie dat er geen sprake is van een bijzondere betekenis op vorm, aangezien de voorstellingen niet op een andere wijze tot stand komen dan gebruikelijk is in de Nederlandse podiumkunstpraktijk.
Tot slot is er in de ogen van de commissie ook geen sprake van een bijzondere betekenis op effect, omdat het werk van Golden Palace geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.